جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



شیوه های پیشگیری از یبوست در سفر

e71951f25435e9288b90aeaab202892b

  • یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرتبط با یبوست از دست دادن آب بدن است. اگر آب کافی ننوشیم، بدن مایعات مورد نیاز خود را از آبی که داخل مدفوع و روده‌ها جریان دارد تامین می‌کند.

اکثر افراد به روش‌های پیشگیری از اسهال حین سفر توجه دارند، چون نمی‌خواهند در طول مسافرت ناخوش باشند. اما آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، مشکلی شایع به نام یبوست است که خیلی‌ها را حین سفر درگیر می‌کند. در این مطلب، به معرفی اقداماتی می‌پردازیم که می‌توانید با انجام آنها از ابتلا به یبوست حین سفر در امان بمانید.
یبوست معمولا به وضعیتی اشاره دارد که در آن ۳ بار یا کمتر در هفته اجابت مزاج کنید. این عارضه می‌تواند با مدفوع کوچک، سفت و دشوار نیز همراه باشد. کسانی که از یبوست رنج می‌برند، معمولا برای اجابت مزاج فشار زیادی متحمل می‌شوند. اگر به یبوست خود رسیدگی نکنید، ممکن است حین سفر با مشکل مواجه شوید.
چرا سفر باعث یبوست می‌شود؟
عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است سرعت عملکرد دستگاه گوارش شما را دچار تغییر کند و باعث یبوست شود. این عوامل عبارتند از:
• تغییر روال عادی روزانه
• تغییر مقدار و زمان صرف وعده‌های غذا
• تغییر ساعت داخلی بدن
• عدم هیدراتاسیون کافی
• تغییر غذاهایی که ‌می‌خورید
• افزایش زمان صرف غذا
• تاثیرپذیری دستگاه گوارش از فشار و استرس سفر
• عدم اجابت مزاج به موقع به دلیل عدم دسترسی به سرویس بهداشتی
• تغییر عملکرد بدن به دلیل تغییر منطقه زمانی
در ادامه به معرفی اقداماتی می‌پردازیم که کمک می‌کنند عملکرد سیستم گوارش خود را کنترل کرده و از بروز یبوست حین سفر جلوگیری کنید:
۱. یک عالم آب بنوشید
یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرتبط با یبوست از دست دادن آب بدن است. اگر آب کافی ننوشیم، بدن مایعات مورد نیاز خود را از آبی که داخل مدفوع و روده‌ها جریان دارد تامین می‌کند. در این صورت، امکان اجابت مزاج سخت‌تر می‌شود. چون در نبود آب، مدفوع سفت شده و به سختی دفع می‌شود. بنابراین باید حین سفر به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید. سعی کنید زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، چای و نوشابه مصرف نکنید، چون آب بدن‌تان را می‌گیرند. شیر هم به عنوان یک نوشیدنی یبوست‌آور شناخته می‌شود. بهترین انتخاب آب معمولی و آب‌میوه است. به خاطر داشته باشید که هنگام مسافرت حتما از آب معدنی استفاده کنید تا دچار اسهال نشوید.
۲. به بدن‌تان گوش دهید
اگر بدن‌تان به شما می‌گوید باید اجابت مزاج کنید، سریعا به دستشویی رفته و کارتان را بکنید. نادیده گرفتن نیاز بدن به اجابت مزاج می‌تواند باعث یبوست شود، چون مدفوع برای یک مدت طولانی درون مقعد می‌ماند. برخی افراد با اجابت مزاج در سرویس‌های بهداشتی عمومی مشکل دارند. با این حال، وقتی در سفر هستید، نمی‌توانید منتظر بمانید که به یک هتل لوکس رفته و سپس اجابت مزاج کنید.
۳. سعی کنید طبق برنامه عمل کنید
هیچ شواهدی دال بر وجود یک ریتم بیولوژیکی در بدن انسان وجود ندارد؛ اما بدن انسان یک ساعت درونی دارد که بر عواملی مثل زمان گرسنگی، خواب و اجابت مزاج اثر می‌گذارد. رعایت این ساعت کمک می‌کند وقتی در خانه هستید، به راحتی اجابت مزاج کنید. سعی کنید زمان صرف وعده‌های غذایی خود را بر اساس همان ساعت همیشگی تنظیم کنید تا دستگاه گوارش بدن‌تان نیز طبق برنامه عمل کند.
۴. برای هر وعده غذایی وقت بگذارید
یکی از مسائلی که در طول سفر خیلی اتفاق می‌افتد، این است که اغلب برای غذا خوردن عجله داریم. مشکلی که وجود دارد این است که سیستم گوارش بدن به میان‌وعده‌ها و تنقلات به عنوان یک وعده غذایی کامل نمی‌نگرد. وعده‌های غذایی بزرگ‌تر موجب تحریک انقباضات روده شده و اجابت مزاج را برای شما آسان‌تر می‌کنند. بنابراین هر وقت که توانستید، بنشینید و با فرصت غذا بخورید و از وعده غذایی‌تان لذت ببرید.
۵. یک صبحانه خوب و مفصل بخورید
اکثر افراد صبح زود اجابت مزاج می‌کنند. شما می‌توانید با خوردن یک صبحانه کامل از این فرصت استفاده کنید. به مصرف غذاهایی که چربی سالم دارند بیشتر توجه کنید. وعده‌های غذایی بزرگ و پرچرب باعث آزاد شدن هورمون‌های خاصی در بدن می‌شوند که اجابت مزاج را برای‌تان آسان‌تر خواهد کرد. تجربه یک اجابت مزاج رضایت‌بخش در اول صبح کمک می‌کند که از ادامه روز خود بیشتر لذت ببرید.
۶. یک چیز گرم بنوشید
یک راه دیگر برای تحریک روده‌ها در اول صبح این است که یک نوشیدنی گرم بنوشید. این نوشیدنی گرم می‌تواند قهوه، چای یا حتی سوپ باشد.اگر اهل قهوه هستید، آن را صبح زود بنوشید. ترکیبات موجود در قهوه چه با کافئین و چه بدون کافئین، باعث تحریک روده‌هامی‎شوند. با این حال، ممکن است دوست نداشته باشید قهوه بنوشید، چون این نوشیدنی آب بدن را در طول روز کم می‌کند و ممکن است باعث خشک شدن مدفوع و بروز یبوست شود.
۷. فیبر مورد نیازتان را تامین کنید
غذاهای دارای فیبر اهمیت زیادی دارند، چون باعث تحریک روده‎ها و اجابت مزاج آسان‌تر می‌شوند. خوردن غذاهای با فیبر بالا در طول سفر می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، اما با تلاش و توجه کافی می‌توانید گزینه‌های خوبی برای خوردن بیابید. میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار منبع فیبر هستند. در صورت امکان، سعی کنید این غذاها را به صورت بسته‌بندی شده به همراه خود داشته باشید. میوه‌ها، نوشیدنی‌های پروتئینی، معجون‌ها و حبوبات از جمله خوراکی‌های دارای فیبر هستند که می‌توانید به راحتی آنها را برای سفر همراه خود داشته باشید.
اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، در مصرف میوه، سبزیجات و سالاد خام بیشتر دقت کنید تا دچار عفونت‎های باکتریایی و اسهال نشوید. بهترین راه این است که از میوه و سبزیجات پخته‌استفاده کنید. میوه‌هایی را که پوست ضخیم دارند بردارید، پوست‌شان را بکنید و آنها را بسته‌بندی کنید. این روش، بهترین کار ممکن است.
۸. تنقلات کمتری بخورید
اغلب افراد به دو دلیل حین سفر تنقلات بیشتری مصرف می‌کنند: دلیل اول این است که امکان انتخاب گزینه‌‌های متفاوت در طول سفر محدود است. دلیل دوم این است که تصور می‌کنیم حین تعطیلات خوردن تنقلات مشکلی ایجاد نمی‌کند. مشکل خوردن تنقلات در طول سفر این است که این مواد غذایی بی‌ارزش اغلب فیبر کمی دارند که ممکن است باعث بروز یبوست شوند. سعی کنید از خوردن غذاهای فست فودی، گوشت فرآوری شده، چیپس و محصولات پخته‌شده کمتر استفاده کنید و به جای آنها سالاد بخورید. غلات کامل مانند جوی دوسر و گوشت بدون چربی نیز گزینه‌های خوبی هستند.
۹. بدن‌تان را تکان دهید
وقتی در سفر هستید، مدت زمان زیادی را درون ماشین، قطار یا هواپیما در حالت نشسته سپری می‌کنید. حرکت دادن بدن کمک می‌کند که دستگاه گوارش بدن‌تان عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین، سعی کنید وقتی منتظر آمدن هواپیما هستید، درون لابی قدم بزنید. اگر با ماشین سفر می‌کنید، هر چند ساعت یک‌بار توقف کنید و کمی راه بروید یا به بدن‌تان کش و قوس بدهید. وقتی در هتل هستید، از استخر و باشگاه استفاده کنید و بدن‌تان را کمی حرکت دهید.
۱۰.ریلکس باشید
هدف از تعطیلات معمولا کسب آرامش و فراغت از روال عادی زندگی است؛ اینکه برای چند روز هم که شده دور از استرس باشید. سعی کنید از این قانون در طول سفر پیروی کنید. خود را برای هر گونه تاخیر، ترافیک و مشکل دیگر آماده کنید. بدانید که در طول سفر با اتفاقات عجیب و غریبی مواجه خواهید شد.سعی کنید در طول سفر کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید و با تلفن همراهتان بازی کنید. همچنین می‌توانید از تمرینات تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و غیره برای کسب آرامش در طول سفر استفاده کنید. بدن‌تان را در حالت آرامش و سکون نگه دارید و از هر عاملی که باعث بروز استرس می‌شود، دوری کنید. به این ترتیب، می‌توانید یک دستگاه گوارش فعال داشته باشید و دچار یبوست هم نشوید.
۱۱.با پزشک‌تان صحبت کنید
اگر فکر می‌کنید رفتن به مسافرت باعث بروز یبوست در شما می‌شود، قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دکترتان توصیه کند که از یک ملین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. همچنین ممکن است محصولی به شما پیشنهاد کند که آن را با خود به سفر ببرید و در صورت بروز یبوست از آن استفاده کنید.مطمئن شوید محصولی که می‌خرید، همان محصولی باشد که دکترتان پیشنهاد کرده، نه آنکه محصولی را با بی‌اطلاعی و بنا بر اجبار خریداری کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)