افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روش آندوسکوپی اولین شیوه عمل جراحی تومور مغزی در ایران

  • عمل جراحی تومور مغزی هیپوفیز به روش آندوسکوپی در برخی مراکز دانشگاهی کشور در حال انجام است و برای نخستین بار در کاشمر انجام شده است.

 

 این عمل به سرپرستی دکتر امیر امینی نوایی متخصص جراح مغز و اعصاب وبه همراه دکتر کریم جلائیان متخصص گوش و حلق و بینی و دکتر هادی عزمی متخصص بیهوشی با موفقیت انجام شد.

دکتر امینی نوایی جراح مغز و اعصاب شهرستان کاشمر ، گفت: این عمل جراحی بر روی یک بیمار زن ۶۳ ساله که با کاهش بینایی و سردرد مراجعه نموده بود انجام شد.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه غده هیپوفیز که در ناحیه زیر مغز قرار گرفته، وظیفه تنظیم سطح ترشح هورمون‌های بدن را دارد،  گفت: در بررسی و معاینات انجام شده بر روی بیمار،  تومور غیر ترشحی هیپوفیز  تشخیص داده شد و بیمار برای عمل جراحی آندوسکوپ از طریق بینی به اتاق عمل منتقل شد.

 دکتر امینی نوایی با بیان این که عمل جراحی تومور مغزی هیپوفیز به روش آندوسکوپی در برخی مراکز دانشگاهی کشور در حال انجام است و برای نخستین بار در کاشمر انجام شده است افزود: این عمل  جراحی بصورت تیمی انجام می شود و تمام اعضای تیم جراحی باید در کنار یکدیگر باشند تا عمل با موفقیت انجام شود.

وی افزود: با همکاری دکتر کریم جلائیان متخصص گوش،حلق و بینی و دکترهادی عزمی متخصص بیهوشی و کادر اتاق عمل در مدت زمان حدود سه ساعت عمل با موفقیت انجام شد.

 متخصص جراح مغز و اعصاب با ابراز خرسندی از وضعیت بیمار بعد از عمل به لحاظ هوشیاری کامل و بهبود نسبی وضعیت بینایی تأکید کرد: باز نشدن جمجمه بیمار، کاهش تورم مغز، کمترین تخریب در ساختمان آناتومیک، دسترسی آسانتر و تخلیه کامل تومور، کاهش درد بعد از عمل و خونریزی کمتر را از مزایای عمل جراحی تومور هیپوفیز به روش آندوسکوپی از راه بینی عنوان کرد.

در ادامه دکتر کریم جلائیان متخصص گوش و حلق و بینی گفت:با توجه به محل قرار گرفتن هیپوفیز در کف جمجمه  مناسب ترین راه عمل تومور هیپوفیز از راه بینی است ، که بوسیله آندوسکوپ  به کف جمجمه می رسیم.

متخصص گوش، حلق و بینی کاشمر نیز در توضیح آن عنوان کرد: عمل جراحی تومور غده هیپوفیز به‌روش آندوسکپی از داخل بینی مزایایی بسیار دارد از جمله آن که جمجمه بیمار باز نمی‌شود و تورم مغز کاهش می‌یابد.

دکتر جلائیان افزود:از دیگر مزایای این نوع عمل می توان به درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تر نسبت به روش جراحی باز اشاره کرد  و  همچنین جای زخم روی سر و صورت نمی ماند.

در ادامه دکتر محمد جواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کاشمربا موفقیت آمیز بودن  این عمل گفت: با حضور متخصصان  در رشته های مختلف با وجود تنگناهای مالی ، تجهیزات مورد نیاز، با کمک خیرین سلامت فراهم شد تا مردم مجبور نباشند برای دریافت خدمت به خارج از شهرستان عزیمت نمایند.

وی گفت: بطور یقین اگر قرار باشد کار بزرگی در شهرستان انجام شود، باید اراده جمعی وجود داشته باشد و مسئولین و خیرین که همیشه حامی ما بوده اند باید در کنار یکدیگر باشیم و در راستای انجام کارهای بزرگ گام برداریم.

دکتر یزدانی از خیرینی که در حوزه جراحی مغز و اعصاب به حوزه سلامت کمک نموده اند یاد نمود و گفت: حاج آقای غضنفری، آقای ابوالفضل قالیبافان، حاج قاسم هنرفر و خانواده  رضایی  تاکنون در خرید تجهیزات پزشکی مغز و اعصاب به حوزه سلامت کمک کرده اند که امروز شاهد این اعمال جراحی در این شهرستان هستیم.

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *