افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

طب سنتی و معرفی داروهای گیاهی درمان ریزش مو

 

 

  • يكي ديگر از روش‌هاي تحريك فوليكول‌هاي مو براي رشد بهتر استفاده از روغن يا عصاره به دست آمده از گياه نعناع است. اين عصاره را مي‌توانيد به‌راحتي از داروخانه‌ها تهيه كنيد. حواس‌تان باشد كه عصاره يا روغن به‌دست آمده از نعناع با مايعي كه از جوشاندن برگ‌هاي نعناع به‌دست مي‌آيد متفاوت است.

آیا شما از ریزش مو رنج می برید، اما نمی خواهید از مواد شیمیایی برای درمان این مشکل استفاده کنید؟ آیا شما به دنبال یک راه طبیعی برای متوقف کردن و جلوگیری از ریزش مو  هستید ؟ خبر خوب این است  که تقویت مو با استفاده از گیاهان طبیعی امکانپذیر استشايد براي شما هم پيش آمده باشد كه بعد از گرفتن يك رژيم لاغري يا پشت‌سر گذاشتن يك اتفاق پراسترس مانند كنكور يا امتحانات پايان ترم با كم‌پشتي موهاي‌تان روبه‌رو شويد. از دست دادن بخشي از مو در اين موقعيت‌ها امري طبيعي است. رژيم‌هاي لاغري غيرحرفه‌اي كه بدون مشاوره پزشك انجام مي‌شود غالبا بدن را با كاهش مواد مغذي مورد نيازش مواجه مي‌كند و نخستين بخش‌هايي كه تحت‌تاثير اين كمبود قرار مي‌گيرد پوست و موست. استرس هم يكي از عواملي است كه مي‌تواند موجب ريزش مو شود. اگر شما هم اين روزها چنين موقعيت‌هايي را پشت‌سر گذاشتيد، خالي از لطف نيست كه با مفيدترين و موثرترين گياهان دارويي كه تاثير معجزه‌آسايي بر رويش مجدد مو، تقويت ريشه و تار مو دارند، آشنا شويد.

روغن ريشه باباآدم

غذارساني به موها را تقويت مي‌كند

ريشه باباآدم از زمان‌هاي دور به عنوان يكي از بهترين گياهان دارويي براي تقويت و رشد مو مطرح بوده و درمانگران سنتي در كشورهايي مثل هند، چين و ايران استفاده از آن را براي درمان ريزش مو و چربي پوست سر به مراجعان خود توصيه مي‌كنند. ساده‌ترين روش استفاده از گياه ريشه باباآدم اين است كه عصاره آن را از فروشگاه عرضه گياهان دارويي تهيه كنيد و با آن پوست و موي سر را ماساژ دهيد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي عصاره ريشه ‌باباآدم اين است كه موجب بهبود جريان گردش خون در ناحيه سر و پوست مي‌شود. به اين ترتيب با بهبود خون‌رساني به ريشه موها فوليكول‌هاي مو بهتر تغذيه مي‌شوند و ضمن تقويت شدن رشد بهتري پيدا مي‌كنند. ماساژ اين عصاره در عين حال مانع ريزش مو مي‌شود و استفاده از آن سه تا چهار بار در طول هفته اثرات چشمگيري دارد.

آلو‌ورا+ نارگيل+ گندم

يك شامپوي گياهي جديد

اگر احساس مي‌كنيد مدتي است ريزش موهاي‌تان بيشتر شده و بايد مراقبت بيشتري از آنها داشته باشيد اين شامپوي گياهي را تجربه كنيد. نگران نباشيد نبايد براي خريد اين شامپو از اين داروخانه به آن داروخانه سر بزنيد. به‌راحتي مي‌توانيد اين شامپوي تقويت‌كننده را در منزل تهيه كنيد. براي تهيه اين شامپو به يك‌چهارم فنجان پودر جوانه گندم، يك‌چهارم فنجان عصاره آلوورا و يك‌چهار فنجان شير نارگيل احتياج داريد. مقصودمان از شيرنارگيل همان مايع‌ شيري رنگي است كه در ميوه نارگيل وجود دارد. اين سه را با هم مخلوط كرده و از آن به عنوان شامپو استفاده كنيد. شايد در وهله اول به‌نظرتان سخت بيايد كه به جاي استفاده از شامپو‌هاي صنعتي كه كف مي‌كنند از شامپويي استفاده كنيد كه كف توليد نمي‌كند اما كمي صبور باشيد. استفاده از اين شامپو و ماساژ سر با آن مي‌تواند به منافذ پوست سر شما اجازه نفس كشيدن بدهد و با تحريك فوليكول‌هاي مو به رشد بهتر آنها كمك كند. براي استفاده از اين شامپوي گياهي آن را روي كف سرتان بريزيد و به آرامي با كمك بند دوم انگشتان‌تان روي سر ماساژ دهيد و اجازه دهيد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه روي سرتان بماند. سپس آن را آبكشي كنيد.

عصاره گزنه + زيتون

عصاره​اي براي رويش دوباره‌ موها

حتما درباره خواص گزنه بسيار شنيده‌ايد و مي‌دانيد كه اين گياه يكي از معروف‌ترين گياهان دارويي است كه امروزه در سراسر جهان از آن براي تهيه شامپو‌ها و لوسيون‌هاي صنعتي و گياهي براي تقويت و رويش دوباره مو استفاده مي‌كنند. اما بي‌شك استفاده از عصاره اين گياه به طور مستقيم اثري متفاوت و اعجاب‌انگيز دارد. گياه گزنه را مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي گياهان دارويي تهيه كنيد يا اگر به مناطق كوهستاني دسترسي داريد، تازه آن را بچينيد اما مراقب باشيد كه هنگام لمس كردن اين گياه از دستكش استفاده كنيد چون ساقه اين گياه پوست را مي‌گزد و موجب خارش و سوزش مي‌شود، به همين دليل است كه به آن گزنه مي‌گويند. اما اگر مي‌خواهيد عصاره گزنه را خودتان تهيه كنيد و از آن براي رويش مجدد موها و تقويت آنها استفاده كنيد بايد برگ‌هاي تازه‌ گزنه را درون روغن زيتون بريزيد و آن را در محيطي تاريك و سرد به مدت ۲ تا ۳ هفته قرار دهيد. در نهايت شما عصاره‌اي از گزنه خواهيد داشت كه مي‌توانيد با خيال راحت از آن براي ماساژ پوست سرتان استفاده كنيد. هر بار چند قطره از اين عصاره را روي پوست سر بريزيد و به آرامي آن را ماساژ دهيد. اين عصاره مي‌تواند با تحريك ريشه‌هاي مو علاوه بر بهبود رويش موهاي شما حتي ريشه موهاي از دست رفته شما را تحريك كند و آنها را به رويش مجدد وادارد. در صورتي كه با مالش يك يا دو قطره از اين گياه روي پوست سر احساس خارش شديد كرديد بهتر است گياه ديگري را براي تقويت موهاي‌تان انتخاب كنيد يا با متخصص طب سنتي مشورت كنيد.

نعناع+ آب

رشد موها را چندبرابر مي‌كند

يكي ديگر از روش‌هاي تحريك فوليكول‌هاي مو براي رشد بهتر استفاده از روغن يا عصاره به دست آمده از گياه نعناع است. اين عصاره را مي‌توانيد به‌راحتي از داروخانه‌ها تهيه كنيد. حواس‌تان باشد كه عصاره يا روغن به‌دست آمده از نعناع با مايعي كه از جوشاندن برگ‌هاي نعناع به‌دست مي‌آيد متفاوت است. براي استفاده از عصاره نعناع بايد آن را رقيق كنيد، بنابراين ۳ قاشق چاي‌خوري آب را در ظرفي كوچك بريزيد و به آن ۳ قطره عصاره نعناع اضافه كنيد و پس از هم زدن از آن براي ماساژ پوست سرتان استفاده كنيد. سرانگشتان هر دو دست را به اين روغن آغشته كنيد يا آن را آرام‌آرام روي سرتان بريزيد و به‌آرامي پوست سر را مالش دهيد. نگران نباشيد عصاره نعناع آسيبي به پوست و تار موي شما نمي‌زند. اين عصاره تنها موجب تحريك ريشه موها شده و به رشد بهتر تارها و موهاي ريزي كه نياز به تقويت دارند كمك مي‌كند. فراموش نكنيد كه هنگام استفاده از اين عصاره آن را با آب كمي رقيق كنيد.

روغن زيتون + عصاره اسطوخودوس

پرپشتي موها را بيشتر مي‌كند

اگر به دنبال يك لوسيون طبيعي هستيد كه بتوانيد به صورت روزانه از آن براي شست‌و‌شوي موهاي‌تان استفاده كنيد و به طور همزمان علاوه بر از بين بردن شوره سر به پرحجم شدن موهاي‌تان كمك كنيد حتما اين نسخه را تجربه كنيد. براي تهيه و استفاده از اين لوسيون دست‌كم يك ماه فرصت لازم داريد. يك فنجان عصاره اسطوخودوس را تهيه كنيد و آن را با ميزان برابر روغن زيتون خالص كه فرآوري نشده باشد، مخلوط كرده و آن را به مدت ۳ تا ۴ هفته در محيط تاريك و سرد قرار دهيد. مي‌توانيد از يك بطري تيره‌رنگ استفاده كنيد يا اگر بطري تيره رنگ دردسترس نداريد دور بطري را با فويل خوب بپيچيد تا نور به اين تركيب نرسد. سپس آن را در طبقه پايين يخچال قرار دهيد و اجازه دهيد ۳ تا ۴ هفته در اين شرايط باقي بماند. از اين لوسيون مي‌توانيد هر شب براي ماساژ موهاي‌تان استفاده كنيد. آن را به آرامي روي پوست و ساقه موها ماساژ دهيد و فراموش نكنيد كه از كلاه حمام يكبار مصرف براي محافظت از موها و پيشگيري از آلودگي بالشت استفاده كنيد. فردا صبح با يك شامپوي ملايم روزانه گياهي موهاي‌تان را بشوييد. با استفاده از اين لوسيون نه تنها باكتري‌ها و شوره را از پوست سر دور مي‌كنيد بلكه مي‌توانيد به پرحجم شدن موهاي‌تان نيز كمك كنيد.

نخود+ گل بابونه+ گل خطمي

اگر نگران موخره‌ها هستيد

برای درمان موخره در طب سنتی ایران شیوه‌ها و داروهای گیاهی مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها که امکان تهیه و استفاده آن در منزل نیز وجود دارد استفاده از جوشانده شیرین‌بیان است. برای تهیه این دارو یک پیمانه شیرین‌بیان را با ۳ پیمانه آب درون ظرفی ریخته و به مدت نیم ساعت روی حرارت کم می‌گذاریم، سپس اجازه می‌دهیم تا جوشانده سرد شود و آن را به کمک صافی صاف کرده و به نوک موها که به موخوره مبتلا شده است، می‌زنیم. استفاده از ترکیب بابونه و گل خطمی نیز برای درمان موخوره توصیه شده است. مخلوط این ۲ گیاه را دم کرده و پس از صاف کردن به شیوه بالا روی موها و محل موخره ماساژ می‌دهیم، اما در افرادی که بیماری موخوره در آنها بسیار شدید است، بهتر است از خمیر آرد نخود استفاده کرد. برای تهیه این خمیر نیم کیلو آرد نخود را با ۲۰۰ گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا و آب مخلوط کرده و خمیری تهیه می‌کنیم. این خمیر را به ۵ قسمت تقسیم کرده و ۵ شب روی سر می‌گذاریم و صبح با آب و گل سرشوی آن را می‌شوییم. این خمیر داروی بسیار مفیدی برای درمان موخوره‌های بسیار شدید و پیشرفته است. ‌

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *