افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت درد در ناحیه مفصل ران

2872_orig

درد های مفصلی هر کدام در هر قسمت بدن می تواند دلیل خاصی داشته باشد در این جا به بررسی علت درد در ناحیه مفصل ران می پردازیم و این که بعضی دردهای زانو به علت آسیب مفصل لگنی می باشد .

درد مفصل ران از جمله آزاردهنده ترین درد های سیستم اسکلتی است و میتواند اختلال جدی در راه رفتن ایجاد کند. درد مفصل ران معمولا با لنگش همراه است.

مفصل رانیا هیپ Hip joint در محل اتصال تنه و اندام تحتانی است. این مفصل جایی است که استخوان لگن در کنار استخوان ران  قرار میگیرد. در مفصل ران سر استخوان ران در درون حفره استابولوم که جزئی از استخوان لگن است قرار میگیرد.

منشا درد مفصل ران میتواند بافت های متفاوتی باشد

  • آسیب استخوان  های دو طرف مفصل ران در اثر عفونت یا شکستگی میتواند موجب درد در این مفصل شود.
  • دور تا دور مفصل ران را پرده بافتی کلفتی پوشانده که به آن کپسول مفصلی میگویند. سطح داخلی کپسول مفصلی لایه سلولی نازکی به نام پرده سینوویال Synovial membrane وجود دارد که مسئول ترشح مایع سینوویال است. مایع سینوویال یا مایع مفصلی موجب لغزنده شدن سطح غضروف مفصلی شده و در تغذیه غضروف مفصل هم شرکت میکند. هر گونه التهاب در پرده سینوویال مفصل ران به علل بیماری های عفونی یا روماتیسمی یا دیگر علل میتواند موجب درد مفصل ران شود.
  • در اطراف کپسول مفصل ران تاندون ها و عضلات قرار دارند. بین تاندون ها و کپسول مفصل ران کیسه هایی با دیواره نازک وجود دارد که به آنها بورس Bursa میگویند. سطح داخلی بورس ها پوشیده از یک لایه سینوویال است و در درون آن هم مایع سینوویال وجود دارد. التهاب بورس های اطراف مفصل ران که به آن بورسیت Bursitis میگویند میتواند موجب درد مفصل ران شود.
  • گاهی اوقات منشا دردی که در مفصل ران احساس میشود خود مفصل نیست. بطور مثال گاهی اوقات درد ناشی از هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای میتواند موجب احساس درد در مفصل ران شود. یا درد یک فتق کشاله ران میتوتند در مفصل ران احساس شود.

درد مفصل ران معمولا در جلوی آن یعنی در ناحیه کشاله ران احساس میشود. گاهی اوقات در مفصل ران در قسمت خارجی لگن و یا حتی در پشت لگن یعنی پشت باسن احساس میشود. با این حال منشا اکثر درد هایی که در پشت لگن احساس میشوند ستون مهره یا مفصل ساکروایلیاک است.

گاهی اوقات بخصوص در بچه ها درد مفصل ران در زانو احساس میشود. بنابراین بسیاری از بچه هایی که درد مفصل زانو دارند ممکن است مشکلی در خود زانو نداشته و علت درد در مفصل ران آنها باشد.بیماری که درد مفصل ران دارد معمولا میلنگد. این لنگیدن در واقع مکانیسم دفاعی بدن برای کم کردن فشار بر روی مفصل ران آسیب دیده است.

برای دردهای مفصلی خود درمانی نکنید و راهکارهای خانگی را به کار نبرید زیرا اول باید منشا درد شناسایی شود .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *