افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه کم خوابی با بروز آلزایمر

رابطه کم خوابی با بروز آلزایمر

  • به طور حتم بسیاری از افراد در طول شبانه روز با این مشکلات مواجه‌اند اما نگران نشوید! این‌ها از انواع فراموشی معمولی هستند که حتی ممکن است حافظه شما را با خود درگیر نکنند.

 

شاید با دیدن بیماری‌های عجیب و غریب  از جمله آلزایمر با خود گفته باشید هیچوقت به این بیماری مبتلا نمی‌شوید، اما باید گفت که قسمتی از ترس ابتلا به بیماری‌ها از جمله آلزایمر از این نشات می‌گیرد که حس می‌کنید این بیماری درمان ندارد.

با وجود دهه‌ها تحقیق، هنوز روش درمانی و شفابخشی برای معالجه این بیماری کشف نشده است.

پس اگر به اندازه کافی خوش شانس باشیم که تا ۸۵ سالگی عمر کنیم، آلزایمر بخشی از سرنوشت ما خواهد بود.

اما شاید هم این طور نشود، چرا که می توان  این بیماری را با تغییر در سرنوشت مغز  عوض کرد!

این تغییر را با نگاه به آن چه که اکنون از ساز و کار عصب شناسی آلزایمر وجود دارد، شروع می کنیم.

اغلب عصب شناسان بر این باورند که بیماری از زمانی آغاز می شود که ” آمولوئید بتا ” شروع به تجمع می کند که از طریق انتشار بیش از حد  یا اختلال در پاکسازی آن‌ها، “سیناپس‌ها ” شروع به انباشته شدن با آمولوئید می کنند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، در کار سیناپس اختلال روی داده و ماده متراکم چسبنده ای به نام پلاک آمولوئید ساخته می شود.

تنها راه برای تشخیص این پلاک ها، انجام اسکن توموگرافی است.

شاید شما در این مرحله شاد و سرحال باشد و هیچ نوع اختلالی در حافظه، زبان و ادراکتان مشاهده نشود.

اما برخی  عصب شناسان معتقدند: حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال طول می کشد تا تراکم پلاک های آمولوئید به نقطه اوج خود برسد.

بنابراین پلاک ها شروع به آبشار مولکولی کرده و علائم اولیه آشکار می شوند.

* شروع علائم آبشار مولکولی را بشناسید

قبل از شروع علائم، افراد مبتلا خطاهایی همچون این موارد را در حافظه خود خواهید داشت “چرا من به این اتاق آمده‌ام؟ ” ، “نام او چه بود؟ “، ” کلیدهایم را کجا گذاشته‌ام؟ ”

به طور حتم بسیاری از افراد در طول شبانه روز با این مشکلات مواجه‌اند اما نگران نشوید! این‌ها از انواع فراموشی معمولی هستند که حتی ممکن است حافظه شما را با خود درگیر نکنند.

* وقتی بیماری به اوج خود می رسد

وقتی بیماری به اوج خود می‌رسد، اختلالات در حافظه، زبان و ادراک پدیدار می شود به طوری که به جای پیدا کردن کلید در جیب لباس  یا پشت میز، آن را در یخچال می‌یابید که قرار دادن اشیا در جاهای بی‌ربط و تکرار موضوع در بسیاری از مواقع، نگران کننده است.

وقتی تراکم پلاک های آمولوئید به نقطه اوج می رسد، سلول های نظافتی میکروگلیا شروع به فعالیت شدید کرده و مواد شیمیایی منتشر می کند که  این مواد شیمیایی موجب التهاب و آسیب سلولی می شود.

عصب شناسان معتقدند که این عمل شاید منجر به پاکسازی سیناپس ها به وسیله خودشان می شود که در جریان آن، پروتئین حیاتی پیام رسان عصبی به نام “تائو” شروع به فرافسفریلاسیون شدن کرده و خود را با درهم پیچیدن به چیزی به نام تانگل تبدیل می کند که این ماده،  نورون ها را از درون از کار می اندازد.

در آلزایمر متوسط، ما با حجم زیادی از التهابات، تانگل ها و جنگی تمام عیار در سیناپس ها و در نهایت مرگ سلولی مواجه می شویم.

* پلاک‌های آمولوئید را از رسیدن به آن نقطه اوج باز دارید

روش های درمانی آلزایمر بسیار شبیه به درمان های پیشگیرانه است چرا که در اکتشافات دارویی، به صورت متمرکز به دنبال ساخت ترکیبی برای حذف  یا کاهش تراکم پلاک های آمولوئید هستند.

بنابراین ما در روش های پیشگیرانه و کنترل این بیماری، قرصی را خواهیم خورد تا قبل از شروع آبشار مولکولی و جا گذاشتن کلیدهایمان در یخچال از رسیدن به نقطه اوج مانع شویم.

در زمینه ژن های ارثی نمی توانیم اقدامات درمانگرانه داشته باشیم، بنابراین ما نمی توانیم در این بخش سرنوشت مغزمان را تغییر دهیم.

* مهم‌ترین اقدامات پیشگرانه

الهام بابادی پزشک عمومی  در گفت‌وگو با فانوس با اشاره به مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و کنترل آلزایمر می گوید: خواب عمیق همانند یک نیروی پاکسازی برای مغزمان است.

وی ادامه داد: کم خوابی یک پیش نشانی از آلزایمر است و اگر خودمان را از خواب حتی در یک شب محروم کنیم امکان تولید آمولوئید را افزایش می دهیم.

بابادی تاکید کرد: فشار خون بالا، دیابت، چاقی، سیگار، کلسترول بالا نیز ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

این پزشک در پایان گفت: ورزش روزانه و تمرینات هوازی بهترین درمان برای کاهش میزان تولید آمولوئید هستند که برای تمامی افراد توصیه می شود.

 

منبع : فانوس

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *