افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روش های جلوگیری از یبوست ناشی از استرس

استرس چگونه و چرا موجب یبوست می‌شود

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ اغلب افراد در مورد مشکلاتی که در روده‌هایشان احساس می‌کنند حرف نمی‌زنند. حقیقت این است که دستگاه گوارش بدن با ذهن و احساسات انسان خیلی بیشتر از آنچه ما فکر می‌کنیم هماهنگ است، تا جایی که بسیاری آن را «مغز دوم» می‌نامند. رابطه‌ای باورنکردنی بین مغز و روده شما وجود دارد، به این معنی که وقتی ذهن شما درگیر چیزی باشد و استرس داشته باشید، سیستم گوارش‌تان تحت تاثیر آن قرار گرفته و آزار می‌بیند و ممکن است موجب مشکلات عدیده‌ای از جمله یبوست شود.

پس هیچ جای تعجب نیست اگر بگوییم یبوست، یکی از علایم اضطراب است. در واقع، اضطراب هم موجب این مشکل می‌شود می‌شود، هم موجب اسهال و گاهی چیزی میان این دو. به این ترتیب که استرس مزمن و پراکنده موجب اختلال در حرکات منظم روده و در نتیجه بروز یبوست می‌شود. مصرف فیبر، مایعات و مواد غذایی ملین برای برطرف کردن یبوست گاهی شرایط را بدتر کرده و حتی موجب ادامه پیدا کردن استرس می‌شود. اطلاعاتی که ما در این مطلب در اختیار شما می‌گذاریم کمک به بر هم زدن این چرخه یا بهتر بگوییم، درست کردن آن می‌کند.

یبوست ناشی از اضطراب

یکی از مشکلاتی که درمورد یبوست وجود دارد این است که بر اثر هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. آیا در غذاهای خود فیبر کافی مصرف می‌کنید؟ آیا آب کافی می‌نوشید؟ آیا بدنتان از سلامت کافی برخوردار است؟ تنها یک پزشک می‌تواند به شما درمورد دلیل یبوست و اضطرابتان بگوید.

اضطراب تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد می‌کند که منجر به مشکلات گوارشی می‌شود. این تغییرات عبارتند از:

•    واکنش‌های اولویت‌بندی شده

واکنش‌های افراد به اضطراب متفاوت است. برخی دچار اسهال می‌شوند، برخی دچار یبوست و گاهی هم هر دو. اما یبوست، بیشترین مشکلی است که گریبانگیر افراد می‌شود. در هنگام بروز اضطراب، بدن به برخی از عملکردها اولویت داده و به برخی نمی‌دهد. گوارش یک اولویت نیست زیرا مشغولیت بدن شما آماده کردن خودش برای خطر (واکنش تدافعی) است، بنابراین به طرز شدیدی روند گوارش را کند می‌کند. از آنجا که به نظر می‌رسد اضطراب از بین رفتنی نیست، یبوست، فرصت بروز پیدا می‌کند.

•    سلامت باکتریایی/ سلامت روده‌ها

باکتری‌های خوب در بدن شما به تجزیه غذا کمک می‌کنند. وقتی استرس دارید، این باکتری‌های مهم هم دچار استرس می‌شوند. تا زمانی که شما غذا را درست گوارش نمی‌کنید، فلورای بد روده ممکن است شروع به زیاد شدن کرده و به یبوست ختم شود.

•    عملکردهای عمومی ناشی از استرس

بازتاب اضطراب را می‌توان در تغییر علمکردهایی که به عنوان یک اثر ثانوی موجب یبوست می‌شوند مشاهده کرد. به عنوان مثال، کسانی که دچار اضطراب هستند کمتر تحرک دارند، غذای ناسالم می‌خورند، آب کم می‌نوشند و به شکل نادرست می‌نشینند. تقریبا هر کاری که می‌کنید روی گوارش شما تاثیر دارد. همین عملکردهایی که نام بردیم به نوبه خود منجر به یبوست می‌شوند.

آیا گوارش به خودی خود موجب بروز اضطراب می‌شود؟

برخی اعتقاد دارند که مشکلات گوارشی ناشی از فلورای روده ممکن است منجر به اضطراب شود. متخصصان در چنین شرایطی مصرف محصولات پروبیوتیکی را برای ساخت دوباره فلورای روده و بهبود اضطراب توصیه می‌کنند. هرچند پروبیوتیک‌ها معمولا پلاسیبو یا دارونما هستند اما اثرات آن‌ها قابل توجه است.

با این حال شکی وجود ندارد که روده، مغز دوم شما نقش مهمی در اضطراب بازی می‌کند.

+ درباره ماست کم چرب پروبیوتیک کاله چه می‌دانید؟

برای جلوگیری از یبوست ناشی از اضطراب چه اقدامی کنیم؟

خیلی خوب می‌شد اگر تمرین خاصی برای کنترل یبوست ناشی از اضطراب وجود داشت اما متاسفانه وقتی شما دچار اضطراب هستید یبوست هم همچنان با شماست. این طبیعت اثرات ناشی از اضطراب است. استراتژی‌هایی برای کمک به بهبود این اوضاع وجود دارد اما قبل از هر چیز باید سعی کنید بدون تجویز پزشک سراغ داروهای ملین نروید زیرا مصرف این داروها آب بدن شما را کم می‌کند و همین می‌تواند موجب بروز اضطراب شود.

  • برنامه غذایی مناسب

غذایی که می خورید باید به گونه‌ای باشد که شدت یبوست را کاهش دهد. شاید این غذا یبوست شما را درمان نکند اما با در اختیار گذاشتن مواد مغذی مورد نیاز از شدت یبوست می‌کاهد. پس باید فیبر کافی بخورید، آب کافی بنوشید و از خوردن غذاهایی که منجر به یبوست و اختلال در گوارش می‌شوند پرهیز کنید.

  • ورزش کنید

ورزش هم برای اضطراب درمان است هم یک شیوه سالم برای به حرکت درآوردن غذا در سیستم گوارش. مطالعات نشان داده وقتی ورزش می‌کنید غذا در بدن شما با سرعت بیشتری مراحل گوارش را طی می‌کند. هرچه ورزش شما شدیدتر باشد، کمک بیشتری به رفع اضطراب و یبوست می کند. بنابراین بهتر است از انجام ورزش‌ها و تمرین‌های سالم در طول روز غافل نشوید.

  • از کمک‌کننده‌های جانبی استفاده کنید

یکی از مواردی که می‌تواند به رفع مشکل پیش‌امده کمک کند، مصرف پروبیوتیک‌هایی است که می‌توان از روش‌های مختلف به دست آورد. اما یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها، استفاده از لبنیات پروبیوتیکی است که این‌روزها به راحتی در اختیار قرار دارد. این لبنیات که دارای باکتری‌های پروبیوتیک است می‌تواند به عنوان مکملی خوب برای رفع مشکل یبوست کمک کننده باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *