افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه طول عمر با درمان سرطان پروستات

113741

  • اما درمان سرطان پروستات چه تاثیری بر امید به زندگی دارد؟ محققان سوئیسی در یکی از مطالعات خود ۸۴۴ مرد مبتلا به سرطان پروستات موضعی را تحت بررسی قرار دادند. آنها مردانی را که تحت پرتودرمانی، درمان انتظاری و پروستاتکتومی بودند، با هم مقایسه کردند

وقتی صحبت از درمان سرطان پروستات به میان می‌آید، گزینه‌های مختلفی معرفی می‌شود؛ از عمل جراحی برای برداشتن پروستات گرفته تا معاینات دقیق که به طور منظم انجام می‌گیرند. درمان سرطان پروستات شامل طیف گسترده‌ای از متدهاست که مجموعا امید به زندگی را در بیماران افزایش می‌دهند. در این مطلب شما را با گزینه‌های درمانی موجود برای سرطان پروستات بیشتر آشنا می‌کنیم و از تاثیر متدهای درمانی بر افزایش طول عمر صحبت می‌کنیم.
سرطان پروستات موضعی چیست؟
اگر مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده‌اید و پزشک می‌گوید که سرطان شما از غده پروستات فراتر نرفته، به این معنی است که سرطان پروستات موضعی یا لوکالیزه دارید. گاهی اوقات پزشکان سرطانی را که به پوشش غده پروستات نیز رسیده است، سرطان موضعی می‌نامند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، حدود ۹۰ درصد از مردانی که سرطان پروستات دارند، در واقع سرطان پروستات موضعی دارند. این سرطان به طور معمول کم‌خطر است. بیمارانی که سریعا تحت درمان قرار می‌گیرند، از شانس زیادی برای زنده ماندن برخوردار خواهند بود.
گزینه‌های درمانی موجود برای سرطان پروستات موضعی
اگر مبتلا به سرطان پروستات خوش‌خیم تشخیص داده شده‌اید، باید بدانید که گزینه‌های درمانی مختلفی برای شما وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:
نظارت فعالانه: اگر پزشک تصمیم به درمان بگیرد، باید شما را تحت معاینه قرار دهد. نظارت فعالانه شامل معاینات منظم پزشکی است. همچنین ممکن است به طور منظم از شما نمونه بیوپسی گرفته شود. اگر نتایج آزمایش متغیر باشد، پزشک گزینه‌های درمانی مختلفی را برای شروع درمان بررسی خواهد کرد.
درمان انتظاری: برخی از پزشکان بعضا از اصطلاحات نظارت فعالانه و درمان انتظاری به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما درمان انتظاری معمولا به معنای این است که آزمایشات کمتری انجام گرفته است. در این متد، کماکان باید به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید تا هرگونه تغییر در وضعیت سلامتی شما بررسی شود. درمان انتظاری بیشتر بر کنترل و مدیریت علائم بیماری متمرکز است و تاکیدی بر درمان ندارد.
پروستاتکتومی: پروستاتکتومی به عمل برداشتن پروستات اشاره دارد؛ عملی که به احتمال زیاد سرطان شما را برطرف می‌کند. چون در این عمل، غده پروستات که محل رشد تومور است، به طور کامل برداشته می‌شود. با این حال، این عمل یک جراحی تهاجمی است که می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد که باید به آنها نیز رسیدگی شود.
پرتودرمانی: پزشک ممکن است از پرتودرمانی برای درمان استفاده کند؛ در این روش، از پرتوهای موثر برای هدف‌گیری تومورها استفاده می‌شود. این عمل در بیمارستان و کلینیک‌های درمانی قابل انجام است و معمولا از یک روز تا چند هفته به طول می‌انجامد.
امید به زندگی و سرطان پروستات موضعی
اما درمان سرطان پروستات چه تاثیری بر امید به زندگی دارد؟ محققان سوئیسی در یکی از مطالعات خود ۸۴۴ مرد مبتلا به سرطان پروستات موضعی را تحت بررسی قرار دادند. آنها مردانی را که تحت پرتودرمانی، درمان انتظاری و پروستاتکتومی بودند، با هم مقایسه کردند و دریافتند که در ۵ سال نخست پس از تشخیص، نوع متد درمانی تاثیر چندانی بر شانس زنده ماندن بیمار ندارد. اما وقتی بازه زمانی بیماری به ۱۰ سال می‌رسد، تاثیر اندکی مشاهده می‌شود.
پس از ۱۰ سال، ۸۳٪ از مردانی که پروستاتکتومی کرده بودند، هنوز زنده بودند. در مقابل، ۷۵٪ از مردانی که رادیوتراپی کرده و ۷۲٪ از آنهایی که تحت درمان انتظاری قرار داشتند، از سرطان جان سالم به در برده بودند.
اولویت‌هایتان را بدانید
این مطالعه نشان داد افرادی که پروستاتکتومی می‌کنند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند؛ اما دانستن خطرات احتمالی هریک از متدهای درمانی و توجه به اولویت‌های شخصی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شاید سریعا می‌خواهید پروستات خود را بردارید یا تحت پرتودرمانی قرار بگیرید تا از شر سرطان خلاص شوید؛ اما باید دانید که کیفیت زندگی نیز نقش به‌سزایی در تسریع روند درمان دارد:
• با نظارت فعالانه، رشد و گسترش سرطان متوقف می‌شود.
• عدم درمان سریع سرطان می‌تواند منجر به اضطراب شود.
• مردانی که تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند معمولا دچار مشکلات تکرر ادرار می‌شوند.
• ممکن است پس از عمل برداشتن پروستات، کنترل مثانه خود را از دست بدهید.
• ممکن است توانایی نعوظ شما بعد از عمل جراحی مختل شود.
تصمیم‌گیری برای شروع درمان سرطان پروستات چیزی نیست که از روی شانس و احتمال انجام بگیرد. در مورد خطرات و عوارض درمان با پزشک خود صحبت کنید و اولویت‌های خود را بدانید.
مکمل‌ها و سرطان پروستات
شاید شنیده‌اید که مصرف مکمل‌های نخل اره‌ای به درمان سرطان پروستات کمک می‌کند. اما درست نیست. این مکمل‌ها صرفا به درمان بزرگ‌ شدن پروستات در مردان مسن کمک می‌کنند، اما نقشی در درمان سرطان پروستات ندارند. بنابراین پول‌تان را برای خریدن این مکمل‌ها هدر ندهید.
سلنیوم مکمل دیگری است که گفته می‌شود به درمان سرطان پروستات کمک می‌کند. این ایده کمی حقیقت دارد. اگر سطح آنتی‌ژن‌های اختصاصی پروستات در بیمار نرمال و سطح سلنیوم پایین باشد، مصرف مکمل‌های سلنیوم خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش خواهد داد. اما نتایج در مردان مختلف متفاوت است

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *