افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علت ایجاد دوبینی چشم

برای آن که بتوانید تصویری شفاف و واضح ببینید باید بخش های زیادی از سیستم بینایی شما مثل قرنیه، عدسی، ماهیچه های چشم، عصب بینایی، مغز و … به خوبی و در هماهنگی کامل با هم کار کنند.

g

وجود اشکال در هر یک از بخش های سیستم بینایی می تواند به دوبینی منجر شود. طبیعی است که هر قسمتی از چشم که دچار مشکل باشد را می تواند مسئول دوبینی فرد دانست.

مشکلات قرنیه: مشکلات قرنیه معمولاً فقط در یکی از چشم ها ایجاد دوبینی می نماید. باید دانست در صورتی که دوبینی از مشکل قرنیه ناشی شده باشد پوشاندن یکی از چشم ها باعث می شود این مشکل از بین برود. سطح غیر طبیعی چشم نور وارده به چشم را منحرف می سازد و نتیجتاً موجب دوبینی می گردد. این آسیب می تواند به طرق مختلف در قرنیه ایجاد شود:

  1. عفونت های قرنیهمی تواند به قرنیه صدمه وارد نماید.
  2. زخم قرنیه نیز می تواند باعث تغییر شکل قرنیه و نتیجتاً انحراف تصویر شود.
  3. خشکی قرنیه نیز می تواند موجب دوبینی شود.

مشکلات عدسی. آب مروارید رایج ترین مشکلی است که برای عدسی چشم به وجود می آید و به دو بینی منجر می شود. در صورتی که هر دو چشم به آب مروارید مبتلا باشد، تصاویری که توسط هر دو چشم دیده می شود غیر واضح خواهد بود. آب مروارید را معمولاً می توان توسط جراحی اصلاح کرد.

مشکلات ماهیچه های چشم.در صورتی که ماهیچه های یکی از چشم ها ضعیف باشد چشم مربوطه نمی تواند به همراه چشم سالم حرکت کند. خیره شدن در جهات که در اثر ضعف ماهیچه چشم ایجاد می شود باعث دوبینی در فرد می گردد. مشکلات ماهیچه چشم به دلایل مختلفی بروز می یابد:

  1. ضعف عضلانی یک نوع بیماری است که تحریک پذیری ماهیچه توسط اعصاب موجود در سر را متوقف می نماید. دو بینی و افتادگی پلک معمولاً جزو علائم آغازین این بیماری است.
  2. بیماری گریوز (Graves) نیز در واقع مشکلی است که به تیروئید مربوط می باشد و بر ماهیچه های چشم تأثیر می گذارد.

مشکلات اعصاب. عوامل بسیاری می تواند بر اعصابی که ماهیچه های چشم را کنترل می نمایند تأثیر بگذارد و به دو بینی منجر شود:

  1. تصلب بافت ها می تواند بر عصب های موجود در مغز یا ستون فقرات نیز تأثیرگذار باشد. بنابراین در صورتی که اعصاب کنترل کننده چشم نیز آسیب ببینند دوبینی ایجاد می شود.
  2. سندروم گیلن باره (Guillain-barre) نیز عارضه ای عصبی است که به ضعف پیش رونده منجر می شود. گاهی اولین علائم این عارضه در چشم ها بروز می یابد و موجب دو بینی می گردد.
  3. دیابت کنترل نشده نیز می تواند به عصب چشم آسیب رسانده و موجب ضعف چشم و دوبینی شود.

مشکلات مغزی. اعصابی که چشم را کنترل می کند مستقیماً به مغز متصل است. پیام های ارسالی به مغز برای آنکه فرآیند دیدن کامل شود در مغز تفسیر می شوند. بسیاری از دلایل دوبینی از مغز نشئت می گیرند. از جمله این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. سکته
  2. آنوریسم
  3. افزایش فشار مغز در اثر ضربه، خونریزی و یا عفونت
  4. تومورهای مغزی
  5. سردردهای میگرنی

دوبینی چه علائمی دارد؟

دوبینی ممکن است به تنهایی بروز یابد و هیچ علائم دیگری نداشته باشد. بسته به دلیل ایجاد دوبینی امکان دارد علائم دیگری با این عارضه همراه باشد. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. عدم تقارن چشم ها (مثل چپ شدن چشم)
  2. احساس درد در یک یا هر دو چشم هنگام حرکت دادن چشم ها
  3. احساس درد در اطراف چشم ها مثل ابروها یا شقیقه ها
  4. سردرد
  5. حالت تهوع
  6. احساس ضعف در چشم ها یا در قسمت های دیگر بدن
  7. افتادگی پلک

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *