افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیوه برخورد با کودکان دارای بیماری صرع

635664268603200585

  • کودکان مبتلا به صرع که از شرایط جسمی و سلامت و ضریب هوشی معمولی برخوردار هستند هیچگونه محدودیت و ممنوعیت جهت حضور در مراکز آموزشی عادی وجود ندارد

صرع یکی از بیماری های خطرناکیست که هر فردی ممکن است از کودکی به آن مبتلا باشد. بیماری های زیادی هستند که به طور مادرزاد گریبان کودک را میگرد؛ و صرع هم یکی از آن بیماری ها میباشد. نحوه رفتار و برخورد با کودکی صرع دارد خیلی مهم است؛ چرا که با یک اشتباه ممکن است صرع عود کند و کودک دچار مشکل شود؛ در این راستا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با اشاره به نحوه صحیح رفتار با کودکان مبتلا به صرع گفت: خواب شبانه کافی و استراحت مناسب احتمال عود حمله صرع در کودکان را کاهش می‌دهد.

غلامرضا زمانی با اشاره به شرایط کودکان مبتلا به صرع در مراکز آموزشی و نحوه صحیح ارتباط با آنها، گفت: کودکان مبتلا به صرع دو گروه هستند برخی اشکالات ساختاری مغز و بیماری‌های زمینه ای دارند که عامل ایجاد صرع است و کودک را با معلولیت ذهنی و یا جسمی روبه‌رو ساخته و امکان یادگیری و آموزش در مراکز عادی همراه با سایر کودکان را مانع می شود، این گروه افرادی هستند که براساس تشخیص پزشک به مراکز توانبخشی و یا مدارس ویژه خاص کودکان کم توان یا دیر آموز ارجاع می شوند.

وی افزود: اما در خصوص آن گروه کودکان مبتلا به صرع که از شرایط جسمی و سلامت و ضریب هوشی معمولی برخوردار هستند هیچگونه محدودیت و ممنوعیت جهت حضور در مراکز آموزشی عادی وجود ندارد و همچون سایر کودکان لازم است نشاط و کیفیت زندگی آنها مورد توجه قرار گیرد.

زمانی در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه باید از صرع دانش آموز مطلع باشد، عنوان کرد: پاسخ  قطعا بلی است چرا که اگر والدین از مدرسه و اولیاء آن انتظار اقدام مناسب در موارد ضروری و اضطرار را دارند لازم است اولیای مدرسه پیش بینی و آمادگی لازم برای این کار را داشته باشند. لذا بر همین اساس در پرونده سلامت کودک به بیماری زمینه‌ای، داروهای مصرفی، مراقبت های موجود و محدودیت های ورزشی کودک اشاره می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به اینکه کودکان و مسئولان مدرسه باید چه نکاتی درخصوص صرع آموزش ببیند، یادآور شد: از کودک با توجه به سن باید انتظار داشت و هرچه سن کودک کمتر باشد مسئولیت والدین و اولیای مدرسه در این رابطه بیشتر می شود.

وی در ادامه افزود: نباید بیماری کودک پنهان شود و نباید والدین یا کودک از وجود این بیماری شرمنده باشند چرا که همچون سایر بیماری‌ها فرد آن را انتخاب نکرده و دیدگاه پزشکی نسبت به آن و توجه به کیفیت زندگی این کودکان باید مورد توجه قرار گیرد و باورهای غلط در دیدگاه جامعه و یا اولیای مدرسه را باید از طریق آموزش مرتفع کرد.

به گفته زمانی، لازم است کودک خواب شبانه کافی و استراحت مناسب داشته باشد تا تمرکز و احتمال عود حمله بیماری، کاهش یابد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه داروهای کودک باید به صورت منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود، عنوان کرد: ورزش، فعالیت و بازی کودک ممنوعیت ندارد لیکن ورزش‌های رقابتی و خسته کننده توصیه نمی‌ شود، از طرفی به دلایل ایمنی لازم است از ورزش هایی که در ارتفاع انجام می شود یا شنا و شیرجه خصوصاً در آبهای عمیق اجتناب شود.

وی با تأکید بر اینکه هنگامی که کودک به سرویس‌ بهداشتی و حمام می‌رود نباید «در» را روی خود قفل کند، یادآور شد: این کودکان باید از گرمازدگی، کم آبی بدن (خصوصا در هنگام ورزش) با مصرف نوشیدنی و مایعات پیشگیری کنند.

زمانی در پایان افزود: از آنجایی که ممکن است پزشک متخصص هنگام ویزیت کودک به غیر از دارو درمانی، وقت کافی برای ارائه اطلاعات کامل در مورد پیشگیری از بروز مجدد تشنج در کودکان را نداشته باشد، این عزیزان می توانند با مراجعه به انجمن صرع ایران به شماره تماس ۳-۸۸۴۶۳۲۷۱ آموزش و مشاوره های لازم را دریافت کنند.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *