افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شیر غنی شده و تاثیر آن بر عملکرد مغز کودکان

شیر غنی شده و کمک به حافظه کودکان

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ کودکان کم توجه و آنهایی که ضعف در یادگیری دارند نیاز دارند که مواد مغذی بیشتری را از طریق خوردن غذاهای مقوی یا شیر غنی شده به دست آورند. توجه و حافظه آن دسته از کودکانی که تغذیه درستی دارند و از ویتامین‌ها و مواد مفید دیگر به اندازه استفاده می‌کنند در مدرسه بهتر از کسانی است که شیرینی، غذاهای سرخ شده و غذاهای شور بیشتری می‌خورند.

این اطلاعات از یکی از تحقیقات منتشر شده به دست آمده و نشان می‌دهد مواد مغذی مستقیما روی عملکرد مغز کودکان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند حافظه و تمرکزشان را بهبود بخشد. در کودکانی که طبیعی هستند یا دقت بالایی دارند ممکن است نیازی به تغییر در برنامه غذایی‌شان وجود نداشته باشد. سطوح مواد مغذی را می‌توان در آزمایشگاه با یک نمونه خون مورد آزمایش قرار داد.  کنار گذاشتن غذاهای مضر از رژیم غذایی کودک شما بهترین راه برای افزایش مصرف مواد غذایی مفید و رساندن مواد مغذی از طریق شیر غنی شده به بدن آن‌هاست اما دکترها مکمل‌ها را نیز تأیید می‌کنند و می توانید کمبود‌های باقی مانده را با کمک آن‌ها حذف کنید.

ویتامین‌ها برای عملکرد مغز و حافظه مهم هستند

ویتامین‌ها در سبزیجات سبز و همچنین لبنیات غنی شده به وفور وجود دارند. ویتامین‌های D و B نقش مهمی در عملکرد و رشد مغز کودکان دارند و کمبود آن باعث مشکل در یادگیری، تمرکز و حافظه آن‌ها می‌شود. مطابق یکی از تحقیقات کمبود فولات در دوران کودکی عملکرد مغزی را حتی تا سن بلوغ تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین کمبود ویتامین‌ها ممکن است باعث بروز عوارض مضری در اعصاب مغزی و کمبود ریبوفلاوین باعث عملکرد معکوس مغز می‌شود.

کمبود نیاسین می‌تواند باعث کاهش عملکرد حافظه شود. کودکی که دارای کمبود ویتامین ب ۱۲ است می‌تواند آن را از طریق گوشت و محصولات لبنی به دست آورد. همچنین لبنیات غنی شده که دارای ویتامین D و آهن است می‌تواند به عملکرد بهتر مغز کمک کند.

مواد معدنی برای عملکرد مغز و حافظه

آهن یکی از مواد معدنی است که برای رشد و عملکرد مغز بسیار اهمیت دارد. کمبود آهن باعث کاهش IQ و تفکر ضعیف و ناتوانی حل مشکلات در کودکان می‌شود. حتی کمبود آهن باعث کم خونی می‌شود و مهارت‌های حافظه و تفکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کمبود ید باعث کاهش IQ در کودکان می‌شود در واقع، مشخص شده کمبود ید می‌تواند IQ کودکان را ۱۲ تا ۱۴ واحد کاهش ‌دهد. مکمل‌ها این اثرات را در کودکانی که کمبود این مواد معدنی را دارند بهبود می‌بخشد، اما بر کودکانی که کمبود ندارند بی اثر است.

غذاهای دریایی، گوشت، سبزیجات، آجیل و لوبیا سبز و شیر غنی شده سرشار از آهن هستند و می‌توانید به راحتی آهن مورد نیاز بدن را از طریق این مواد غذایی به دست آورید.

اسید چرب امگا ۳ برای تمرکز

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی سالم هستند که در غشای سلول مغز مورد نیاز است. بدن نمی‌تواند امگا ۳ را به خودی خود سنتز کند، بنابراین باید از رژیم غذایی مناسب شما استفاده کند. هنگامی که کودکان کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ دارند ممکن است توانایی تمرکز آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه بیشتر در معرض کمبود امگا ۳ هستند. مکمل‌های امگا ۳ ممکن است بتواند به کودکان مبتلا به اختلال کم بودن تمرکز کمک کنند. امگا ۳ در ماهی‌های چرب، قارچ، ماهیچه، گردو، سویا، دانه‌های کتان و دانه‌های کنسرو یافت می‌شود. شما همچنین می‌توانید روغن ماهی، روغن دانه کتان یا روغن کنجد را برای امگا ۳ استفاده کنید.

احتیاط در هنگام مصرف مکمل‌ها

مکمل‌های ویتامین فقط باید تحت نظارت و مراقبت پزشک به کودکان داده شود. بعضی مکمل‌های ویتامین ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. همچنین ممکن است بیش از حد مکمل ویتامین مصرف کنید و عوارض جانبی یا مصرف بیش از حد آن را تجربه کنید. هرگز دوز بالاتر از آنچه که در برچسب محصول داده شده است را مصرف نکنید. با یک پزشک یا متخصص تغذیه در مورد دوز مناسب برای کودکان به خصوص برای کودکانی که دارای رژیم غذایی خاص یا شرایط پزشکی ویژه هستند مشورت کنید.

برخی از غذاها مانند نان، غلات، ماکارونی، شیر غنی شده و دیگر غذاها با ویتامین‎ها و پروتئین‌ها فرآوری و غنی می‌شوند. بنابراین اگر شما این قبیل از مکمل‌ها را مصرف می‌کنید مهم است که بررسی کنید که با مصرف این غذاها تداخل نداشته باشد.

شیر غنی شده

شیر غنی شده دارای انواع ویتامین‌هایی است که در بالا نام بردیم  مانند ویتامین D، ویتامین E و مواد معدنی مانند آهن و روی است و از طریق این شیرهای غنی شده می‌توانید به کودکانتان کمک کنید تا مغزشان عملکرد و رشد بهتری داشته باشد و به تقویت حافظه آن‌ها کمک کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *