جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



زنان باردار مجاز به خوردن ماهی هستند یا خیر ؟

 

  • اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا به زنان باردار توصیه می‌کند تا از مصرف ماهی‌هایی که سطوح بالایی جیوه دارند مانند کوسه‌ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی (ماکارل) پرهیز کنند و بجای آنها به سراغ نرم تنان صدف‌دار مانند میگو بروند که جیوه کمتری دارند.

برخی از ماهی ها حاوی سطح بالایی از جیوه هستند، که می تواند  به مغز آسیب برسانند. ، از جمله محققان در یک مطالعه اخیر دانشگاه هاروارد، می گویند که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی برای سلامت مغز  فرزندان ما ضروری است. این محققان در واقع  توصیه  خوردن  مقدار متناسبی  ماهی در هفته  میکنند  که برای مغز جنین در زمان بارداری لازم است. کودکانی که مادران آنها  سه بار  در هفته  در زمان بارداری ماهی  خورند کارکرد ذهنی بهتری دارند

طبق یک مطالعه، زنان بارداری که بیش از سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند به دلیل بالارفتن میزان جیوه در خونشان، سلامت نوزاد خود را به خطر می‌اندازند.

 

قرار گرفتن در معرض جیوه به ویژه برای جنین در زمان رشد اعضای داخلی بدنش خطرناک است و می‌تواند به آسیب عصبی، کلیوی و مغزی و همچنین ممانعت از رشد منجر شود.

زنان چینی هنگام بارداری معمولا ماهی بیشتری مصرف می‌کنند زیرا معتقدند که مصرف ماهی از گوشت قرمز و یا گوشت پرندگان سالمتر است.

یک مطالعه که بر روی ‪ ۶۵‬زن باردار در تایپه انجام شد نشان داد که تمرکز جیوه در خون آنها حدود ‪ ۹/۱‬میکروگرم در لیتر و در خون بند ناف آنها حدود ‪ ۱۰‬میکروگرم در لیتر بود.

همچنین محققان در جفت این زنان بطور متوسط ‪ ۱۹‬نانوگرم در گرم جیوه یافتند.

محققان در گزارشی که قرار است ژانویه در “مجله اینترنتی زایمان و بیماری‌های زنان” منتشر شود، نوشتند: این مقدار جیوه بالاتر از سطح بی‌خطر است.

میزان جیوه در خون ‪ ۸۹‬درصد افراد مورد مطالعه، از حد ‪ ۵/۸‬میکروگرم در لیتر که توسط “شورای تحقیق ملی آمریکا” توصیه شده، تجاوز می‌کند.

محققان گفتند، زمانی که یک زن ماهی مصرف می‌کند، مواد آن جذب دستگاه گوارش وی شده و وارد جریان خون می‌شود و عناصر جیوه و یا متیل جیوه از جفت می‌گذرد و به جنین می‌رسد.

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا به زنان باردار توصیه می‌کند تا از مصرف ماهی‌هایی که سطوح بالایی جیوه دارند مانند کوسه‌ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی (ماکارل) پرهیز کنند و بجای آنها به سراغ نرم تنان صدف‌دار مانند میگو بروند که جیوه کمتری دارند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید