افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم بیماری ام اس

تصلب بافت های متعدد یا مولتیپل اسکلروزیس که تحت عنوان ام اس شناخته می شود، بیماری مزمنی است که به سیستم عصبی مرکزی، یعنی مغز، نخاع و عصب بینایی حمله می کند. در موارد حاد، بیمار مبتلا به ام اس فلج و/یا نابینا می شود. در حالی که در موارد ملایم تر بیمار به کرختی دست و پا دچار می شود.

بیش از ۳۵۰.۰۰۰ نفر در امریکا به ام اس مبتلا هستند. گفته شده هزینه های درمان عوارض ناشی از این بیماری در این کشور بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است.

در انگلستان هم تقریباً ۱۰۰.۰۰۰ نفر به بیماری ام اس مبتلا هستند. نشانه های این بیماری معمولاً بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سالگی بروز می یابد. احتمال ابتلای زنان به ام اس دوبرابر ابتلای مردان است.

n

بنا به فرهنگ لغت پزشکی، تعریف ام اس به این شرح است:

«یک ناهنجاری رایج دمیلینه شدن در سیستم عصبی است که باعث می شود در مغز و نخاع، پلاک هایی ایجاد گردد؛ بیشتر در افراد جوان بروز می یابد و بسته به اندازه و محل قرارگیری پلاک،علائم بالینی مختلفی دارد. علائم معمول این بیماری کاهش دید، دوبینی، حرکت غیرارادی کره چشم (nystagmus)، نارسائی عضو (dysarthria)، ضعف، مور مور شدن (Paresthesias)، ناهنجاری های مثانه، و تغییر در خلق و خو….»

در افراد مبتلا به ام اس، سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. به همین دلیل است که ام اس یک بیماری خود ایمن نامیده می شود.

فیبرهای عصبی توسط پیه غلاف عصب یا میلین احاطه شده اند، که از آنها حفاظت می کند. میلین هم چنین به انتقال سیگنال های الکتریکال (یا ایمپالس ها) نیز کمک می کند. در فردی که با ام اس مبتلاست، میلین در نقاط زیادی از بین می رود. این امر باعث ایجاد زخم یا اسکلروزیس می شود. بنابراین مولتیپل اسکلروزیس به این معنی است که زخم هایی در نقاط زیادی ایجاد شده است. به نقاطی که در آنها میلین کافی وجود ندارد یا اصلاً میلینی وجود ندارد، پلاک می گویند. با بدتر شدن این زخم ها فیبر عصب آسیب می بیند و ممکن است حتی پاره شود.

زمانی که فیبر یک عصب میلین کمتری داشته باشد، سیگنال های رسیده از طرف مغز به خوبی به عصب مقصد نمی رسد. بنابراین فرد مبتلا به ام اس نمی تواند بدنش را به انجام آنچه که مغز می خواهد وادار کند.

چه عواملی می تواند موجب ابتلا به ام اس شود؟

  1. · افراد در هر سنی ممکن است به ام اس مبتلا شوند
  2. · ابتلا به ام اس در میان افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال شایع تر است
  3. · زنان بیشتر از مردان به ام اس مبتلا می شوند
  4. · مردم اروپا در مقایسه با مردم دیگر نقاط جهان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند
  5. · شانس بیشتر ابتلا به ام اس می تواند از والدین به فرزندان به ارث برسد
  6. · هر چه محل زندگی با خط استوا فاصله بیشتری داشته باشد، نرخ ابتلا به ام اس در میان افراد بیشتر می شود. و این باعث می شود بسیاری بر این باور باشند که تابش آفتاب بر ابتلا به ام اس تأثیر دارد.

گرچه متخصصان هنوز یقین ندارند، اما اکثر آنها معتقدند سیستم ایمنی بدن خود فرد همانطور که به یک ویروس یا باکتری حمله می کند، به سیستم عصبی وی هجوم می برد.

چرا سیستم ایمنی بدن فرد به میلین عصب وی حمله می کند؟

ممکن است عوامل زیر دخیل باشد:

  1. · عوامل ژنتیکی
  2. · عوامل محیطی
  3. · عفونت
  4. · مصرف بیش از حد نمک
  5. · ماه تولد

ام اس چه علائم و نشانه هایی دارد؟

همانطور که گفته شد ام اس به سیستم عصبی اصلی بدن حمله می کند و نتیجتاً بر عملکرد بدن تأثیر می گذارد. علائم ابتلا به این بیماری ممکن است در هر قسمت از بدن بروز یابد. در اکثر موارد، علائم و نشانه های این بیماری معمولاً در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز پیدا می کند. در برخی افراد مبتلا، این علائم به قدری خفیف است که به انها تا مدت ها توجهی نمی شود.

شایع ترین علائم از این قرارند:

  1. · مشکل در ناحیه مثانه. بیماران مبتلا به ام اس ممکن است در تخلیه کامل مثانه خود با مشکل روبرو شوند و ناچار شوند با فاصله کمی ادرار کنند. یا اینکه یکدفعه احساس کنند باید فوراً به دستشویی بروند، یا در طول شب ناچار شوند بارها دفع ادرار کنند.
  2. · مشکل در ناحیه روده. نیمی از بیماران مبتلا به ام اس از یبوست رنج می برند. که ممکن است در برخی موارد بسیار حاد باشد.
  3. · مشکل در عملکرد شناختی. حدود ۵۰% از افراد مبتلا به ام اس اظهار می کنند که کم و بیش دچار مشکلات شناختی هستند. البته این عدد در موارد شدیدتر تا ۸۰% افزایش می یابد. از جمله رایج ترین این مشکلات، می توان به مشکل در حافظه، توجه و یافتن کلمات و هم چنین اختلال حواس اشاره کرد.
  4. · افسردگی
  5. · تغییرات روحی
  6. · خستگی
  7. · سرگیجه
  8. · حرکتهای سر باعث ایجاد احساسی شبیه به شوک الکتریکی در بیمار می شود.
  9. · کرختی یا ضعف
  10. · درد یا خارش
  11. · مشکلات جنسی
  12. · انقباض ماهیچه ای
  13. · رعشه
  14. · مشکلات دیداری
  15. · تغییر در حالت راه رفتن به علت ضعف ماهیچه ها

علائم زیر زیاد شایع نیستند اما در برخی بیماران مشاهده می شود:

  1. · سردرد
  2. · ریزش مو
  3. · خارش
  4. · مشکلات تنفسی
  5. · حمله های ناگهانی
  6. · اختلالات تکلم
  7. · مشکل در بلع

با پیشرفت بیشتر بیماری، علائم زیر نیز بروز پیدا می کند:

  1. · تغییر در درک و تفکر
  2. · خستگی
  3. · حساسیت نسبت به گرما
  4. · اسپاسم های ماهیچه ای
  5. · مشکلات جنسی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *