جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



زنان باردار مجاز به خوردن ماهی هستند یا خیر ؟

 

  • اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا به زنان باردار توصيه مي‌كند تا از مصرف ماهي‌هايي كه سطوح بالايي جيوه دارند مانند كوسه‌ماهي، شمشيرماهي و ماهي خال مخالي (ماكارل) پرهيز كنند و بجاي آنها به سراغ نرم تنان صدف‌دار مانند ميگو بروند كه جيوه كمتري دارند.

برخی از ماهی ها حاوی سطح بالایی از جیوه هستند، که می تواند  به مغز آسیب برسانند. ، از جمله محققان در یک مطالعه اخیر دانشگاه هاروارد، می گویند که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی برای سلامت مغز  فرزندان ما ضروری است. این محققان در واقع  توصیه  خوردن  مقدار متناسبی  ماهی در هفته  میکنند  که برای مغز جنین در زمان بارداری لازم است. کودکانی که مادران آنها  سه بار  در هفته  در زمان بارداری ماهی  خورند کارکرد ذهنی بهتری دارند

طبق يك مطالعه، زنان بارداري كه بيش از سه بار در هفته ماهي مصرف مي‌كنند به دليل بالارفتن ميزان جيوه در خونشان، سلامت نوزاد خود را به خطر مي‌اندازند.

 

قرار گرفتن در معرض جيوه به ويژه براي جنين در زمان رشد اعضاي داخلي بدنش خطرناك است و مي‌تواند به آسيب عصبي، كليوي و مغزي و همچنين ممانعت از رشد منجر شود.

زنان چيني هنگام بارداري معمولا ماهي بيشتري مصرف مي‌كنند زيرا معتقدند كه مصرف ماهي از گوشت قرمز و يا گوشت پرندگان سالمتر است.

يك مطالعه كه بر روي ‪ ۶۵‬زن باردار در تايپه انجام شد نشان داد كه تمركز جيوه در خون آنها حدود ‪ ۹/۱‬ميكروگرم در ليتر و در خون بند ناف آنها حدود ‪ ۱۰‬ميكروگرم در ليتر بود.

همچنين محققان در جفت اين زنان بطور متوسط ‪ ۱۹‬نانوگرم در گرم جيوه يافتند.

محققان در گزارشي كه قرار است ژانويه در “مجله اينترنتي زايمان و بيماري‌هاي زنان” منتشر شود، نوشتند: اين مقدار جيوه بالاتر از سطح بي‌خطر است.

ميزان جيوه در خون ‪ ۸۹‬درصد افراد مورد مطالعه، از حد ‪ ۵/۸‬ميكروگرم در ليتر كه توسط “شوراي تحقيق ملي آمريكا” توصيه شده، تجاوز مي‌كند.

محققان گفتند، زماني كه يك زن ماهي مصرف مي‌كند، مواد آن جذب دستگاه گوارش وي شده و وارد جريان خون مي‌شود و عناصر جيوه و يا متيل جيوه از جفت مي‌گذرد و به جنين مي‌رسد.

اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا به زنان باردار توصيه مي‌كند تا از مصرف ماهي‌هايي كه سطوح بالايي جيوه دارند مانند كوسه‌ماهي، شمشيرماهي و ماهي خال مخالي (ماكارل) پرهيز كنند و بجاي آنها به سراغ نرم تنان صدف‌دار مانند ميگو بروند كه جيوه كمتري دارند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)