افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سرطان پوست با این شیوه به راحتی تشخیص داده می شود

406181_xtK60g5S

  • این محقق با تاکید بر این‌که در این پروژه درصدد حذف بیوپسی و جایگزین کردن روش غیرتهاجمی بودیم، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت روش‌های کم تهاجمی برای درمان بیماران در حرکت هستند که در این زمینه از روش بایوماکرها استفاده می‌کنند.

فرزانه نایب حبیب، مجری طرح با تاکید بر این‌که این مطالعات بر روی سرطان‌ سلول‌ سنگ‌فرشی‌ پوست (skin cancer squamous cell) اجرایی شده است، گفت: سرطان‌ سلول‌ سنگفرشی‌ پوست رشد بدخیم‌ لایه‌ اپی‌تلیالی‌ (سطح‌ خارجی‌) پوست است که این‌ سرطان‌ معمولا پوست‌ نواحی‌ در معرض‌ آفتاب‌ نظیر صورت‌، گوش‌ها، دست‌ها یا بازوها را درگیر می‌کند.

وی هدف از اجرای این مطالعات را ارائه روش‌های کم تهاجمی و تشخیص زودرس این نوع سرطان ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر روش بیوپسی (نمونه‌برداری) یک روش مرسوم برای تشخیص انواع سرطان پوست است که به عنوان یک روش تهاجمی شناخته شده که منجر به خونریزی،  عفونت و ایجاد استرس در بیمار می‌شود.

نایب حبیب اضافه کرد: در بسیاری از موارد که بیوپسی انجام شده، افراد به سرطان پوست مبتلا نیستند و انجام بیوپسی در این بیماران بافت پوستی آنها از بین می‌برد.

این محقق با تاکید بر این‌که در این پروژه درصدد حذف بیوپسی و جایگزین کردن روش غیرتهاجمی بودیم، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت روش‌های کم تهاجمی برای درمان بیماران در حرکت هستند که در این زمینه از روش بایوماکرها استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی بایومارکری در ادرار و خون بیماران پیدا کردیم.

نایب حبیب، H2O2  را بایومارکر موجود در ادرار دانست و یادآور شد: در بسیاری از مواقعی که افراد دچار استرس می‌شوند و یا برخی از مواد غذایی را مصرف میکنند و یا مبتلا به برخی از بیماری‌ها هستند،‌ میزان H2O2 آنها افزایش می‌یابد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر این که H2O2به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اظهار کرد: به دلیل آن که بدن با انواع رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، این مواد به صورت معمول در بدن موجود نیستند و به سرعت تجزیه می‌شوند؛ ولی اگر فرد مبتلا به بیماری و یا دچار استرس شود، میزان این ماده افزایش می‌یابد که در ادرار فرد نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر این که این بیومارکر به طور اختصاصی برای سرطان پوست نیست، اضافه کرد:‌ از این رو این بیومارکر روش قابل اطمینانی برای تشخیص سرطان نیست؛ از این رو به سراغ بیومارکر دیگری در خون رفتیم.

این محقق یادآور شد: با اجرای طرح پایلوتی بر روی ۱۰ بیمار در بیمارستان امام خمینی(ره) به بیومارکر اختصاصی برای سلول سنگ فرشی سرطان پوست دست یافتیم که کاملا اختصاصی برای این بیماری است.

وی این بیومارکر را نوعی ژن موجود در خون بیماران مبتلا دانست و ادامه داد: در این طرح پایلوت مشاهده شد که این ژن در بیماران مبتلا بیش از میزان طبیعی بیان شده بود.

نایب حبیب با تاکید بر این که با استفاده از این بیومارکر تنها با یک قطره خون می‌توان سلول سنگ فرشی سرطان پوست را تشخیص داد، گفت: در روش‌های ژنتیکی از نمونه‌های بسیار اندک بیمار می‌توان بیماری را تشخیص داد.

وی با تاکید بر این که این پروژه تحقیقاتی با همکاری آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت راهنمایی‌های دکتر سهیلا سلحشور کردستانی اجرایی شده است، افزود: فاز بالینی این طرح بر روی ۱۰ بیمار که در مراحل اولیه بیماری بودند و ۱۰ نفر که سرطان پوست نداشتند، اجرایی شد و این ژن در بیماران مبتلا موجود بود.

این محقق با تاکید بر این که نتایج به دست آمده در فاز پایلوت گزارش شده است، از ادامه این تحقیقات تا رسیدن به فاز بالینی خبر داد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *