افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رسیدن به آرامش با حرکات یوگا

یوگا چگونه بدن شما را تغییر می‌دهد

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ یوگا نوعی فعالیت بدنی است که خاستگاه آن جهان شرق بوده و امروزه در سراسر جهان به ویژه در غرب، تبدیل به نماد آرامش و تندرستی شده است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در آمریکا صورت گرفته است بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی تمرین‌های یوگا انجام می‌دهند و سالانه بیش از ۱۰ بیلیون دلار هزینه صرف خرید محصولات و شرکت در کلاس‌های یوگا می‌شود.

از گذشته، تمرینات ذهنی-بدنی را با کاهش استرس و کمک به تندرستی مرتبط دانسته‌اند. این گونه تمرینات با داشتن فواید گسترده‌ برای سلامت جسمانی، از  اشکال دیگر تمرین‌ها پیشی می‌گیرند. در حالی که یافته‌ها درمورد فواید یوگا بر سلامت هنوز کامل نیست، در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام آنچه را که درمورد تاثیرات بالقوه آن می‌دانیم با شما به اشتراک بگذاریم.

یوگا بعد از کلاس

بهبود عملکرد مغز

تنها ۲۰ دقیقه انجام هاتا یوگا، یک مدل باستانی یوگا که تاکید آن بیشتر بر حالت قرار گرفتن بدن است تا ترتیب و جریان آن و می‌تواند عملکرد ذهن را بهتر کند، موجب تقویت تمرکز شود و حافظه را به کار بیاندازد. نتایج حاصل از آزمایش عملکرد مغز شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که در دانشگاه ایلینوی صورت گرفته، نشان می‌دهد که بعد از انجام یوگا مغز آن‌ها در مقایسه با انجام بیست دقیقه تمرین شدید ایروبیک به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر عمل می‌کند.

کاهش استرس

یوگا به دلیل کاستن از فعالیت پروتئین‌هایی که گفته می‌شود موجب التهاب می‌شوند به داشتن نیروهای ضد استرس شناخته شده است.

تغییر بیان ژن

مطالعه مختصری که در نروژ انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از فواید یوگا ناشی از قابلیت آن در تغییر بیان ژن در سلول‌های ایمنی است.

افزایش انعطاف پذیری

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیکرام‌یوگا، شکلی از یوگا که از ۲۶ حالت مختلف تشکیل شده و در ۹۰ دقیقه داخل یک اتاق گرم انجام می‌شود، موجب افزایش انعطاف شانه‌ها، پایین کمر و عضلات عقب ران می‌شود. در این بررسی ورزشکاران با نیروی بیشتری حرکت ددلیفت را انجام دادند و چربی بدنشان نسبت به گروه کنترل، کاهش بیشتری پیدا کرد.

پس از چند ماه

کاهش فشار خون

انجام تمرینات یوگا برای افرادی که دچار فشار خون خفیف یا متوسط هستند به پایین آوردن سطوح فشار خون آن‌ها کمک می‌کند. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است انجام تمرینات یوگا نسبت به پیاده‌روی، برنامه غذایی و برنامه‌های کاهش وزن کمک بیشتری به کاهش فشار خون می‌کنند.

افزایش حجم ریه

در یکی از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که انجام تمرین‌های هاتایوگا به مدت ۱۵ هفته تاثیر زیادی در افزایش ظرفیت ریه داشته است که نشان دهنده افزایش حداکثری مقدار هوای بازدم هنگام گرفتن یک نفس طولانی است. برخورداری از ظریفت ریوی حیاتی، یعنی رسیدن اکسیژن کافی به مغز تنها با داشتن یک ریه سالم امکان پذیر است.

کاهش گردن درد مزمن

نتایج حاصل از یک مطالعه آلمانی نشان داده است که ۴ هفته تمرین اینگاریوگا(نوعی یوگا که روی هم‌ترازی و استفاده از ابزار تاکید دارد) در کاهش شدت گردن درد بزرگسالان موثر بسیار موثر است.

کاهش اضطراب

یکی دیگر از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ۱۲ هفته انجام این فعالیت به کاهش استرس و افزایش سطوح گاما آمینو بوتیریک در مغز کمک می‌کند. (سطوح پایین GABA ارتباط مستقیم با اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی دارد.)

رهایی از پشت درد مزمن

محققان دردانشگاه ویرجینیا به تاثیرات اینگار یوگا در کاهش درد و تقویت خلق و خو نسبت به درمان‌های استاندارد دارویی در میان کسانی که دچار دردهای مزمن در ناحیه پشت هستند پی برده‌اند.

ثابت نگه داشتن سطوح قند خون در افراد مبتلا به دیابت

انجام یوگا در کنار یک رژیم غذایی و مراقبتی برای دیابت موجب ثابت نگه داشتن سطوح قند خون می‌شود. بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، تنها سه ماه انجام یوگا همراه با مراقبت‌های ویژه بیماران مبتلا به دیابت موجب کاهش توده بدن، همین‌طور ثابت ماندن سطوح قند خون می‌شود.

حفظ بهتر تعادل

انجام اینگار یوگا که ویژه سالمندان طراحی شده باشد، طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه تمپل انجام شده موجب تقویت تعادل و جلوگیری از زمین خوردن خانم‌های بالای ۶۵ سال شده است.

پس از چند سال

استخوان‌های محکم‌تر

انجام تمرین‌های یوگا موجب بیشتر شدن تراکم استخوان در افراد مسن می‌شود. پزشکان بعد از اسکن تراکم معدنی استخوان روی گروهی از سالمندان, به آن‌ها یوگا آموزش دادند و پس از دو سال اسکن دیگری انجام دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، نه تنها این افراد نه تنها تراکم استخوان از دست ندادند بلکه به دست آوردند. گروه دیگری که این تمرینات را انجام نداده بودند اما، همانطور که انتظار می‌رفت تراکم استخوان‌شان کم‌تر شد.

وزن سالم

محققان پی به ارتباطی بین یک تمرین یوگای معمولی و کاهش وزن یا ثابت نگه داشتن آن برده‌اند. در مطالعه‌ای که بین بیش از ۱۵۰۰۰ فرد میانسال انجام شد، گروهی که در ابتدا دچار اضافه وزن بودند تقریبا در مدت زمانی ثابت ۲/۵ کیلو وزن کم کردند. در حالی که گروه دیگری که یوگا انجام نداده بودند ۷ کیلو اضافه کردند.

کاهش بیماری‌های قلبی

یوگا به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون، کلسترول و قند خون را کم کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *