افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روماتیسم مفصل ران از علائم تا نحوه تشخیص آن

روماتیسم مفصل ران از علائم تا نحوه تشخیص آن

2335_orig

یکی از مشکلات استخوانی بیماری روماتیسمی می باشد در این مطلب اطلاعات پزشکی درباره روماتیسم مفصل ران از علائم تا نحوه تشخیص آن را بیان می کنیم .

روماتیسم می تواند لگن یا مفصل ران را هم درگیر کند. دو بیماری روماتیسمی مهم که می توانند در مفصل ران در ناحیه لگن ایجاد التهاب کنند عبارتند از آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و اسپوندیلیت انکیلوزان .در این بیماری ها غضروف مفصل ران بتدریج نازک شده و بعد از مدتی از بین می رود. این آسیب غضروف موجب بروز علائم بیماری بصورت درد و محدودیت حرکتی می شود.

توجه به این نکته ضروری است که در روماتیسم مفصلی، بیماری لوپوس وبسیاری بیماری های روماتیسمی دیگر داروهای کورتیکوستروئیدی ممکن است جزئی از درمان بیمار باشند.مصرف این داروها ممکن است موجب نکروز و یا سیاه شدن سر استخوان ران شود و سیاه شدن سر استخوان ران می تواند موجب بروز علائم درد و محدودیت حرکت در مفصل ران شود.

علائم روماتیسم مفصل ران ( لگن)
درد در ناحیه کشاله ران، سطح خارجی ران و باسن مهمترین علامت التهاب مفصل ران در این بیماری ها است.درد معمولاً در ابتدای بیماری در صبح ها بیشتر است و با فعالیت روزانه کمتر می شود. با شدیدتر شدن بیماری  روماتیسم مفصل ران شدت درد در حین انجام فعالیت های روزمره هم بیشتر می شود.

در مراحل پیشرفته بیماری روماتیسم مفصل ران ، بیمار حتی در حال استراحت هم در مفصل ران خود احساس درد می کند.با پیشرفت بیماری  روماتیسم مفصل ران به علت تخریب غضروف، مفصل ران دچار محدودیت حرکتی می شود و این محدودیت به مرور زمان بیشتر می شود.در موارد شدید، به علت تخریب سر استخوان ران اندام تحتانی طرف مبتلا کوتاه می شود.

بیمار ممکن است به علت درد یا محدودیت حرکت یا کوتاه شدن اندام تحتانی در حین راه رفتن دچار لنگش شود.در موارد مزمن ، عضلات ناحیه لگن و ران ضعیف و لاغر می شوند. این ضعف و لاغری به این علت ایجاد می شود که بیمار به علت درد مفصل ران سعی می کند اندام تحتانی خود را کمتر حرکت دهد و این کاهش حرکت و فعالیت بتدریج موجب می شود عضلات لاغر و ضعیف شوند.

تشخیص روماتیسم مفصل ران
بعد از اینکه پزشک معالج در مورد مشکلات بیمار  اطلاعات لازم را از وی کسب کرد مفصل ران را معاینه می کند. در معاینه محدودیت حرکتی مفصل ران و افزایش درد در حین حرکت دادن مفصل وجود دارد.لاغری عضلات ران و لگن و کوتاهی احتمالی اندام تحتانی در طرف مبتلا هم از علائمی هستند که در حین معاینه مشاهده می شوند.

رادیوگرافی ساده و آزمایشات خون نیز به تشخیص بیماری  روماتیسم مفصل ران کمک می کنند. در رادیوگرافی ساده لگن معمولا کاهش فاصله مفصلی در مفصل ران دیده می شود که علت آن نازک شدن غضروف مفصلی است.در مراحل پیشرفته تر بیماری  روماتیسم مفصل ران ممکن است سر استخوان ران تغییر شکل بدهد.

 

پزشکین : روماتیسم مفصل ران از علائم تا نحوه تشخیص آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *