جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



شل شدن دندان و رابطه آن با پوکی استخوان

1431903994-215546-2

دانستنی های پزشکی در مورد شل شدن دندان و رابطه آن با پوکی استخوان با جزئیات کامل این رابطه در ادامه .

پزشکان آمریکایی طی مطالعاتی دریافتند افراد ۴۰ ساله ای که دارای موی خاکستری هستند، ۵/۴ برابر بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

پژوهش های متعدد نشان می دهد، کسی که دارای دندان شل یا ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان است.

پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا موی خاکستری، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. ولی در مورد دندان های شل می دانند که دندان ها مانند استخوان ها عمل کرده و هر چیزی که برای دندان ها اتفاق بیفتد، برای استخوان ها نیز پیش خواهد آمد.

سایر عواملی که در زنان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، شامل موارد زیر است:

رنگ پریدگی پوست – عادات ماهیانه نامنظم – یائسگی زودرس – درآوردن رحم با عمل، حتی اگرتخمدان ها بمانند – کم ورزش کردن – لاغری بیش از حد – کشیدن سیگار – نوشیدنی های سنگین و بسیاری از بیماری ها.

اگر شما دارای بیش از ۲ مورد از موارد بالا بودید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید که ممکن است آزمایشی برای تعیین چگالی استخوان هایتان تجویز کند.

اگر پزشک طبق آزمایش تشخیص دهد، استخوانهایتان ضعیف و شکننده هستند، یک داروی تقویت کننده استخوان مانندFosamax به شما خواهد داد.

برای جلوگیری از پوکی استخوان و شکسته شدن آنها، حتماً مقادیر کافی و لازم کلسیم را با خوردن شیر لبنیات کم چرب، سبزیجات، آجیل و مغزها دریافت کنید.

انواع لبنیات غنی ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها براحتی جذب می شود. هر لیوان شیر ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد که یک سوم ِ نیاز روزانه ما را تأمین می کند. ماست، پنیر و بستنی نیز چون از شیر تهیه می شوند کلسیم قابل توجهی دارند.

ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقادیر مناسبی کلسیم دارند.

بیشتر سبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند : روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری.

بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده های مناسب و را تشکیل می دهند. جالب است بدانید که گوشت ها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند.

برای تأمین کلسیم روزانه، حداقل ۲ لیوان لبنیات لازم دارید به علاوه باید از سبزیجات و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز بیشتر استفاده کنید.

اگر مکمل کلسیم مصرف می کنید، ویتامینD نیز به همراه آن بخورید که باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می شود.

برای قوی شدن عضلات و استخوان هایتان وزنه بزنید، سیگار نکشید و اصلاً الکل مصرف نکنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید