افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سرطان راست روده و روش های درمانی این سرطان

سرطان راست روده و روش های درمانی این سرطان

درمان-سرطان-راست-روده

 

در پست قبلی درباره سرطان راست روده و راه تشخیص این سرطان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده ایم بخوانید در این پست سرطان راست روده و روش های درمانی این سرطان .

در مراکز درمانی، گزینه های درمانی گوناگونی ارائه می شود از جمله جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی و نیز معالجات پشتیبانی.

تیم مراقبت پزشکی با بیمار کار می کند تا نیازهای او را ارزیابی کند که براساس این ارزیابی، مناسب ترین درمان برای بیمار تعیین خواهد شد.


جراحی سرطان راست روده

جراحی برای سرطان راست روده را می توان هم در مراحل اولیه و هم در مراحل پیشرفته بیماری بکار برد. برحسب مرحله بیماری و نیز اهداف درمانی می توان از جراحی در ترکیب با دیگر معالجات از قبیل شیمی درمانی یا پرتو درمانی استفاده کرد.

از جراحی برای برداشتن تومورها و بخش سرطانی راست روده استفاده می شود. بافت مجاور سالم در راست روده را نیز به همراه بافت چربی و تعدادی از غدد لنفاوی مجاور برمی دارند. غدد لنفاوی در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا معلوم شود که آیا یاخته های سرطانی وجود دارند یا نه. این اطلاعات به پرشکان کمک می کند تا مرحله سرطان را تعیین کنند و نیز تعیین شود که آیا معالجات اضافی نیز لازمست یا خیر.

Polypectomy- در مراحل اولیه سرطان راست روده (مرحله ۰ و مرحله I)، گاهی می توان سرطان را با برداشتن بواسیر مداوا کرد.
قطع کردن راست روده (proctectomy)- بخش سرطانی راست روده با جراحی برداشته می شود. می توان در کنار proctectomy ، عمل colostomy نیز انجام داد تا به دفع کردن مدفوع از بدن کمک شود.
قطع کردن کبد- در مورد برخی از بیمارانی که دچار جابجایی سرطان به کبد خود هستند، جراحی برای برداشتن بخشی از کبد محتوی سرطان می تواند گزینه ای کارآ باشد.
عضوبرداری رادیوفرکانسی- امواج گرمایشی رادیوفرکانسی می تواند تومورهای سرطانی را مداوا کند. اگر سرطان به دیگر بخش های بدن مانند کبد سرایت کرده باشد، از این روش را می توان در خلال جراحی سرطان راست روده استفاده کرد.

شیمی درمانی

داروهای ضد سرطان مورد استفاده در شیمی درمانی برای جلوگیری از تقسیم سریع یاخته های سرطانی طراحی شده اند. براساس طرح درمان سرطان راست روده ویژه هر بیمار، می توان از شیمی درمانی پیش از جراحی و یا پس از آن استفاده کرد.

شیمی درمانی برای سرطان راست روده معمولا از طریق تزریق وریدی انجام می شود. برای این روش رساندن شیمی درمانی، نخست سوزنی را در ورید بازو یا دست فرو می کنند. سپس یک لوله پلاستیکی را قرار می دهند و سوزن را برمی دارند. شیمی درمانی از طریق یک لوله انجام می شود. لوله از یک کیسه یا بطری محتوی دارو تغذیه می شود. داروهای شیمی درمانی به آهستگی در سیستم گردش خون آزاد می شوند و به سرتاسر بدن می روند.

همچنین از روش های نوین رساندن شیمی درمانی نیز استفاده می شود که امکان انجام شیمی درمانی را بر روی منطقه خاصی از بدن می دهد از قبیل:

شیمی درمانی Hyperthermic Intraperitoneal (HIPEC)- HIPEC یک محلول شیمی درمانی استرلیزه حرارت داده شده است که مستقیما به شکم داده می شود. این روش بلافاصله پس از جراحی انجام می شود تا تومورهای قابل دیدن درون شکم را بردارند. هدف اینست که به یاخته های سرطانی باقیمانده در شکم پس از جراحی نفوذ کنند و آنها را از بین ببرند. در مقایسه با ارائه شیمی درمانی بصورت سنتی، HIPEC امکان اسفاده از دوزهای بالاتر شیمی درمانی را میسر می سازد. چون در این روش، شیمی درمانی محدود به شکم می باشد، سایر بخش های بدن از داروهای شیمی درمانی به دور نگه داشته می شود. این سبب می شود که برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی کاهش یابد.

شیمی درمانی درون سرخرگی (IAC) و Chemoembolization- مقدار معینی از داروهای شیمی درمانی از طریق سرخرگ کبدی مستقیما به کبد داده می شود. اگر سرطان بیمار به کبد منتقل شده باشد، ممکنست که این نوع شیمی درمانی را برای سرطان راست روده توصیه کنند تا تومورهای درون کبد را هدف بگیرند در حالی که بافت سالم پیرامونی از داروها در امان می ماند.
 درمان هدفمند

درمان هدفمند، داروها را به یاخته های سرطانی می رساند و از رسیدن هورمون ها و مواد مغذی که این یاخته ها برای رشد لازم دارند، جلوگیری می کند. درمان با پادتن Monoclonal یک نوع دارو درمانی هدفمند برای سرطان راست روده است که برای بکار انداختن پاسخ سیستم ایمنی طبیعی بدن برای تشخیص و نیز یورش به یاخته های سرطان راست روده و نابود کردن آنها بکار می رود.

پرتو درمانی

پرتو درمانی، تومورها را با پرتوهای پرانرژی با دقت بالا هدف می گیرد. در برخی از مراکز درمانی از تکنیک هایی در پرتو درمانی استفاده می شود که پزشکان را قادر می سازد دوزهای متمرکزی از پرتوها را مستقیما به پرتوها برسانند.

از سیستم های پرتو درمانی پیشرفته ای برای از بین بردن سرطان راست روده استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشد:

پرتو درمانی با شدت تنظیم شده (IMRT)
پرتو درمانی با عملکرد داخلی (IORT)
Trilogy
TomoTherapy
TheraSphere
معالجات پشتیبانی برای بیماران سرطان راست روده

تغذیه درمانی
مدیریت درد
طب Naturopathic
طب ذهنی- جسمی
توانبخشی
پشتیبانی روحی
ماساژ ستون فقرات
پشتیبانی پس از بهبود.

 

پزشکین : سرطان راست روده و روش های درمانی این سرطان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *