افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت کمر درد چیست / علت عوامل علائم پیشگیری فیزیوتراپی داروها درمان

 

  • شروع درد ممکن است بلافاصله پس از یک فعالیت سنگین یا وارد شدن ضربه باشد، یا اینکه چند ساعت بعد باشد. علایم به صورت یک چرخه یکدیگر را تشدید می کنند. اول اسپاسم عضلانی رخ می دهد که ایجاد درد می کند، و درد نیز باعث بیشتر شدن اسپاسم عضلانی می شود.

درد کمر از آسیب به ساختارهای ستون فقرات ناشی می شود. بیشتر کمر درد شامل عضلات ساختار بافت نرم، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها هستند. کمر درد بسیار رایج است،  تقریبا هر بزرگسال در طول عمر خود چندین بار دچار کمر درد میشود. اگر چه بیشتر  کمر دردها بهبود می یابد ، کمر درد مزمن  از علل عمده ناتوانی شغلی است

درد در قسمت پایینی کمر عبارت است درد در قسمت پایینی کمر معمولاً ناشی از گرفتگی عضلانی . این درد اغلب با سیاتیک (دردی که از کمر به باسن و از آنجا به پا تیر می کشد) همراه است .

شروع درد ممکن است بلافاصله پس از یک فعالیت سنگین یا وارد شدن ضربه باشد، یا اینکه چند ساعت بعد باشد. علایم به صورت یک چرخه یکدیگر را تشدید می کنند. اول اسپاسم عضلانی رخ می دهد که ایجاد درد می کند، و درد نیز باعث بیشتر شدن اسپاسم عضلانی می شود.

علایم شایع

 

درد ممکن است مداوم باشد، یا تنها زمانی رخ دهد که بدن در وضعیت خاصی قرار گیرد. امکان دارد درد با سرفه یا عطسه ، خم شدن ، یا چرخاندن بدن بدتر شود.

خشکی و انعطاف پذیری کمر,علل,فعالیت بدنی همراه با فشار, یا بلندکردن جسم سنگین,ضربه یا سقوط شدید,مشکلات ستون فقرات در کمر,عفونت ها,دیسک کمر,مشکل در عصب,پوکی استخوان,تومورها,اسپوندیلوز (خشک و انعطاف ناپذیر شدن ستون فقرات ),مشکل مادرزادی در کمر,زایمان,توجه داشته باشید که اغلب علت واضحی وجود ندارد.

 

عوامل افزایش دهنده خطر

عوامل خطر بیومکانیک,شغل های مستلزم پشت میز نشینی,باغبانی و سایر کارهای مشابه (مزرعه داری و غیره ),شرکت در فعالیت های ورزشی و نرمشی ، به خصوص اگر به طور نامنظم باشد.,چاقی

 

پیشگیری

 

ورزش برای قوی کردن عضلات قسمت پایینی کمر,یادگیری طریقه صحیح بلندکردن اشیای سنگین,درست نشستن,حمایت مناسب از کمر به هنگام درازکشیدن در رختخواب,اگر چاق هستید، وزن خود را کمک کنید,کفش مناسب بپوشید,در صورت لزوم از وسایل مخصوص حمایت از کمر استفاده کنید.

 

عواقب مورد انتظار

 

بهبود تدریجی . اما کمردرد معمولاً عود می کند.

عوارض احتمالی

 

کمر درد مزمن

درمان

اصولی کلی

آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عکس ساده از ستون فقرات ، سی تی اسکن ، یا ام .آر.آی باشند.

استراحت در رختخواب برای ۲۴ ساعت اول . استراحت در رختخواب به مدت طولانی تر بستگی به شدت بیماری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که برای مشکلات کمر، فعال ماندن بهتر از استراحت طولانی مدت در رختخواب است .

از تشک سفت استفاده کنید (در صورت لزوم ، یک تخته زیر تشک خود بگذارید).گذاشتن کیسه یخ یا انجام ماساژ سرد، یا گذاشتن حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای که درد دارد.

 

فیزیوتراپی

 

ماساژ نیز می تواند کمک کننده باشد. فرد ماساژ دهنده باید آموزش دیده باشد وگرنه ماساژ به جای این که کمک کننده باشد، وضع را بدتر خواهد کرد.استفاده از وسیله مخصوص حمایت از کمر,درمان های دیگری نیز بسته به درجه آسیب وجود دارند، مثلاً جراحی (اگر دیسک دچار مشکل شده باشد)، تحریک الکتریکی عصب ، طب سوزنی ، کفش های مخصوص ، و غیره .

روش های کاهش استرس ، در صورت لزوم .

 

داروها

داروهایی مثل آسپیرین یا استامینوفن برای رفع دردهای خفیف,امکان دارد داروی ضددرد قوی تر یا شل کننده عضلانی تجویز شود.

توجه : داروها باعث تسریع التیام ضایعه نمی شوند. آنها فقط به کاهش علایم کمک کنند.

 

فعالیت

 

تا حد امکان سعی کنید به کارهای روزانه یا مدرسه برسید. البته باید در بازگشت به فعالیت های عادی کاملاً با احتیاط عمل کنید.از انجام فعالیت های سنگین تا ۶ هفته خودداری کنید.پس از التیام ضایعه ، در پیش گرفتن یک برنامه وزشی منظم می تواند در پیشگیری از آسیب مجدد کمک کننده باشد.

 

رژیم غذایی

 

هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود. البته اگر چاقی وجود داشته باشد، توصیه می شود رژیم لاغری گرفته شود.در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید.اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار درد خفیف در قسمت پایین کمر خود هستید که علی رغم خوددرمانی ، حداقل ۴-۳ روز است که ادامه دارد.

 

اگر کمر درد شدید است یا دوباره عود کرده است .

 

اگر دچار علایم جدید و غیرقابل کنترل شده اید. توجه داشته باشید که داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *