افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم ترک پاشنه ی پا

ترک پاشنه پا چیست و چه نشانه های دارد؟

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ ترک پاشنه که آن را شکاف پاشنه نیز می گویند یکی از مشکلات رایج دامنگیر خانم‌ها و آقایان در سراسر دنیاست. آیا می دانید دلیل ترک پاشنه پا چیست؟

ترک پاشنه چیست؟

بطور عادی، پاشنه‌های ترک خورده و خشک نشانه عدم توجه به مراقبت درست از پا و فقدان رطوبت لازم است. از لحاظ پزشکی، گاهی پاشنه پا را شکاف پا نیز می‌گویند. شکافها زخم‌های خطی منظمی هستند که عمدتا سطح پوست یا اپیدرم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. زخم‌ها ممکن است تا غشای میانی پوست پیش رفته و گاهی نیز با درد همراه شوند. فشار آوردن بیش از حد بر پا ممکن است باعث پهن شدن پاشنه پا شود. در این حالت، چون پوست اطراف پا خشک است، ترک خورده و پاشنه‌های ترک خورده را می‌سازند. ظاهر پاشنه‌های ترک خورده گویای کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ و روی است.

اگرچه ترک در همه جای پوست ممکن است ظاهر شود، لیکن رایجترین مکان ترک، لبه پاشنه پا و انگشتان پا است. پوست خشک یکی از رایجترین دلایل ترک پاشنه است. بیشتر مشکلات پاشنه پا از غفت و نادیده گرفتن مراقبت صحیح از پا ناشی می‌شود. میخچه، ترک پا و بسیاری از مشکلات رایج پا به آسانی اجتناب پذیر هستند. در حقیقت، پاشنه‌های ترک خورده مشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند مگر اینکه شکافها بیش از حد عمیق باشند و پوست شروع به خون ریزی کند. در نتیجه، فرد ممکن است دچار عفونت شود. گاهی اوقات ترک پاشنه، افرادی را مبتلا می کند که ساعتهای طولانی روی پا می ایستند و روی پا بیش از اندازه فشار وارد می‌کنند. گذشته از این، ترشح سبوم (sebum) با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، افراد سالمند ممکن است بیشتر با ترک و خشکی پاشنه مواجه شوند. پوسته پوسته شدن مفرط، پوست خشک، یا خشکیدن  و ترک خوردن پاشنه از رایجترین مشکلات پوستی در میان سالمندان هستند. این مشکلات می‌تواند هر دو پاشنه و یا یکی را تحت تاثیر مبتلا کنند.

دلایل ترک پاشنه پا

اصلی‌ترین دلایل ترک پاشنه پا عبارتند از :

  • بطور طبیعی، پوست خشک و ضخیم و یا پوست خشک لبه های پاشنه به دلیل فعالیت بیش از حد پا، بیشترین پتانسیل را برای ترک برداشتن دارند.
  • ایستادن های طولانی مدت در محل کار یا منزل. همچنین، سطح زبر و خشن کف اتاق نیز می توانند باعث این مشکل شوند.
  • اضافه وزن یکی از دلایل ترک برداشتن پاشنه پا است. افزایش فشار روی چربی پاشنه باعث پهن شدن پاشنه از کناره‌ها میشود. اگر پوست به اندازه کافی انعطاف پذیر نباشد، فشار روی پا باعث ترک خوردن آن می‌شود.
  • سندل یا کفش های پشت باز باعث می‌شوند چربی زیر پاشنه در اطراف پهن شده و در نتیجه احتمال ترک خوردگی افزایش پیدا ‌کند.
  • اختلالات و بیماری‌هایی مانند پسوریازیس (psoriasis)، بیماری تیروئید، دیابت، و دیگر بیماری های پوستی ممکن است باعث ترک خوردن پاشنه پا شوند.
  • قرار گرفتن‌های طولانی در معرض آب، به ویژه آب جاری، می تواند چربی های طبیعی پوست را با خود برده و پوستی خشک و زبر برجای بماند. علاوه براین، ایستادن‌های طولانی در محیط های نم دار مانند حمام نیز می‌تواند باعث این بیماری شود.

جدا از فهرست فوق، دلایل دیگری نیز برای ترک خوردن پاشنه پا وجود دارد که عبارتند از :

  • سن : پوست خشک، ضخیم و فلس‌دار، انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و بنابراین، با افزایش سن دچار ترک خوردگی می‌شود.
  • کفشهای نامناسب و مغایر با اندازه پا، تغییر در وضعیت راه رفتن، و ایستادن طولانی مدت
  • پوسته پوسته شدن، خشک شدن و ناسالم شدن پوست در اثر بیماری و یا آب و هوا
  • شرایط غیربهداشتی محیط‌
  • کمبود روی، مواد معدنی و ویتامین‌ها

اکثر افراد سعی نمی‌کنند دلیل ترک خوردن پاشنه پای خود را تشخیص دهند. به یاد داشته باشید که برخی دلایل جدی تر از بقیه بوده و باید توسط متخصصان یا پزشکان درمان شود. بنابراین، قبل از انجام کارهای خودسرانه، لازمست با متخصص پوست و یا پزشک خود مشورت کنید.

علائم ترک خوردن پاها

علائم و نشانه‌های ترک خوردن پاشنه پا ممکن است نشانه فعالیت ضعیف داخلی و یا اثرگذاری سوء فاکتورهای خارجی باشد. اگر بدن و عملکردهای آن را به دقت زیر نظر داشته باشید، در اندک زمانی می‌توانید از برخی بیماری‌ها و اختلالات قبل از اینکه آسیب زا شوند پیشگیری بعمل آورید. حقیقت اینست که مراقبت از پا نیاز به توجه کمی دارد و زمانی‌که اتفاقی برای آن می‌افتد، نشانه اینست که به خوبی از پاهای خود مراقبت نکرده اید.

۱ ) لکه‌های برفکی یا قرمز

این معمولاً یکی از علائم ابتدایی ترک خوردن و خشکیدن پا است و اگر نادیده گرفته شود به مرور زمان شرایط را برای شما بدتر می‌کند. پوست خشک در برابر عفونت‌ها آسیب پذیر است. بنابراین، درمان این وضعیت بسیار حائز اهمیت است.

۲ ) پوست ترک خورده و پوسته پوسته

این علامت معمولاً بعد از اولین نشانه، لکه های برفکی و قرمز، ظاهر می شود. پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده بدون شک یکی از علائم ترک خوردن پاشنه پا است و لازمست برای رفع آن اقدامات فوری انجام گیرد. پوسته‌ها را نباید از پاشنه جدا کرد چراکه ممکن است باعث آسیب‌رسانی به پوست سالم شود. در صورتی که لازم بود، یک تکه دراز از پوست مرده را بردارید، می توانید از قیچی استفاده کنید و به آرامی و با دقت پوست مرده را از پاشنه جدا کنید.

۳ ) خارش پوست

خارش پوست در اثر چروکیدن غیرعادی لایه‌های خارجی پوست خشک ایجاد میشود. این چروکیدگی مفرط باعث کشیده شدن لایه زیرین پوست و همچنین اطراف ناحیه مبتلا می‌شود. در نتیجه، خارش و ناراحتی پوست را به همراه دارد. در اینصورت، لازمست قبل از استفاده از هر دارویی برای ترک خوردن پاشنه، لایه خارجی پوست را که حاوی سلولهای مرده است، بردارید.

۴ ) خون ریزی، ترشح، یا باز شدن ترکها

ترشح، باز شدن و یا خون‌ریزی ترکهای پاشنه پا یک مشکل جدی است؛ چراکه نشانه آن است که ترکها نه تنها لایه خارجی پوست، بلکه لایه های زیرین را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند. ترکهای عمیق در پاشنه پا ریسک ابتلا به عفونت در این ناحیه را بالا می برند. در این حالت، اگر کفش‌های بسته بدون جوراب بپوشید، احتمال ابتلاء به عفونت های قارچی در پاشنه پا بیشتر می‌شود. در واقع کفشهای بسته یک زیستگاه عالی را برای پیدایش و تکثیر عفونت های مخمری و قارچی فراهم می‌کنند.

با توجه به توضیحات داده شده، بهتر است به سلامت پاها رسیدگی کنید و علامتهای خشکی و ترک پاشنه پا را جدی بگیرید. اما اگر شما هم به این مشکل مبتلا شدید، از درمانهای خانگی برای برطرف کردن ترک پاشنه پا استفاده کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *