افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه معاینه بیضه و علائم سرطان بیضه

شیوه معاینه بیضه و علائم سرطان بیضه

بیضه

 

محققان راهکارهایی را به مردان معرفی می کنند تا خودشان بتوانند بیضه خود را معاینه کنید در این مطلب شرح می دهیم به طور کامل شیوه معاینه بیضه و علائم سرطان بیضه .

سرطان بيضه شايعترين بدخيمي مردان ۲۵ تا ۳۵ ساله مي باشد. اين سرطان به طور کلي يک درصد انواع سرطان هاي آقايان را تشکيل مي دهد، لذا بسياري از افراد غير پزشک با آن آشنايي ندارند.

دو گروه از مردان جوان بيشتر از ساير همسالان خود در معرض ابتلاي اين بيماري مي باشند :
الف: آن هايي که به طور کلي بيضه در کيسه موجود در زير آلتشان وجود ندارد.

ب: آن هايي که بعد از ۶ سالگي بيضه شان در محل مزبور قرار مي گيرد. در اين افراد شانس سرطان بيضه ۳ تا ۱۷ برابر ساير افراد مي باشد.

بيضه ها اعضاي باروري مردانه بوده و کارشان ساختن اسپرماتوزوييد و ترشح هورمون مردانه يعني تستوسترون مي باشد. ماده اخير عامل صفات ثانويه جنسي مثل رشد موهاي صورت و تون صدا است.


بیضه طبیعی :

بيضه ها به طور معمول، صاف، بيضوي شکل و تا حدودي سفت بوده و در زير آلت، در داخل کيسه هاي بيضه قرار گرفته اند. بيضه ها به طور طبيعي قبل از تولد در محل اصلي قرار مي گيرند. اولياي نوزادان بايد پس از تولد، از طريق پزشک اطفال از وجود بيضه ها در کيسه مطلع گرديده و اطمينان خاطر پيدا کنند. در صورت عدم استقرار بيضه ها در محل طبيعي خود، مشکل قرار گرفتن بيضه ها در محل طبيعي خود به راحتي با عمل جراحي برطرف مي شود.

۱۵ سال قبل، سرطان بيضه اغلب کشنده بوده و بسيار سريع به ساير اندام هاي بدن منتشر مي شد، در حالي که امروزه به علت پيشرفت هاي انجام شده در اکثر مواقع کاملاً قابل درمان است، به خصوص اگر سريعاً تشخيص داده شود.

بيضه غيرطبیعی :
از نظر علايم، ابتدا برجستگي سخت، کوچک و بدون درد را مي توان روي بيضه لمس نمود. گه گاه اندازه بيضه بزرگتر از معمول احساس مي گردد. غالباً لازم است افراد با قوام و اندازه بيضه خود آشنا باشند تا هر نوع تغييري را حس نمايند.

احساس سنگيني و درد مبهم بيضه، کشاله ران و زير شکم از ديگر علايم بيماري است. اين اتفاقات ممکن است همراه با بعضي بيماري هاي ديگر مثل عفونت بيضه نيز مشاهده گردد. همين جا است که پزشک به شما در تشخيص و درمان کمک خواهد نمود.

روش معاينه بيضه :

يک روش ساده به نام معاينه بيضه به وسيله خود فرد (TSE) اگر حداقل به طور ماهانه در حمام و زير دوش آب گرم انجام شود، در حاليکه چند دقيقه بيشتر طول نمي کشد در تشخيص زودرس سرطان بيضه کمک فراواني مي نمايد. لازم به ذکر است که اين روش يعني معاينه عضو توسط خود فرد در خانم ها جهت معاينه پستان ها توصيه مي گردد.

روش انجام معاينه بيضه توسط خود فرد:
۱- معاينه بيضه به آرامي با قرار دادن انگشت وسط و نشانه در زير بيضه و انگشت شست در روي بيضه انجام مي شود. بيضه ها با آرامش در زير انگشتان غلطانده مي شود تا هر نوع تغييري مشخص گردد.

۲- مجراي مني يا اپيديديم به صورت توده نواري شکل به اندازه نخود در پشت يا کنار بيضه قرار دارد که نبايد با برجستگي ناشي از سرطان يا توده اشتباه گردد.

۳- به طور مستقيم روبروي آينه بايستيد و هر نوع برجستگي غير معمول را در کيسه بيضه يا کشاله ران مشخص نموده و به پزشک نشان دهيد.

در لمس هر نوع برجستگي در بيضه، نبايد در مراجعه سريع به جراح کليه و مجاري ادراري درنگ نمود. اگر عفونت وجود نداشته باشد احتمال سرطان وجود دارد به خاطر داشته باشيد که اين بيماري بسيار خوب به درمان جواب داده و بيماران مي توانند عمر طبيعي داشته باشند. در ضمن وجود فقط يک بيضه سالم براي فعاليت جنسي کافي مي باشد.

اگر چه معاينه بيضه توسط شخص مفيد است ولي هيچگاه جايگزين معاينه پزشک نمي گردد. از پزشک خود بخواهيد تا معاينه بيضه را به شما آموزش دهد. نهايتاً هدف از معاينه، مراجعه سريع شما به پزشک مي باشد.

 

پزشکین : شیوه معاینه بیضه و علائم سرطان بیضه

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *