جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



روش های سالم برای رسیدن به وزن ایده آل

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید این کار را به‌درستی انجام دهید

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ با افزایش تعداد افرادی که خواهان کاهش وزن هستند، تعجبی ندارد که روزبه‌روز بر تعداد رژیم‌های لاغری افزوده می‌شود. حدود ۵۲% جمعیت جهان با مشکل اضافه‌وزن و چاقی دچار هستند که برخی از آن‌ها حداقل یک‌بار تلاش کرده‌اند وزن کم کنند و بقیه از رژیم‌های لاغری استفاده نموده‌اند.

اما یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم لاغری شدید نه‌تنها در بلندمدت مؤثر نبوده بلکه برای سلامتی فرد ضرر دارد.

رژیم‌های شدید لاغری باعث ضعف عضلات می‌شود

رژیم‌های شدید معمولاً مصرف کالری را محدود می‌کنند تا فرد در کوتاه‌ترین بازه زمانی مقدار زیادی از وزنش را از دست بدهد. اگرچه با کمک این نوع رژیم می‌توانید در عرض چند هفته اول مقدار زیادی از وزنتان را از دست بدهید، اما با ضعف عضله روبه‌رو خواهید شد.

طبق نظر کارشناسان این نوع رژیم‌ها در ابتدا آب بدن را کاهش داده، سپس عضلات را تضعیف نموده و سرانجام چربی بدن را از بین می‌برند. به این معنا که بدن به‌صورت خودآگاه چربی‌ها را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه از بین رفتن چربی به معنای از بین رفتن عضلات و بافت‌های استخوانی نیز است.

ضعف عضلات متابولیسم را کند می‌کند

دلیل تضعیف عضله در حین دنبال نمودن این‌گونه رژیم‌ها این است که عضلات انرژی بدن را حفظ می‌کنند. بنابراین برای حفظ عضله به انرژی بیشتری نیاز خواهیم داشت. در نبود انرژی به علت رژیم شدید، بدن یکی از منابع انرژی یعنی عضلات را تجزیه می‌کند.

حتی اگر ورزش‌های عضله ساز را هم انجام دهید بازهم این اتفاق رخ می‌دهد. به یاد داشته باشید که ضعف عضله متابولیسم را کند نموده و کاهش متابولیسم به معنای افزایش وزن است.

رژیم‌های شدید سلامتی را به خطر می‌اندازد

یکی از تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که کاهش کالری مصرف انرژی بدن را کاهش می‌دهد. به این معنا که رژیم‌های کم‌کالری متابولیسم بدن را کاهش داده و کاهش وزن را اگر نگوییم غیرممکن، دشوار می‌کند. علاوه براین رژیم‌های کم‌کالری نیازهای بدن را برآورده نمی‌کنند. به زبان دیگر، یک رژیم ۸۰۰ کالری بدن شما را به سو تغذیه دچار نموده و سلامتتان را به خطر می‌اندازد.

یکی از تحقیقاتی که نتیجه آن در مجله پزشکی و تغذیه چاپ شد درباره مواد مغذی رژیم‌های مختلف انجام‌شده بود که نتایج جالبی ارائه داد. این تحقیق نشان داد که رژیم معروف “بهترین رژیم زندگی” (The Best Life Diet” تنها ۵۵% مواد مغذی را داراست، درحالی‌که رژیم معروف دیگر به نام “رژیم ساحل جنوبی” (South Beach Diet) تنها ۲۲% مواد مغذی موردنیاز بدن را داراست. ازجمله عوارض رژیم‌های نامناسب عبارت‌اند از: پوکی استخوان، افسردگی، سنگ کلیه، و کمبود ویتامین ث.

بهترین راه کاهش وزن چیست؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که کاهش وزن به زمان نیاز دارد. به این معنا که باید یک عادت غذایی سالم را دنبال نموده و همیشه ورزش کنید. همچنین باید میزان کالری مصرف را کاهش دهید. در حقیقت به نظر متخصصین بهترین راه کاهش وزن این است که از غذاهای کم‌کالری و کم‌چرب استفاده کنید. طبق مرکز سلامت هاروارد برای کاهش وزن باید میزان کالری را حدود ۳۰۰- ۵۰۰ میزان کاهش داد.

برای مثال اگر میزان کالری مصرفی شما ۲۵۰۰ بود آن را به ۲۲۰۰ تبدیل کنید. پس از مدتی بدن شما به این میزان کالری عادت کرده و حتی می‌توانید میزان آن را کمتر هم کنید. فقط مراقب باشید که این میزان کالری را بیش‌ازحد کاهش ندهید و دچار سو تغذیه نشوید؛ حداقل میزان کالری زنان ۱۲۰۰ و مردان ۱۵۰۰ است. ازجمله کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که به پزشک مراجعه کرده و طبق وزن بدنتان برنامه غذایی دریافت کنید.

عادت غذایی سالم از رژیم بهتر عمل می‌کند

متخصصان تغذیه براین باور هستند که به‌جای استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسب از یک برنامه غذایی سالم استفاده کنید. با این کار به‌تدریج وزن بدنتان کاهش می‌یابد و درعین‌حال مواد مغذی بدنتان را نیز دریافت خواهید نمود.

اگر بدنتان سالم باشد و ارگان‌های بدن مواد مغذی موردنیاز را دریافت کنند، به‌راحتی می‌توانید در بلندمدت وزن خود را کاهش دهید. در حقیقت دنبال نمودن یک برنامه غذایی سالم از دنبال نمودن رژیم‌های سفت‌وسخت راحت‌تر است. بر اساس یکی از مقالات مجله تغذیه و سلامتی، استفاده از غذاهای سالم و باکیفیت باعث می‌شود که به تناسب‌اندام دست پیدا کنید. علاوه براین ریسک بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، و سرطان کاهش پیدا می‌کند.

درنتیجه رژیم‌های کوتاه‌مدت را فراموش کنید

حتماً شنیده‌اید که بسیاری از افراد با دنبال نمودن رژیم‌های خاص در مدت کوتاهی وزن کم کرده‌اند، اما این‌ها داستان‌های تبلیغاتی است که واقعیت ندارد. تنها راه سالم ماندن و کاهش وزن این است که از نتایج ثابت‌شده استفاده کنید.

با کاهش کالری و حفظ سلامتی می‌توانید در بلندمدت وزن خود را کاهش دهید. درکنار آن باید ورزش کنید تا مصرف انرژی را افزایش داده و عضله سازی کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید