جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



زولبیا و بامیه تیره نخورید

L13119653815

دانستنی هایی در مورد زولبیا و بامیه تیره نخورید با جزئیات کامل در ادامه مطلب .

یک متخصص بهداشت موادغذایی با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان زولبیا و بامیه حتما حین خرید آن را از واحدهای صنفی شیرینی‌فروشان تهیه کنند، گفت: «با شروع ماه مبارک رمضان به جز واحدهای صنفی شیرینی شاهد هستیم که افرادی که هیچ ارتباطی به این صنف ندارند اقدام به پخت و توزیع زولبیا و بامیه می‌کنند درحالی که نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد و مشخص نیست در چه فضا یا کارگاهی این شیرینی تهیه می‌شود و آیا نظارتی بر عملکرد آنها بوده یا نه.»

دکتر آراسب دباغ‌مقدم  در این باره گفت: «سلامت مواد اولیه تولیدی، چگونگی نگهداری، طبخ و عرضه و سلامت روغنی مصرفی جزو مهم‌ترین موارد در تامین سلامت زولبیا و بامیه است. بنابراین اهمیت بسیار دارد که این شیرینی از مراکز معتبر تهیه شود.»

وی در ادامه افزود: «در صورتی که از روغن مانده در تهیه این شیرینی استفاده شود یا روغن حرارت زیادی ببیند یا چندین بار از آن استفاده شود، حالت آكرولين به خود گرفته که هم سرطان‌زاست و هم روی کبد تاثیرات نامطلوبی می‌گذارد. برای پخت این شیرینی باید از روغن تازه و مخصوص سرخ‌کردن استفاده شود. ضمن اینکه حتما در تهیه زولبیا و بامیه باید از آرد مناسب استفاده شود و عاری از هرگونه کپک‌زدگی و ماندگی باشد.»

این متخصص بهداشت موادغذایی همچنین گفت: «از خرید زولبیا و بامیه‌ای که به رنگ خیلی تیره و قهوه‌ای است، اجتناب کنید چراکه این رنگ می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که در تهیه این شیرینی از روغنی که چند بار حرارت دیده استفاده شده یا حین طبخ، حرارت زیاد دیده است. رنگ زولبیا و بامیه‌ای باید به رنگ زرد طلایی باشد.»

دباغ‌مقدم در پایان به روزه‌داران توصیه کرد: «با توجه به اینکه در طول روزه‌داری قند به شدت افت می‌کند، معمولا فرد روزه‌دار بلافاصله در افطار شروع به خوردن خوراکی‌هایی شیرینی مثل زولبیا و بامیه می‌کند اگرچه این مواد حاوی قند ساده هستند و سریعا قندخون را بالا می‌برند ولی در مقایسه با دیگر موادخوراکی حاوی قندهای ساده مثل خرما یا عسل مصرف این شیرینی خیلی توصیه نمی‌شود. مصرف خرما به دلیل موادمغذی و طبیعی‌ نسبت به زولبیا و بامیه ارجحیت دارد. البته حین خرما را هم باید از مراکز معتبر و مجاز و با بسته‌بندی بهداشتی تهیه کرد.»

پزشکین : زولبیا و بامیه تیره نخورید

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)