افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عفونت دهان و دندان با وسایل موسیقی

 

  • با توجه به حساس بودن وسایل موسیقی لازم است از محلول‌های تمیز و ضد عفونی کننده مناسب استفاده شود. برای این منظور با توجه به نوع ساز می‌توانید از دستوالعمل شرکت سازنده استفاده نمایید.

هروقت نام  ساز یا نوای موسیقی را می شنویم حس بهتری از شنیدن آن پیدا می‌کنیم یا به حسی که آن کودک یا نوجوان دارد خیره می‌شویم اما آیا می‌دانید همین آلات هم می‌توانند سختی هایی در رابطه  با دهان، دندان و حتی سلامت عمومی  فرد دارند؟ با توجه به تحقیقات متعددی که دررشته‌های دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان انجام شده استفاده از سازهای موسیقی که با دهان نواخته می‌شوند می‌توانند مشکلات مرتبط با عفونت، حساسیت، انتقال بیماری و تغییرات دندانی را در پی داشته باشند.

با توجه به تماسی که این ساز‌ها با لب و مخاط دهان و در برخی موارد با دندان‌ها دارند امکان تبادل گونه میکروبی در بین هر دو قسمت وجود دارد. باید توجه داشت که بسیاری از این قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها طول عمر طولانی داشته و در برابر شرایط سخت محیطی کاملا مقاوم هستند. بنابراین حتی اگر وسیله موسیقی در مدت زمان زیادی هم استفاده نشده باشند امکان حفظ یا حتی تکثیر باکتری وجود دارد بنابراین می‌تواند خطری برای سلامت دهان و دندان و حتی سلامت کلی کودک باشد.
با تحقیقاتی که محققان دندانپزشکی در این زمینه انجام داده‌اند مشخص شده است که تعداد قابل توجهی عوامل بیماریزا، نزدیک به ۵۰۰ نوع میکروب می‌توانند در مدخل، بدنه یا سایر قسمت‌های چنین وسایلی حضور داشته باشند. بر پایه تحقیق دیگری حتی شیوع و بروز بیماریهای مرتبط با آسم هم در مواردی با استفاده از چنین وسایلی افزایش داشته است. در برخی موارد عفونت‌ها یا زخمهای اطراف لب‌ها بدلیل ابتلا به میکروب‌ها همراه با استفاده از این وسایل گزارش شده است. بنابراین کاملا آشکار است که تمیز نمودن در هنگام استفاده و نگهداری از آن‌ها ضروری است. استریل کردن ساده این وسایل برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلاتی قدم اول در کنترل این مشکلات بوده ولی کافی نیست. بدلیل اینکه این قارچ‌ها و میکروب‌ها می‌توانند تا عمق این وسایل نفوذ نموده و دور از دسترس مواد شوینده به فعالیت خود ادامه دهند. برخی از این بیماری‌ها نیز عامل ویروسی دارند که استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان آن‌ها مناسب نیست.

 

رعایت نکات زیر در این زمینه مفید است:
– با توجه به حساس بودن وسایل موسیقی لازم است از محلول‌های تمیز و ضد عفونی کننده مناسب استفاده شود. برای این منظور با توجه به نوع ساز می‌توانید از دستوالعمل شرکت سازنده استفاده نمایید.
– در دوره‌های زمانی معین لازم است اجزا ساز جدا شده و تمام سطوح آن بخصوص سطوح داخلی آن بخوبی تمیز و شسته شود.
– استفاده شخصی از ساز بسیار مهم است. باید به کودکان آموزش داد که ساز هم جزء وسایل شخصی فرد محسوب می‌شود تا از استفاده مشترک خوداری شود.
– در صورت بروز مشکلات غیر عادی در ناحیه دهان و دندان پس از استفاده از وسایل موسیقی با پزشک یا دندانپزشک مشورت شود
– وسیله موسیقی را همواره در محل مناسب و تمیز نگهداری نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *