افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکاری برای جلوگیری از افسردگی در افراد مسن

  • افسردگی یکی از اختلالات روان پزشکی است که به سبب عمومی بودن و پیچیدگی هایی که دارد، به سرماخوردگی روان معروف شده است. در روان شناسی بالینی یکی از شایع ترین اختلال های دوران سالمندی، افسردگی است. علایم این اختلال روانی در دوران سالمندی به وضوح در بعضی سالمندان دیده می شود.

 

افسردگی از جمله بیماری های روانی است که فرد به علل مختلف به آن مبتلا می شود. تنهایی، حوادث ناگوار و … همه می توانند از عوامل افسردگی باشند. اما افسردگی عوارض خطرناکی را هم می تواند به دنبال داشته باشد. افسردگی و زوال عقل از جمله جدی ترین خطراتی هستند که سلامت روانی سالمندان را تهدید می کنند.

افسردگی یکی از اختلالات روان پزشکی است که به سبب عمومی بودن و پیچیدگی هایی که دارد، به سرماخوردگی روان معروف شده است. در روان شناسی بالینی یکی از شایع ترین اختلال های دوران سالمندی، افسردگی است. علایم این اختلال روانی در دوران سالمندی به وضوح در بعضی سالمندان دیده می شود. رنجش زیاد، تحریک پذیری و گوشه گیری از مهم ترین آسیب های افسردگی در دوران سالمندی است. اگر این اختلال روانی به درستی و به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی برای فرد سالمند و اطرافیانش ایجاد خواهد کرد.

تشخیص افسردگی کار ساده ای نیست
مسلم رومیانی، روان شناس بالینی درباره علایم افسردگی در دوران سالمندی می گوید: تشخیص افسردگی در دوران سالمندی کار ساده ای نیست و باید فقط توسط روان شناس بالینی متخصص انجام شود.
به طور کلی افسردگی چند علامت خاص دارد. یکی از مهم ترین این علایم، احساس اندوه و لذت نبردن از دنیاست. یک علامت دیگر احساس گناه و ناامیدی است. افزایش و کاهش ناگهانی و غیر طبیعی وزن یکی دیگر از علایم افسردگی سالمندان است. احساس بی ارزشی، دلتنگی، سربار بودن، مدام به مرگ فکر کردن و اختلال در خواب هم از علایم کلی افسردگی هستند. اما این نکته باید حتما ذکر شود که این علامت ها نشانه قطعی برای افسردگی نیستند و ممکن است علایم یک بیماری یا یک اختلال روانی دیگر باشند.
 

تنهایی اصلی ترین دلیل افسردگی

این روان شناس بالینی در گفت و گو با خراسان ادامه می دهد، معمولا افسردگی در دوران سالمندی دلایل زیادی دارد و انزوا یا تنهایی یکی از اصلی ترین دلایل این افسردگی هاست. از آن جا که تنهایی باعث کاهش روابط اجتماعی می شود، یکی از مهم ترین زمینه سازهای افسردگی در دوران سالمندی است. افراد سالمند به دلیل از دست دادن انگیزه و هدف که به احساس بی هویتی هم منجر می شود، افسردگی شان روز به روز تشدید می شود تا حدی که ترجیح می دهند با هیچ یک از نزدیکان شان رفت و آمدی نداشته باشند. مشکلات جسمی و بیماری هایی که بیشتر بین سالمندان دیده می شود اگر با بی توجهی اطرافیان مواجه شود، به افسردگی آن ها ختم می شود. ترس از تنهایی یا فوت دوستان و نزدیکان هم می تواند یکی دیگر از دلایل زمینه ساز برای افسردگی باشد.
راهکارهایی برای درمان افسردگی سالمندان
رومیانی به افراد سالمندی که دچار افسردگی می شوند، توصیه می کند نخست حتما به یک روان شناس متخصص مراجعه کنند ولی چند راه حل ساده هم وجود دارد تا اطرافیان فرد سالمند بتوانند مقداری از حس افسردگی در سالمندشان بکاهند.
*درمرحله اول باید شرایطی برای فرد سالمند ایجاد کنید تا از زندگی لذت ببرد. قدم زدن در فضای آزاد یا تماشای فیلم مورد علاقه یا هر کاری که سالمند به آن دلبستگی دارد، می تواند به او کمک کند. وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می شود. استفاده از فضای سبز و آزاد برای تغییر روحیه سالمندان حتی با ویلچر برای آن هایی که توان راه رفتن ندارند تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارد.
*سالمندان باید حتما برنامه منظم روزانه ای داشته باشند و در برنامه های شان، ساعت هایی برای ارتباط با دیگران مانند دوستان یا بستگان در نظر بگیرند. افراد سالمند با داشتن دوست هایی هم سن و سال خود بهتر می توانند آن ها را درک کنند و روابط اجتماعی شان تقویت خواهد شد.
*توجه ویژه اطرافیان به سالمندان هم راهکاری بسیار مهم برای کاهش افسردگی آن هاست. برای مثال توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آن ها حس مورد توجه بودن می دهد که باعث آرامش و خوشحالی آن ها می شود.

افسردگی جزئی از روند پیری نیست

همشهری آنلاین هم در این باره نوشت: تغییرات ناخوشایندی که بسیاری از سالمندان با آن مواجه می شوند نظیر فوت همسر، مشکلات جسمی و … می تواند از علل بروز افسردگی به خصوص در افرادی باشد که حمایت های لازم روحی را از اطرافیان شان دریافت نمی  کنند. با این وجود، افسردگی جزئی از روند طبیعی پیری نیست و در واقع بسیاری از سالمندان با وجود برخی چالش ها از زندگی خود خرسندند. افسردگی در دوران سالمندی نه تنها موجب می شود  افراد از زندگی لذت نبرند بلکه می تواند عاملی برای به خطر انداختن سلامت آنان نیز باشد. با این وجود، اگر قادر به شناسایی علایم افسردگی و یافتن راه های موثر برای حمایت از چنین افرادی باشیم ، سالمندان افسرده می توانند زندگی شاد و شیرینی را تجربه کنند.

نکاتی در مراقبت از افراد سالمند

سالمندان افسرده به مرور زمان مشکلات زیاد تری را تجربه خواهند کرد و اگر حاضر به قبول بیماری خود نباشند یا به سبب خجالت و غرور از کمک خواستن خودداری کنند، شرایط برای شان پیچیده تر خواهد شد. بی تردید از  میان  برداشتن چنین موانعی، ما را در بهبود هرچه بیش تر این افراد یاری خواهد کرد. اگر از سالمندی مراقبت می کنید که دچار افسردگی است می توانید حمایت عاطفی خود را به او ابراز و به سخنانش با صبر و حوصله گوش کنید. او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید و به واقعیت هایی اشاره کنید که در او ایجاد امید می کند. همچنین می توانید در تشخیص به موقع و تسریع روند درمانی او نظارت داشته باشید. او را نزد پزشک آگاه و باتجربه ببرید و در طول دوره درمان او را همراهی کنید . راه های دیگری نیز برای کمک به سالمندتان که دچار افسردگی شده است، وجود دارد که در این جا به چند مورد دیگر اشاره خواهیم کرد.
*به او پیشنهاد قدم زدن کنید: هنگامی که ذهن و بدن فرد فعال است، افسردگی او کاهش می یابد . به او فعالیت هایی را پیشنهاد کنید که از انجام آن لذت می برد. قدم  زدن، فعالیت های هنری، دیدن فیلم، رفتن به موزه و هر آن چه باعث فعال نگه داشتن ذهن و جسم او شود، در کاهش افسردگی فرد سالمند مؤثر خواهد بود.

*برنامه منظم و روزانه داشته باشید :

بیرون رفتن گروهی ، ملاقات با دوستان و آشنایان ، رفتن به اجتماعات و گروه های همسالان می تواند او را در مقابله با تنهایی و انزوا یاری دهد . اگر وی در مقابل برنامه  های شما مقاومت کرد، با ملایمت با او برخورد و او را به بودن با جمع ترغیب کنید.
*فرد را ترغیب به تکمیل دوره درمان خود کنید : افسردگی با ناقص گذاشتن دوره درمان، عود می کند.

کمک به  خودتان برای درمان افسردگی

اگر سالمند و افسرده هستید، احتمالا حوصله انجام هیچ فعالیت و یا دیدن فردی را ندارید اما به خاطر داشته باشید انزوا و گوشه گیری تنها باعث تشدید افسردگی شما خواهد شد . هرچه از نظر فیزیکی، ذهنی و اجتماعی فعال  تر باشید، مطمئنا احساس بهتری خواهید داشت . در این جا به چند روش  برای مقابله و جلوگیری از افسردگی اشاره می کنیم.
*از خانه بیرون بیایید : به پارک یا آرایشگاه بروید و دستی به سر و گوش خود بکشید و ناهار را با دوستان تان صرف کنید.
* با دیگران در ارتباط باشید: زمان هایی را که تنها هستید، کاهش دهید . اگر قادر به حرکت نیستید از افرادی که دوست شان دارید دعوت کنید تا به دیدن تان بیایند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشید.
* داوطلب کمک به دیگران شوید : کمک به دیگران یکی از بهترین راه های به دست آوردن ارزش و احترام است . با کمک به دیگران، به طور قطع میزان افسردگی تان کاهش خواهد یافت.
*می توانید مشغول یادگیری مهارتی جدید شوید : به دنبال فعالیت  هایی بروید که همیشه آرزوی انجام آن ها را داشته اید. شاید آن فعالیت ها بتوانند، خلاقیت شما را شکوفا سازند و روحیه شما را تغییر دهند.
*بخندید : خنده بر هر درد بی درمان دواست . خواندن و گوش کردن به مطالب طنز آمیز نیز می تواند روحیه شما را تقویت کند.
*ورزش کنید : اگر بیمار و ناتوان هستید راه های بسیاری وجود دارد تا قدرت بدنی خود را افزایش دهید حتی روی صندلی و ویلچر. به هر روشی که می توانید ورزش کنید تا افسردگی تان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد.
منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *