افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روشی برای تشخیص کم خونی در افراد

b63b7809-9c5e-4640-9660-9173e4d385c6

  • در کم خونی شدید احساس ضعف یا سرگیجه به وجود می آید و هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی خواهید داشت و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می کنید.

کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهمترین آنها کمبود آهن در بدن است. اگر کم خونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه کم خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟ در حالت کم خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب های شما، کمرنگ تر از حد طبیعی است و پوست شما بیحال و خسته (شل) می باشد. داخل پلک هایتان نیز صورتی روشن است و اگر دستتان را کنار فرد پر خونی قرار دهید رنگ دست ها کاملا متفاوتند.

اگر همیشه احساس خستگی و بی حالی می کنید از علائم شایع کم خونی است.

سردردهای پی در پی، احساس سرد شدن کاسه سر یا مغز و یا بی اشتهایی برای غذا خوردن نیز از علائم اولیه کم خونی هستند.

آیا مبتلا به یبوست شده اید؟ این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ تغییری در عادات غذایی به وجود می آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).

اگر تمرکز فکری برایتان سخت شده و این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است نیز ممکن است دچار کم خونی باشید.

دوست دارید موادی را که خوراکی نیستند، بخورید؟ مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد و از علائم کم خونی است. علاقه به جویدن یخ و خوردن بیش از حد کشک نیز از آن جمله است.

به حالات روحی و روانی خود دقت کنید. کم خونی میتواند باعث احساس افسردگی شود.

گلبولهای قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و احساس تنگی نفس در کم خونی متوسط تا شدید بروز می کند.

احساس همیشگی سرد بودن انگشتان دست و پا به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان، در اثر کم خونی اتفاق می افتد.

در کم خونی شدید احساس ضعف یا سرگیجه به وجود می آید و هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی خواهید داشت و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می کنید.

اگر به طور ناگهانی، زخم هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می دهد دچار کم خونی هستید.

اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کم خونی هستید.

کم خونی میتواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید.
برای تشخیص قطعی کم خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی توانید بگویید حتما دچار کم خونی هستید، زیرا علائم کم خونی میتواند مشابه علائم سایر بیماری ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم خونی نیست.
نکات و هشدارها
اگر نسبت به کم خونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکمل های آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.
دوباره تأکید می کنیم تنها راه تشخیص کم خونی، دادن آزمایش خون است. اگر فکر میکنید دچار کم خونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این چگونه برای شما ارائه شده، نمیتواند جایگزین توصیه ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *