افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی

images (1)

بیماران دیابتی به سمت رژیم های گیاهای بیایید و دیابت خود را با آن کنترل کنید ببینید در این جا رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی و روشی برای کنترل قند خون می باشد .

اگر از درمان دیابت با دارو و آمپول خسته شده باشید، گاهی ممکن است تصمیم بگیرید مانند دوست‌تان گیاهخوار شوید و گاهی هم با توصیه‌هایی که از گوشه و کنار می‌شنوید، تصمیم بگیرید به رژیم‌های غذایی عجیب و غریبی که نام‌شان را پیش از این نشنیده بودید، پناه ببرید. درست است که اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی همه می‌توانند درمان دیابت یا کنترل آن را برای‌تان آسان‌تر کنند اما اگر نمی‌دانید کدام یک از این دستور‌های رنگارنگ تاثیر بهتری روی سلامت شما می‌گذارد، با دکترپیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه همراه شوید. او در این مطلب مزایا و معایب این رژیم‌ها را برای‌تان فهرست می‌کند و به شما میانبرهایی برای فرار از دیابت و علائم آزار‌دهنده‌اش پیشنهاد می‌کند.

«دش» درمانی کنید

از مضرات نمک زیاد شنیده‌اید. مصرف زیاد نمک باعث تجمع مایعات در بدن ‌می‌شود و این مایعات به قلب‌تان فشار وارد می‌کند. گروهی از پزشکان برای رهایی از آثار نامطلوب نمک رژیم غذایی «دش» را توصیه می‌کنند. در این رژیم، مقدار سدیم مصرفی به میزان کمتر از ۳۰۰/۲ میلی گرم در روز کاهش پیدا می‌کند و مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس محدود می‌شود. در واقع پایه رژیم غذایی «دش» بر اساس کاهش مقدار سدیم است؛ تنها کافی است نمک را کاهش دهید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مواد غذایی مثل ماهی، غلات، مرغ و حبوبات که برای کاهش فشار خون توصیه شده است،  مصرف کنید.

نظر پزشک: در این رژیم مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده که به میزان زیادی سدیم دارند، جایی ندارند و افرادی که این رژیم را رعایت می‌کنند، لب به خیارشور، چیپس و پفک یا سوسیس و کالباس نمی‌زنند، به جای آن از مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم استفاده می‌کنند. این رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها و غذاهای طبیعی است و روغن توصیه شده در آن، روغن زیتون است. رژیم دش با فیبر بالا دامنه نوسانات قند را کاهش می‌دهد و افراد دیابتی با رعایت آن می‌توانند، فشار خون و قند خون‌شان را کنترل کنند.

نیمه گیاهخوار شوید

گیاهخواری به سه گروه گیاهخواران مطلق، گیاهخواران لبنیات‌خوار و گیاهخواران تخم‌مرغ و لبنیات‌خوار تقسیم می‌شوند. گیاهخواران مطلق، محصولات حیوانی، شیر، لبنیات، گوشت، مرغ و ماهی را به‌طور کامل از رژیم غذایی‌شان حذف‌ می‌کنند که البته ممکن است، افراد را با خطر کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی روبه رو کند. «وجترین‌ها» معتقدند؛ می‌توان به جای گوشت جایگزین‌های مناسب‌تری مصرف کرد.

آنان از سبزیجات به هر میزان که بخواهند استفاده می‌کنند؛ پاستا را با سس گوجه فرنگی می‌خورند و انواع حلیم‌ها را در برنامه غذایی‌شان جای می‌دهند. گروهی از پزشکان توصیه می‌کنند، برای آغاز این رژیم بهتر است در مرحله اول محصولات حیوانی و روغن‌ها را حذف کنید و بعد گوشت را از رژیم‌تان خط بزنید. «وگان‌ها» معتقدند، با پیروی از اصول این سبک، دیابتی‌ها می‌توانند، علاوه بر رسیدن به وزن ایده‌آل و کاهش بیماری‌های قلبی، قند خون‌شان را نیز کنترل کنند و حساسیت نیاز به انسولین را به حداقل برسانند و نروپاتی دیابتی را نیز بهبود دهند.

نظر پزشک: گیاهخواران مطلق که علاوه بر حذف گوشت و مرغ و ماهی‌، لبنیات رانیز حذف می‌کنند، با کمبود میزان کافی پروتئین روبه‌رو می‌شوند. محصولات گیاهی پروتئین کافی ندارند و وگان‌ها عموما با حذف گوشت، بدن خود را از دریافت آهن، کلسیم و ویتامین B12 موجود در آن محروم می‌کنند. دیابتی‌ها و غیر دیابتی‌هایی که تصمیم به گرفتن این رژیم دارند، بهتر است نوع تعدیل شده آن را انتخاب کنند و لبنیات و تخم‌مرغ را به میزان کافی مصرف کنند تا بدن‌شان با کمبود لاکتوز مواجه نشود. این رژیم تنها مناسب افرادی است که اسید اوریک بالایی دارند و با حذف گوشت، می‌توانند اسید اوریک‌شان را کاهش می‌دهند.

از مای پلیت پیروی کنید

در این رژیم غذایی که (بشقاب من) نامیده می‌شود، همه مواد غذایی جای دارند. پیروان این رژیم گوشت، حبوبات، شیر، میوه و سبزیجات می‌خورند. طبق این رژیم بشقاب به چهار قسمت تقسیم می‌شود و دو چهارم آن مخصوص میوه و سبزیجات و یک سوم آن برای غلات است و در یک سوم باقی مانده آن پروتئین‌ها را جای می‌دهند.

نظر پزشک: مناسب‌ترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها، رژیم مخصوص دیابتی‌هاست که با استفاده از اصول مای‌پلیت می‌توانید آن را رعایت کنید. اگر دیابت دارید، غذاهای سالم را سه وعده‌ اصلی و دو میان‌وعده مصرف کنید. پرخوری نکنید. اگر هم گرسنه شدید، سراغ مواد غذایی حاوی فیبر بروید و حسابی بخورید. هرقدر دل‌تان خواست میوه و سبزی‌های فیبردار بخورید و خودتان را حسابی سیر کنید.

البته اگر قند خون‌تان بالاست، میوه‌های قنددار را مصرف نکنید. انگور، انجیر، موز، آلبالو و خربزه را حذف کنید یا به مقدار کم مصرف کنید فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشید و از خوردن نشاسته‌هایی که به قند ساده تبدیل می‌شوند هم خودداری کنید. سر سفره هم منتظر ته‌دیگ برنج یا ماکارونی نشوید که برای‌تان حسابی مضر است و با خوردن مقدار مناسب غذا و سالاد خودتان را سیر کنید. ماکارونی، برنج و نان جزء مواد غذایی حاوی کربوهیدرات هستند و بهتر است مقدار آن را کاهش دهید و غذاهایی را که قندهای پیچیده دارند حذف کنید. برای اطمینان از شیوه تغذیه‌تان به پزشک مراجعه کنید. نان برشته هم نخورید.

بعضی از مردم به نادرست عقیده دارند، اگر نان برشته شود بهتر است؛ بر خلاف باور اغلب مردم، نان برشته با تغییر ساختارش، مقدار قند بیشتری دارد و قند خون را بالا می‌برد. مناسب‌ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی و غیر دیابتی پیروی از رژیم غذایی است؛ در این رژیم پنج گروه غذایی، نان و غلات و پروتئین به میزان مورد نیاز وجود دارد که با کمک یک متخصص تغذیه می‌توانید سهم مشخصی از هر کدام از این مواد را در بشقاب‌تان جای دهید.

با رژیم به جنگ دیابت بروید

به نوشته دیلی‌میل، پژوهشگران معتقدند استفاده از رژیم غذایی کم کالری که در آن سوپ و سبزیجات غیر نشاسته‌ای مثل بروکلی و اسفناج گنجانده شده، می‌تواند به درمان دیابت کمک کند. درواقع کمبود انرژی بدن افراد را مجبور به سوزاندن کالری‌های اضافی می‌کند و حاصل این کالری سوزی که نه با نخوردن بلکه با تغذیه مناسب اتفاق افتاده، در نهایت کارکرد

ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشد. این پزشکان معتقدند که با رژیم غذایی کم‌کالری می‌توان دیابت را درمان و بیماران را از مصرف دارو بی‌نیاز کرد و روند بیماری و پیشرفت آن را نیز کاهش داد. اگر تصمیم به پیروی از این رژیم گرفتید، مدام قند خون‌تان را چک کنید و البته قبل از شروع چنین رژیمی حتما با متخصص‌تان مشورت کنید. به نوشته دیلی‌میل، پژوهشگران معتقدند استفاده از رژیم غذایی کم کالری که در آن سوپ و سبزیجات غیر نشاسته‌ای مثل بروکلی و اسفناج گنجانده شده، می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

درواقع کمبود انرژی بدن افراد را مجبور به سوزاندن کالری‌های اضافی می‌کند و حاصل این کالری سوزی که نه با نخوردن بلکه با تغذیه مناسب اتفاق افتاده، در نهایت کارکرد ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشد. این پزشکان معتقدند که با رژیم غذایی کم‌کالری می‌توان دیابت را درمان و بیماران را از مصرف دارو بی‌نیاز کرد و روند بیماری و پیشرفت آن را نیز کاهش داد. اگر تصمیم به پیروی از این رژیم گرفتید، مدام قند خون‌تان را چک کنید و البته قبل از شروع چنین رژیمی حتما با متخصص‌تان مشورت کنید.

ابن سینا چه می گوید؟

در طب سنتی افراد دارای مزاج گرم و سرد هستند که به افراد دیابتی که دارا ی طب سرد هستند، غذاهای گرم و برای افرادی که طب گرم دارند، غذاهای سرد توصیه می‌شود. پس اگر مزاج‌تان سرد است و دیابت دارید، برای اینکه حال‌تان بهتر شود، ماست، دوغ، سوپ جو، کدو و اسفناج کمتری بخورید. اگر هم گرم مزاج هستید، علاوه بر مصرف غذاهای سرد، سراغ سماق، رب انار، آبغوره و سرکه بروید و از خوردن ادویه‌های تند هم پرهیزکنید.

اگرچه دارچین، آویشن و زیره قند را پایین می‌آورند اما برای افراد دیابتی گرم مزاج مناسب نیست. نمک هم طبیعتی گرم دارد و کاهش آن برای افرادی که گرم‌مزاج هستند، توصیه می‌شود. مصرف گوشت هم در طب سنتی قوانین خودش را دارد؛ گوشت گوسفند با طبیعت گرم برای دیابتی‌های سرد مزاج و گوشت سرد ماهی هم برای دیابتی‌های گرم مزاج مناسب است.

در این بین، گوشت گاو خاصیت معتدل دارد و برای هر دو گروه مجاز است. فارغ از اینکه جزو کدام یک از این دو گروه باشید، مصرف تخم‌مرغ هم در صورتی‌که چربی بالا نداشته باشید، به شما توصیه می‌شود.

 

پزشکین : رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *