جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



راههای مناسب برای مراقبت از پوست

ar2

 

پوست علاوه بر آن که در زیبایی نقش دارد، همانند سدی محافظ در مقابل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن عمل می‌کند بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌گونه که در تابستان از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنیم با سردتر شدن هوا نیازهای پوستی نیز تغییر می‌کنند و بسیاری از افراد نمی‌دانند که در فصل زمستان چگونه از پوست خود محافظت کنند. سردتر شدن هوا باعث از دست رفتن سریع‌تر رطوبت پوست می‌شود، همچنین استفاده از لوازم گرم‌کننده در خانه باعث خشکی هوا و از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. در این حالت پوست خشک می‌شود، خطوطی روی آن نقش می‌بندد، انعطاف‌پذیری‌اش کم می‌شود و گاه برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهاب سر باز می‌کنند. اگر به پوست خود اهمیت می دهید و به دنبال راههای مراقبت از پوست خود هستید حتما مطالب زیر را بخوانید:

در جستجوی کرم مناسب

هزاران کرم مختلف برای پوست وجود دارند و انتخاب کرم مناسب از بین آنها کار دشواری است، اما بهترین درمان موضعی برای کاهش چروک پوست رتینوئیک اسید است.

برخی‌ از مرطوب‌کننده‌ها و کرم ضدآفتاب به صورت جداگانه استفاده می‌کنند. کرم‌های ضدآفتاب به خودی خود دارای مرطوب‌کننده نیز هستند و اگر پوست شما چرب است دیگر نیازی به استفاده از کرم مرطوب‌کننده به همراه کرم ضدآفتاب نخواهید داشت، اما افرادی که ترجیح می‌دهند از هر دو کرم استفاده کنند باید اول از کرم مرطوب‌کننده استفاده کرده و صبر کنند تا کرم خشک شود و سپس از ضدآفتاب استفاده کنند.

موادی که در کرم‌ها به کار می‌روند مانند AHA، سالیسیلیک اسید و ریتینول در برخی افراد باعث تحریک پوست می‌شوند. در این صورت بهتر است ابتدا با مقادیر کمتر شروع کرده و به پوست خود اجازه دهید تا به این محصول عادت کند. در صورتی که پس از گذشت ۲ هفته هنوز هم پوست شما دچار تحریک شد می‌توانید کرم خود را عوض کنید و به دنبال نوعی بروید که با پوست شما سازگاری بیشتری دارند.

استفاده از ضدآفتاب در زمستان

بعضی‌ها بر این باورند که فقط در تابستان و در نور شدید خورشید نیاز به کرم ضدآفتاب دارند ولی زمستان و حتی هنگامی که هوا ابری است نیز به کرم ضدآفتاب نیاز دارید. هرچند در این موقع از سال میزان اشعه زیانبار خورشید نسبت به تابستان کمتر است، اما به آن معنی نیست که کرم‌های ضدآفتاب را کنار بگذارید.

اشعه ماوراءبنفش خورشید به ۲ صورت UVA و UVB وجود دارد. UVB باعث سوختگی پوست و UVA موجب چروک و سرطان پوست می‌شود. میزان UVA که به پوست شما می‌رسد در یک روز آفتابی با یک روز بارانی تفاوت چندانی ندارد بنابراین به همان میزان که در یک روز آفتابی دچار آسیب ناشی از UVA می‌شوید در یک روز ابری یا بارانی نیز آسیب می‌بینید.

SPF عامل محافظت‌کننده در برابر نور خورشید است که به صورت عددی روی کرم‌های ضدآفتاب درج شده است‌، هرچه به میزان SPF افزوده شود میزان حفاظت از پوست به میزان اندکی افزایش می‌یابد. متخصصان استفاده از کرم‌هایی با SPF حداقل ۱۵ را توصیه می‌کنند که ۹۵ درصد از UVB را مهار می‌کند. SPF30 فقط ۲ ـ ۱ درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF15 ایجاد می‌کند و به همین ترتیب SPF40 نیز ۲ ـ ۱ درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF30 دارد. از آنجایی که کرم‌های ضدآفتابی که SPF بالاتری دارند گران‌تر است، دانستن این بدفهمی باعث می‌شود که پول کمتری خرج کنید. کرم‌های ضدآفتاب را ۳۰ ـ ۱۵ دقیقه قبل از تماس با نور خورشید استفاده کرده و در حدود هر ۲ ساعت آن را تجدید کنید. دقت کنید از کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنید که شما را از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند.

محیطی مناسب برای پوست بسازید

گرمای مصنوعی محیط داخل خانه در روزهای سرد زمستان باعث تبخیر رطوبت پوست می‌شود. برای جلوگیری از خشکی پوست تا جایی که می‌توانید دمای محیط منزل را پایین نگه دارید. می‌توانید یک کاسه آب روی رادیاتور قرار دهید یا آن که از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.بهتر است این دستگاه‌ها را در اتاق خواب قرار دهید و در هنگام خواب آن را روشن کنید.

علاوه بر رعایت این نکات مصرف آب کافی را فراموش نکنید. آب بیشتری مصرف کنید و مصرف کافئین را که موجب از دست رفتن آب پوست می‌شود به حداقل برسانید. کافئین در نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه وجود دارد (چای سبز بلامانع است)‌. از در تماس قرار گرفتن دست‌ها با مواد شوینده جلوگیری کنید و از شستن بی‌مورد دست‌ها با صابون جلوگیری کنید. اگر برای حمام کردن از وان استفاده می‌کنید می‌توانید مقداری روغن بادام یا زیتون داخل وان بریزید تا پوست نرم و لطیفی پس از استحکام داشته باشید، به خاطر داشته باشید که پوست شما در هر فصل نیازهای ویژه‌ای دارد.

۶ راه برای محافظت از پوست در زمستان

لازم نیست برای آن که پوست خود را در فصل زمستان در شرایط مطلوبی حفظ کنید هزینه زیادی متحمل شوید بلکه فقط باید به طور منظم به آن برسید و از رسیدن آب کافی به پوست مطمئن شوید و از آن در مقابل اشعه زیبانبار خورشید محافظت کنید. این درست نیست که تصور کنید خورشید زمستانی ضرری برای پوست شما ندارد:

۱ ـ از کرم‌های ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده کنید. حداقل SPF15 کفایت می‌کند. حتی پوست‌هایی که زود برنزه می‌شوند از اشعه زیانبار خورشید در امان نیستند.

۲ ـ اگرچنانچه آرایش می‌کنید اول کرم مرطوب‌کننده بزنید، بگذارید ۱۰دقیقه زمان بگذرد و دست و صورت شما خوب خشک شود. چرا که اگر زودتر از این لوازم آرایشی را روی کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید بیشتر آن را پاک می‌کنید و پوست را در معرض آسیب قرار می‌‌دهید.

۳ ـ پوست بدن خود را با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده مرطوب نگه دارید. خصوصا نواحی خشن‌تر مانند آرنج، زانو و کف‌پا. همیشه کمی صبر کنید تا کرم مرطوب‌کننده خشک شود و بعد روی آن لباس بپوشید.

۴ ـ سعی کنید ورزش منظم داشته باشید. ورزش کردن علاوه بر آن که برای بدن مفید است باعث خروج سموم و افزایش گردش خون و در نتیجه پوستی نرم‌تر و سالم‌تر می‌گردد. کلاس‌های نرمش، پیاده‌روی در اطراف منزل، یا استفاده از لوازم ورزشی در خانه همگی در سلامت پوست موثرند.

۵ ـ لکه‌های ناشی از افزایش سن به طور معمول در نواحی از پوست که در معرض نورخورشید قرار دارند ظاهر می‌شوند. دست‌ها و پاها در معرض لکه‌‌های پررنگ‌تر قرار دارند بنابراین محافظت از آنها در مقابل نورخورشید را در اولویت قرار دهید.

۶ ـ رژیم غذایی خود را بازبینی کنید. رژیم غنی از میوه و سبزی برای داشتن پوستی سالم لازم است خصوصا در زمستان که هوا سردتر است و پوست شما در معرض چالش‌های جدیدی قرار می‌گیرد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید