افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ریفلاکس مثانه از علائم و علل تا درمان و پیشگیری آن

ریفلاکس مثانه از علائم و علل تا درمان و پیشگیری آن

download (1)

یکی از مشکلات مجاری ادراری ، ریفلاکس مثانه می باشد که به بررسی ریفلاکس مثانه از علائم و علل تا درمان و پیشگیری آن می پردازیم برای بالا بردن اطلاعات پزشکی با ما همراه باشید .

به بازگشت ادرار از مثانه به حالب، هنگام دفع ادرار، ریفلاکس ادراری یا مثانه گفته می‌شود که عموما به علت غیرطبیعی بودن محل اتصال حالب به مثانه است. دستگاه دفع ادرار شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار می‌شودو در شرایط طبیعی هیچگاه ادرار از درون مثانه به طرف بالا (حالب) نمی‌رود. ریفلاکس یا برگشت ادراری بیماریخطرناک کودکان است زیرا در صورت اهمال در پیگیری درمان می‌تواند به کلیه‌ها صدمات جدی وارد آورد. ریفلاکسادراری دو نوع اولیه و ثانویه دارد. در ریفلاکس ادراری اولیه حالب نوزاد در مرحله جنینی خوب تکامل نیافته و ادرار بهطرف بالا برگشت دارد که اگر این ریفلاکس خفیف باشد با رشد نوزاد و تکامل اندام‌های دستگاه ادراری، مشکلبرطرف می‌شود. ریفلاکس ادراری ثانویه در اثر انسداد مسیر خروج ادرار و یا افزایش فشار درون مثانه به علتی مثلوارد آمدن ضربه که باعث برگشت ادرار به طرف حالب‌ها می‌شود، به وجود می‌آید. در این بیماری در اثر برگشت ادرار،عفونت ادراری و باکتری‌ها به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند و با تکرار این برگشت،میزان آسیب‌ها افزایش یافته تا حدی کهممکن است کلیه‌ها از کار بیفتند.

علائم و نشانه ها

در کودکان زیر دو سال: تب، بوی تند و بد ادرار، بی حالی و بیقراری، بی اشتهایی و وزن نگرفتن.

در کودکان بالای دو سال: تب، بوی تند و بد ادرار، بی حالی و بیقراری، بی اشتهایی و وزن نگرفتن، درد در ناحیهپهلوها، اسهال و استفراغ، تکرر و سوزش ادرار

علل و عوامل خطرساز

رفلاکس مثانه یک بیماری مادرزادی است و فرد مبتلا به این بیماری قادر به دفع کامل ادرار خود نیست وبخشی از ادرار میان کلیه و مثانه باقی مانده و به کلیه برمی‌گردد که ممکن است موجب عفونت کلیه شود. البته این بیماری مادرزادی، در سنین کودکی و نوجوانی شایع‌تر است و با افزایش سن خود به خود بهبود می‌یابد.کودکانی که مکرر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، زمینه مساعدتری برای ابتلا به ریفلاکس ادراری دارند.عفونت ادراری تا پیش از یک سالگی در پسران بیشتر است ( در پسرهای ختنه نشده ۱۰ برابر پسرهای ختنهشده است) اما با افزایش سن کودک، در دوران مدرسه و بلوغ، عفونت ادراری در دخترها بیشتر دیده می‌شود

درمان بیماری

تشخیص ریفلاکس با عکس رنگی از مثانه یا VCUG است. بعد از تشخیص با توجه به درجه ریفلاکس درمانطبی شروع میشود و کودک حداقل یک دوره یک تا یک و نیم ساله باید به طور دقیق تحت مراقبت باشد.همچنین از تمام بچه های زیر ۵ سال که یک نوبت دچار عفونت ادراری شده اند باید عکس گرفته شود. باکنترل و درمان طبی مناسب ۸۰درصد موارد ریفلاکس بدون عمل جراحی بهبود می­یابد به طوری که در سال۱۵ درصد ریفلاکس خود به خود از بین میرود و تنها در موارد بسیار حاد به کمک جراحی مشکل بیمار برطرفمی‌شود.

پیشگیری

رفلاکس مثانه یک بیماری مادرزادی است و به همین دلیل پیشگیری چندانی نمیتوان برای آن در نظر گرفت اما کودکانی که مکرر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، زمینه مساعدتری برای ابتلا به ریفلاکس مثانه دارند و با درمان کامل این بیماری میتوان از بازگشت محتویات مثانه به حالب جلوگیری کرد.

پزشکین : ریفلاکس مثانه از علائم و علل تا درمان و پیشگیری آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *