افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ضعیف شدن حس بویایی در بیماران کلیوی

  • بر اساس هر دو آزمایش ۶۹ درصد کسانی که دچار بیماری مزمن کلیوی بودند و ۹۲ درصد آنهایی که در مرحله پایانی این بیماری قرار داشتند حس بویایی پایینی را تجربه کردند به طوری که برخی از آنها مجبور بودند برای تشخیص یک عطر، غلظت چهار برابری آن رایحه را استشمام کنند.

حس کردن بوی غذا یکی از لذت بخش ترین قسمت های خوردن هر وعده غذایی است اما خوب است بدانیم که همه از این توانایی برخوردار نیستند. دانشمندان می گویند مشکلاتی که در استشمام بوهای مختلف وجود دارد با کمبود اشتها در بیماران مبتلا به بیماری های حاد کلیوی در ارتباط است.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست متوجه شده اند که ناهنجارهای بویایی در حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن و ۹۰ درصد کسانی که در مرحله پایانی نارسانی کلیه هستند وجود دارد و این مشکلات با فاکتورهایی که شاخصه تغذیه نامناسب است ارتباط دارد.

این مطالعه با مشارکت ۱۶۱ نفر انجام شد که ۱۰۰ نفر از آنها در مرحله نهایی بیماری کلیه و وابسته به دیالیز هستند، ۳۶ نفر بیماری مزمن دارند اما در مرحله پایانی نیستند و ۲۵ نفر گروه کنترل سالم را تشکیل می دهند. در یک آزمون، توانایی شرکت کنندگان در تشخیص بوهای خاص مشخص شد. در آزمون دیگر سطح یک رایحه و عطر که برای تشخیص هر فرد به صورت جداگانه لازم بود تحلیل شد. هر دو آزمون که برای شناسایی بو و آستانه تشخیص بو انجام شد توانست تعیین کند آیا می توان ردپای این ناهنجاری ها را در عصب های بویایی در مجراهای بینی پیدا کرد یا در مسیرهای پردازش بو در مغز.

بر اساس هر دو آزمایش ۶۹ درصد کسانی که دچار بیماری مزمن کلیوی بودند و ۹۲ درصد آنهایی که در مرحله پایانی این بیماری قرار داشتند حس بویایی پایینی را تجربه کردند به طوری که برخی از آنها مجبور بودند برای تشخیص یک عطر، غلظت چهار برابری آن رایحه را استشمام کنند. اما با وجود تفاوت های بارز در توانایی بویایی میان گروه های شرکت کننده بیشتر آنها از اینکه در درک بوها مشکل دارند آگاه نبودند. در تمامی سه گروه، وضعیت تغذیه ای آنها با توانایی بویایی شان همبستگی داشت.

برای درمان این مشکل، محققان در مطالعه ای آزمایشی داروی تئوفیلین را که در درمان آسم و بیماری های مربوط به مجاری هوایی کاربرد دارد امتحان کردند. استفاده از دوز روزانه این دارو به مدت شش هفته با بهبود ۱۰ درصدی شناسایی بو همراه بود. به گفته محققان سه نفر از کسانی که آستانه تشخیص بو در آنها پس از مصرف این دارو تا بیش از ۱۰ درصد بهتر شده بود جز سه نفر اولی بودند که در شناسایی بو هم بهبود داشتند.

با توجه به اینکه مشکلات بویایی در کل جمعیت می تواند لذت غذا خوردن را کاهش دهند و از عوامل خطر برای سوء تغذیه به حساب می آید استفاده از درمان های جدید برای بهبود حس بویایی می تواند روشی نوآورانه و مؤثر برای پیشگیری از سوء تغذیه در بیماران کلیوی و التیام بدغذایی آنها باشد.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *