افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روزه گرفتن باعث ترمیم پانکراس و بهبودی دیابت می شود

 

  • چون در رژیم غذایی نوع غذا و از طرفی میزان کالری دریافتی مهم است بنابراین می توان نتایج آن را بر روی سلول های بدن مفید دانست. با این وجود هنوز مطالعات زیادی باید در این زمینه انجام شود تا به صورت قطعی بتوان گفت که رژیم غذایی می تواند ابزاری سودمند برای درمان بیماری ها بدون استفاده از داروهای شیمیایی باشد.

 

 

وقتی سلول های پانکراس مشکل پیدا می کنند و تخریب می شوند، باعث می شود که بیماران دیابتی کم کم بینایی خود را از دست بدهند و یا کور شوند. همچنین این عارضه باعث می شود که کلیه های فرد مبتلا، کم کم از کار بیفتد. روزه داری چه تاثیری بر این سلول های تخریب شده ی پانکراس دارد؟

ترمیم سلول های پانکراس با روزه داری

به نقل از کلیک،  بر اساس تحقیقات جدیدی که نتایج آن در مجله Cell چاپ شده است، روزه داری باعث بهبود عملکرد بدن و به نوعی نوسازی در عملکرد ارگان های بدن می شود. در این تحقیق دانشمندان نشان داده اند که روزه داری به پانکراس امکان خود ترمیمی و تولید دوباره سلول های از دست رفته را می دهد. همان طور که می دانید پانکراس یا لوزالمعده مسئول کنترل سطح قند خود و از بین بردن علائم دیابت است.

دانشمندان در این مطالعه موش های آزمایشگاهی را به مدت ۴ روز در هفته در طول چندین ماه تحت رژیم روزه داری قرار دادند . پس از مطالعه بر روی این موش ها مشخص شد که پانکراس این موش ها بازسازی سلول های بتا را که در واقع مسئول نگهداری و ترشح انسولین هستند، از سر گرفته است. نکته مهم این بود که تا قبل از اعمال رژیم روزه داری ۴ روز در هفته؛ سلول های بتا در پانکراس این موش ها آسیب دیده بود. همچنین این دانشمندان این آزمایش را نیز بر روی سلول های پانکراس بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ انجام دادند. یافته های این آزمایش نشان داده اند که اعمال این نوع رژیم روزه داری باعث تولید انسولین اضافی به همراه پروتیین Ngn۳ که برای عملکرد طبیعی پانکراس لازم است، شده است.

با توجه به اینکه این آزمایش تنها بر روی موش ها و سلول های پانکراس انسان در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است بنابراین تا اعلام نتیجه قطعی و صد در صدی تاثیر روزه داری بر روی باز سازی سلول های پانکراس و بهبود دیابت در بیماران راه زیادی باقی مانده است. اما دانشمندان در حال حاضر مشغول کار بر روی روشی هستند تا از این روش به صورت خانگی برای درمان دیابت در بیماران مبتلا به دیابت استفاده نمایند.

بر اساس گزارشات این تیم تحقیقاتی از دانشگاه سوترن کالیفرنیا، اعمال این نوع رژیم غذایی بر روی موش ها منجر به معکوس شدن علایم دیابت در موش های مبتلا به دیابت نوع ۱ شده است. دیابت نوع ۱ در واقع نوعی دیابت است که به دلیل اختلال در عملکرد پانکراس برای تولید انسولین و یا تولید نشدن انسولین توسط پانکراس ایجاد می شود. اما دیابت نوع ۲ نوع دیگر دیابت است که در واقع به دلیل آسیب دیدن پانکراس در اثر مقاومت به انسولین در بیماران بروز می کند.

در واقع در این آزمایش ابتدا موش ها بعد از تحمل یک دوره مشخص بی غذایی، غذای می خورند. درست مانند روند روزه داری. این روند باعث می شود تا سلول های پانکراس دوباره فعالیت خود برای رشد را از سر بگیرند و به اصطلاح خود را بازسازی نمایند.

در واقع این نوع رژیم غذایی که به نوعی از روزه داری الهام گرفته شده است در بین بسیاری از دانشمندان مورد توجه است. اعمال این نوع رژیم غذایی در برنامه افرادی که در تلاش برای کاهش وزن بوده اند نتایج مثبتی در بر داشته است. از طرفی در مطالعاتی که در گذشته انجام شده است استفاده از این رژیم غذایی بر درمان بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی  و حتی بیماری مانند اسکلروزیز چندگانه تاثیرات مطلوب و مثبتی داشته است. در واقع اعمال این رژیم غذایی بر بیماران مبتلا به این نوع بیماری ها مانند یک دکمه ریست برای ارگان های بدن بوده است که باعث شده تا ارگان ها و سلول های بدن فعالیت خود را از نو آغاز نمایند و به اصطلاح فعالیت های خود ترمیمی داشته باشند.

روزه داری و درمان دیابت

به گفته محققان این تحقیق در واقع نتایج این مطالعات می تواند در آینده علم پزشکی بسیار مهم و تاثیر گذار باشد زیرا در صورتی که نتایج این مطالعات تا پایان نیز مثبت باشد، می توان به این نتیجه رسید که رژیم غذایی یک عامل بسیار مهم و اثر گذار در بهبود بیماری ها یا معکوس کردن علایم بیماری هایی مثل دیابت و غیره است. از طرفی یافته های این مطالعه نشان داده است افراد می توانند با استفاده از رژیم غذایی عملکرد سلول های بدن خود را بدون استفاده از جایگزین های ژنتیکی بازسازی و بهبود بخشند.

چون در رژیم غذایی نوع غذا و از طرفی میزان کالری دریافتی مهم است بنابراین می توان نتایج آن را بر روی سلول های بدن مفید دانست. با این وجود هنوز مطالعات زیادی باید در این زمینه انجام شود تا به صورت قطعی بتوان گفت که رژیم غذایی می تواند ابزاری سودمند برای درمان بیماری ها بدون استفاده از داروهای شیمیایی باشد.

محققان قصد دارند در گام بعدی یافته های خود را به صورت بالینی بر روی انسان ها اعمال کنند و نتایج آن را بررسی نمایند. نکته مهم در خصوص این سیستم این است که سیستم رژیم غذایی همواره در دسترس بوده است اما دانشمندان به تازگی به آن توجه کرده اند. از طرفی در دسترس بودن رژیم غذایی برای همه می تواند یک نکته مثبت برای استفاده و اعمال آن بر روی تمام بیماران در تمام قسمت های دنیا باشد.

بر اساس گفته های دکتر امیلی برنز، محقق مدیریت دیابت در انگلستان، یافته های این تحقیق می تواند خبر خوبی برای بیماران باشد اما باید از قطعی بودن اثرات مطلوب آن بر روی بیماران مطمئن شد.

در واقع اعمال این نوع رژیم غذایی یا همان روزه داری بر روی بیماران دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ می تواند یک روش ایمن و بی خطر برای درمان دیابت و ترمیم و یا تولید سلول ترشح کننده انسولین در پانکراس باشد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *