افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه تومورهای مغزی با بیماری روحی افسردگی

رابطه تومورهای مغزی با بیماری روحی افسردگی

download (3)

 

مطالعات و آزمایشات زیاد بیان گرده است که افسردگی در افراد با تومور مغزی ارتباط دارد این این مطلب نتایج بررسی محققان درباره رابطه تومورهای مغزی با بیماری روحی افسردگی را بیان می کنیم .

خانم ۵۴ ساله‌ای از لحاظ جسمی ضعیف و نسبت به علاقه‌مندی‌های پیشین خود بی‌تفاوت شده بود. او زمان بیشتری را در اتاقش سپری می‌کرد. در آخر اما مورد او کمی عجیب از کار درآمد!

به گزارش ویرلن به نقل از هافینگتن پست، این خانم گفت که کمی زودرنج شده و اراده قبلی خود را ندارد. او حتی مدام خودش را به خاطر عدم کارایی مناسب سرزنش می‌کرد. شوهر این خانم همچنین به سابقه مشکلات حافظه‌ای در همسرش اشاره کرده بود.

پزشکان معالج این خانم پس از انجام آزمایش‌های مربوطه و عدم تشخیص هرگونه مشکلی به این نتیجه رسیدند که مشکل روانی است و چند داروی ضد افسردگی را به او تجویز کردند. اما این داروها یکی پس از دیگری از درمان او عاجز ماندند. در نهایت اما مشخص شد که این خانم، که پیش از آن به مدت شش ماه از نوعی افسردگی غیر قابل تحمل رنج می‌برد، چند تومور در سرش – به ویژه در لوب پیشانی چپ -دارد.

این تومورها با علائم افسردگی نیز در ارتباط هستند. پس از عمل جراحی و برداشته شدن تومورها، تمام علائم افسردگی در عرض یک ماه ناپدید شد. این عمل در نهایت پایانی بر افسردگی، وارد آمدن آسیب بیشتر به مغز و نجات جان او شد.

پزشکان معمولا زمانی تهیه سی‌تی‌اسکن مغزی را به بیمار تجویز می‌کنند که علائم عصب‌ شناختى‌ نظیر حمله صرع، از بین رفتن بینایی و شنوایی و یا مشکلات ادراکی پیش آید. بر اساس پژوهش انجام گرفته، این مورد نادر نشان داد که حتی علائم روانی مانند افسردگی نیز می‌تواند حاکی از وجود تومور مغزی در فرد باشد.

در آخر مشخص شد که فرد مبتلا به مننژیوماتوسیس است. در این بیماری، چند تومور مننژیوما (یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی) در مغز بروز می‌کند. مننژیوما می‌تواند باعث مرگ شخص مبتلا شود. این بیماری رابطه نزدیکی با افسردگی و اضطراب دارد.

مولفان پژوهش در مقاله خود نوشتند: «اگر قرار باشد پزشکان به تمام بیماران دارای علائم افسردگی سی تی اسکن سر تجویز کنند، کمی غیرواقعی فکر کرده‌ایم. چرا که افسردگی یک اختلال روانی رایج بوده و به ندرت این تومورها در بیماران مبتلا به افسردگی رویت می‌شود.»

اما چه زمانی اسکن لازم است؟
اگر سن بیمار بالای ۵۰ سال باشد و هیچگاه علائم افسردگی را نداشته و همچنین به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی‌دهد، باید اسکن مغزی صورت گیرد.

خانم ۵۴ ساله در این مورد نادر، تا پیش از تشخیص نهایی چند اتفاق توام با استرس را تجربه کرده بود، اما هیچ‌گونه سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی را نداشت؛ او حتی احساس گناه یا خودکشی را نیز نداشت. در واقع، بی‌تفاوتی زن به انواع احساسات (اخبار خوب یا بد) نشانه ضروری بودن اسکن مغزی بود.

افسردگیِ رایج پدیده‌ای پیچیده است که عواملی چون عوامل ژنتیکی، محیطی، شیمیایی و روانی در آن دخیل هستند. اکثر افراد می‌توانند با مصرف داروهای ضد افسردگی، مشاوره با روانشناس و یا هر دو به درمان آن بپردازند.

 

پزشکین : رابطه تومورهای مغزی با بیماری روحی افسردگی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *