افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سی تی آنژیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد

4

 

  • وقتی شما به داخل دستگاه رانده می شوید ، کمی احساس همهمه و چرخش در اطراف سر نمایان    می شود که طبیعی است . باید بدانید  که اگر چه در اتاق تنها هستید  ولی تکنسین شما را می بیند ،

 

یک تست پزشکی کم تهاجمی می باشد که به پزشک در تشخیص و درمان بیماری عروقی شما کمک می کند . اساس  این تست استفاده از تکنولوژی سه بعدی است و در بعضی از موارد از ماده حاجب برای تولید تصاویر از عروق  بزرگ بدن استفاده می شود .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، در این تست از وسائل  مخصوص رادیولوژی برای تولید قطعات تصاویر زیاد و یک کامپیوتر برای اتصال این تصاویر به یکدیگر استفاده می شود .

موارد استفاده از سی تی آنژیو :

این پروسیجر برای بررسی عروق خونی در نقاط کلیدی بدن که شامل مغز ، کلیه ها ، لگن ، ریه ها ، قلب و گردن است ، استفاده می شود .

پزشکان از این روش برای تشخیص موارد زیر استفاده می کنند :

۱- مشخص کردن بیماری در آئورت یا عروق  بزرگ دیگر
۲- تشخیص بیماری عروقی در سرخرگ کاروتید گردن
۳- تشخیص مشکلات عروقی مغز
۴- مشخص کردن تنگی های عروقی قبل از عمل جراحی
۵- مشخص کردن بیماری در عروق کلیوی و کمک برای آمادگی پیوند کلیه
۶- کمک به جراحان در ترمیم عروق خونی و بررسی آنها برای بالون گذاری
۷- تشخیص صدمه در عروق در بیمارانی که ضربه دیده اند .
۸- بررسی جزئیات عروقی که به تومور خونرسانی می کنند ،  قبل از جراحی
۹- مشخص کردن پارگی ائورت و شاخه های  اصلی آن
۱۰- نشان دادن وسعت و شدت  اتروسکلروز و تنگی در عروق کرونر
۱۱- در بیمارانی که باید عمل جراحی باز شوند .
۱۲- بررسی بیماری های سرخرگی بخصوص در کسانی که سابقه فامیلی دارند .
۱۳- تشخیص بیماریهای عروقی ریوی
۱۴- تشخیص لخته در عروق

چگونه باید برای پروسیجر آماده شوید ؟

لباس های راحت و گشاد بپوشید – اشیاء فلزی مثل جواهرات ، عینک ، دندان مصنوعی و گیره مو باید در آورده شود . سمعک را نیز باید در بیاورید . چند ساعت قبل از پروسیجر باید از خوردن و آشامیدن خودداری کنید به خصوص اگر قرار باشد از ماده حاجب استفاده کنید .

اگر داروی خاصی استفاده  می کنید و یا  حساسیت داروئی یا غذائی خاص دارید به  پزشک اطلاع دهید . اگر تاریخچه بیماری قلبی – آسم – دیابت – بیماری کلیوی یا تیروئید دارید ، به پزشک اطلاع دهید . بارداری و یا شیردهی  نیز باید اطلاع داده شود .

دستگاه چه شکلی است ؟

شبیه به یک ماشین بزرگ است که یک ورودی یا تونل در مرکزآن قرار دارد و یک میزمخصوص که در تونل حرکت می کند در مرکز دستگاه یکسری تشخیص دهنده های الکترونیکی روبروی هم در یک حلقه قرار دارند که دور شما می چرخند . کامپیوتر و مانیتوری به این دستگاه وصل است که اطلاعات به تصویر کشیده شده را بررسی می کند .

چگونه این کار انجام می شود ؟

این تست بیشتر در بیماران سرپائی انجام  می شود.   تکنسین بیمار را روی میز دستگاه  معمولاً  به صورت صاف به روی پشت یا کنار و یا شکم  می خواباند . طناب ها و یا بالشهای مخصوص برای درست وضعیت دادن  و نگه داشتن بیمار استفاده می شود .

پرستار یا تکنسین اموزش دیده یک راه باز سرم در دست بیمار ایجاد می کند سپس میز به آهستگی برای گرفتن عکسهای اصلی به داخل دستگاه فرستاده می شود ،

وقتی که شروع به گرفتن تصاویر می کنند ، با یک دستگاه اتوماتیک دارو تزریق می شود . ممکن است از بیمار  بخواهند که نفس خود را حبس کند وقتی تست به اتمام رسید ، مدتی طول می کشد که عکسها را از نظر کیفیتی بررسی کنند و بعد سرم را قطع می کنند کل زمان انجام تست  ۲۵-۱۰  دقیقه  طول می کشد و تمام زمان انجام با کارهای قبل و بعد از آن حدود یکساعت به طول می انجامد .

در حین انجام کار شما چه احساسی خواهید داشت ؟

بیشتر تست های از این قبیل کم درد ، سریع و آسان است . در این نوع تست ها مدت زمان  کاهش یافته است . ممکن است تنها مدت زمانی که بیمار باید بی حرکت باشد ، برایش آزاردهنده باشد ، بهتر است که پرستار یا تکنسین مسکن یا آرام بخش تجویز کنند .

زمانی که ماده حاجب تزریق می شود ، یک احساس سوزن ، سوزنی به شما دست می دهد ، ممکن است احساس گرما یا طعم فلز در دهان حس کنید . گاهی در بعضی از افراد احساس خارش و کهیر ایجاد می شود که برای از بین بردن آن از دارو استفاده می شود . باید بدانید که اگر دچار سرگیجه( حالت سبکی سر ) و یا حالت سختی در تنفس شدید به پرستار اطلاع دهید که از عوارض بعدی جلوگیری شود .

وقتی شما به داخل دستگاه رانده می شوید ، کمی احساس همهمه و چرخش در اطراف سر نمایان    می شود که طبیعی است . باید بدانید  که اگر چه در اتاق تنها هستید  ولی تکنسین شما را می بیند ، صدای شما را می شنود و با شما  صحبت می کند . در مورد بچه ها ، پدر یا مادر در اتاق حضور دارند و باید لباس محافظ به آنها داده شود .

بعد از انجام کار می توانید فعالیت عادی داشته باشید اگر ماده حاجب تزریق شده باشد ، ممکن است به شما کارهای خاصی توصیه شود .

چه کسی نتایج را بررسی می کند و چگونه شما آن را تحویل بگیرید ؟

رادیولوژیست یا پزشکی که برای اینکار آموزش دیده است ، اطلاعات را آنالیز می کند ، امضاء می کند و آن را تحویل شما میدهد که به پزشک مربوطه خود مراجعه کرده و از او توضیحات لازم را بگیرید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *