افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه کنترل سرطان به دست شما

  •  آمار نشان می دهد که موارد فوق الذکر بیش تر از سیگار کشیدن در ابتلای زنان به سرطان سهم داشته اند.

 

گروهی از محققان انجمن سرطان آمریکا به سرپرستی دکتر فرهاد اسلامی داده های ملی مربوط به سرطان را تحلیل کرده و تعداد موارد سرطان و مرگ و میری را که انسان بر روی آن ها کنترل داشت است محاسبه نموده اند. این فاکتورها عبارتند از سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا سیگار کشیدن دست دوم، اضافه وزن یا چاقی، مصرف بی رویه مشروبات الکلی، خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، ورزش نکردن، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش از طریق فعالیت هایی مانند برنزه کردن و شش عفونت خاص که با سرطان در ارتباط هستند.

در میان بیش از ۱٫۵ میلیون سرطانی که در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده به ثبت رسیده است، ۴۲ درصد به فاکتورهای قابل کنترل ذکر شده باز می گشت و میزان مرگ و میر در نتیجه ی سرطان رخ داده به دلیل این فاکتورها نیز ۴۵ درصد برآورد شد. سیگار کشیدن عامل ۲۰ درصد از سرطان ها برآورد شد که خطرناک ترین عامل بیماری سرطان شناخته می شود. اضافه وزن یا چاقی نیز با ۸ درصد از موارد ابتلا و ۶٫۵ درصد از آمار مرگ و میر در رتبه ی دوم اصلی ترین عوامل قابل کنترل ابتلا به سرطان قرار گرفت. الکل مسئول ۵٫۶ درصد موارد ابتلا و ۴ درصد از موارد مرگ و میر شناخته شد در حالی که این مقادیر برای مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در هر دو مورد ۱٫۳ درصد بود. ورزش نکردن نیز به تنهایی عامل ۲٫۹ درصد از موارد ابتلا به سرطان و ۲٫۲ درصد موارد مرگ و میر ناشی از آن اعلام گردید.

مصرف ناکافی میوه و سبزیجات نیز در ۲ درصد از موارد ابتلا به سرطان و ۳ درصد مرگ و میرهای ناشی از آن مسئول شناخته شد. این داده ها بسیار روشن و آگاهی دهنده هستند زیرا در نتیجه ی چنین تحقیقاتی است که آمار مرگ و میر در نتیجه ابتلا به سرطان از سال ۱۹۹۱ تاکنون ۲۵ درصد کاهش یافته است. اگر چه این میزان کاهش در مرگ و میر امیدوارکننده و خوشایند بوده و خبر خوبی به شمار می آید اما داده های اخیر نشان می دهد که این کاهش می تواند حتی شیب بسیار تندتری داشته باشد اگر افراد برخی از رفتارهای پرخطرشان که در ابتلا به سرطان موثر هستند را بیش از پیش مورد توجه و اصلاح قرار دهند. بر اساس برآوردها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰۰٫۰۰۰ نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

به گفته ی دکتر اسلامی باید نتیجه ی این تحقیقات را امیدوار کننده دانست زیرا این نتایج نشان می دهد که حدود نیمی از موارد ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از آن را می توان با مراعات برخی نکات عمدتاً ساده کاهش داد. اگر چه فاکتورهایی مانند ورزش نکردن و نوشیدن مشروبات الکلی فراوان به تنهایی سهم زیادی در موارد ابتلا به سرطان دستکم در مقایسه با سیکار کشیدن و چاقی نداشتند اما ترکیب آن ها می تواند نقش بسیار بیشتر و بزرگ تری در ابتلای فرد به سرطان ایفا کند.

از طرف دیگر ترکیب اضافه وزن، مصرف بی رویه مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن علت حدود ۱۴ درصد از موارد ابتلا به سرطان در مردان و ۲۲ درصد در زنان را تشکیل می دهد و این آمار نشان می دهد که موارد فوق الذکر بیش تر از سیگار کشیدن در ابتلای زنان به سرطان سهم داشته اند. بنابراین به گفته ی دکتر اسلامی :” اگر افراد از برخی از این فاکتورهای خطرناک دوری کنند می توانند به مقدار قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها را در خود کاهش دهند”.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *