افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه افزایش عمر و تغذیه

nutrition-diet-herapy

رابطه افزایش عمر و تغذیه عنوان مقاله ای است که امروز در سایت پزشکین می خواهیم آن را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید و در ادامه اطلاعاتی در رابطه با تغذیه سالم را نیز می خوانید.

«الهي صد ساله بشي!» نمي‌دانم شما هم دوست داريد استجابت اين دعا که بيشتر افراد مسن در حق جوانان مي‌کنند شامل حالتان بشود يا نه! شايد هم تا به حال اين موضوع را جدي نگرفته‌ايد که روزي کنار يک کيک بزرگ با ۱۰۰ شمع در کنار نوه و نتيجه و نديده‌هايتان بنشينيد و عکس يادگاري بيندازيد چون باور نمي‌کنيد با اين اوضاع و احوال روزگار آنقدرها عمر کنيد! اما اگر دوست داريد راز طول عمر افرادي که ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال عمر کرده‌اند را بدانيد بد نيست با «موضوع ويژه» اين هفته همراه شويد…

رمز و راز طول عمر

۱- هر روز سبزيجات و هفته‌اي يک بار گوشت ترجيح دارد. مصرف مواد گياهي، ميوه و سبزيجات با کاهش بروز بيماري‌هاي تحليل برنده و سرطان همراه است. تخمين زده مي‌شود ۳/۱ تمام مبتلايان به سرطان به دليل مصرف کم سبزيجات و ميو‌ه‌جات در رژيم غذايي بيمار شده‌اند. عدم مصرف گوشت توصيه نمي‌شود اما بايد محدود باشد.

۲ -غذاهاي حاضري را کنار گذاشته و تا مي‌توانيد از مواد غذايي ساده، غيرکنسرو، غيرپردازش شده و بدون فرآيندهاي شيميايي استفاده کنيد.

۳- مصرف مواد مفيد مثل زنجبيل را فراموش نکنيد. زنجبيل جداي خواص دارويي به دليل داشتن ماده‌اي به نام گرانيول، يک ماده بالقوه براي جنگ عليه سرطان است مصرف چاي زنجبيل به طور منظم توصيه مي‌شود. شلتوک يا پوسته برنج هم داراي ۷۰ ماده آنتي‌اکسيدان است و ويتامين E آن ضدپيري شناخته شده است.

۴ – غذاهاي دريايي فراموش نشوند.

۵ – از روغن‌هاي گياهي و غيرحيواني استفاده کنيد و مصرف قارچ يادتان نرود.

۶ -تاحد ممکن از قند و شکر استفاده نکنيد چون در بدن به صورت چربي تجمع کرده و احتمال سرطان و تضعيف سيستم ايمني را افزايش مي‌دهد.

۷ -آب را فراموش نکنيد چون براي تخليه لنف و رساندن آب به سلول‌ها ضروري است که باعث پيشگيري تجمع مواد سمي زايد در بدن مي‌شود. سالم‌ترين آب، آب فيلتر شده و تصفيه شده است. توجه کنيد ۷۵ درصد بيماري‌هاي قلبي عروقي، ۶۰ درصد سرطان‌هاي زنان و ۴۰ درصد سرطان‌ها در مردان به رژيم غذايي وابسته است.

۸ -وزن خود را در حد مطلوب نگه‌داريد. اضافه وزن و چاقي، سيستم قلبي عروقي را تحت فشار مي‌گذارد و خطر حمله قلبي، ديابت، سرطان و ساير بيماري‌هايي که عمر را کوتاه مي‌کنند افزايش مي‌دهد.

۹ -رعايت بهداشت فردي، استفاده از هواي تازه، نور خورشيد و چکاپ منظم سلامتي بسيار توصيه مي‌شود.

۱۰- استراحت و خواب کافي بسيار موثر است، به خصوص خواب شبانه که بايد ۷ تا ۸ ساعت بوده و در اوايل شب باشد. شب بيداري اصلا توصيه نمي‌شود.

۱۱- فعاليت بدني داشته باشيد.پياده‌روي، شنا و ورزش منظم باعث تقويت ايمني، کاهش وزن و کنترل استرس مي‌شود.

۱۲- استرس و تنش خود را مديريت کنيد. استرس ريشه اصلي بيشتر بيماري‌هايي است که طول عمر را کوتاه مي‌کنند.

۱۳-محيط زندگي خود ر سم‌زدايي کنيد چون محيط زندگي ما باعث آسيب بسيار زيادي به ما مي‌شود. بايد آن را شناخت و سالم‌سازي کرد. بهتر است از ترکيبات شيميايي خطرناک دوري کرده، خطرات زيست محيطي شناسايي شده و سالم‌سازي شوند.

۱۴- يادگيري هميشه بايد ادامه يابد. ياد گرفتن علوم، مهارت‌ها و دانش تازه باعث فعال ماندن مغز مي‌شود. با يادگيري سلول‌هاي جديدي در مغز ساخته مي‌شود و ارتباطات بين سلول‌هاي عصبي تقويت مي‌شوند.

۱۵- با سيگار و مواد مخدر تا آخر عمرتان خداحافظي کنيد.

۱۶-اجتماعي‌تر شويد. ارتباط با مردم، رفتن و عضو شدن در انجمن‌هاي مختلف اجتماعي و مذهبي، دوستيابي و روابط خانوادگي باعث از بين رفتن افسردگي و تقويت سيستم ايمني مي‌شود و افزايش طول عمر را به همراه دارد.

۱۷ -افراد با طول عمر بالا معمولا ديدگاهي مثبت‌گرا نسبت به زندگي دارند. شخصيت اين افراد شاد و خوشبخت است. به همين دليل مي‌توانند استرس را دور کنند و مکانيسم تطابقي آنها با زندگي بسيار قوي است. اين افراد اگر ازدواج کرده‌اند اين ازدواج شاد و موفق بوده است و زندگي مشترک آنها بادوام و شاد بوده است.

۱۸-شغلي که انتخاب مي‌کنيد بايد با شرايط فردي و خصوصيات شما هم سو بوده و تنش مداوم روحي را به وجود نياورد.

۱۹- تحقيقات جديد نشان مي‌دهد داشتن باورهاي مذهبي علاوه بر ايجاد راحتي و قدرت روحي براي افراد، در افزايش طول عمر هم موثر است. همچنين مراسم مذهبي مرکزي براي ايجاد شبکه‌هاي اجتماعي است که به فرد احساس باارزش بودن مي‌دهد. باورهاي مذهبي به دليل ايجاد آرامش، رفع تنش و مثبت‌گرايي در طول عمر نقش دارد.

آيا کليد در دست ژنتيک است؟

طول عمر به مجموعه عوامل و نه فقط يک عامل بستگي دارد. اما ماجراي ژن‌ها به دليل پيچيدگي و پررمز و راز بودن بسيار مورد توجه عموم و دانشمندان قرار گرفته و وقتي پاي اصلاح ژنتيکي به ميان مي‌آيد، اين اميد مطرح مي‌شود که شايد در آينده با اين نوع اصلاحات، ژن‌هايي داشته باشيم که طول عمر را افزايش دهند. در جديدترين تحقيقات روي ۵ ژن موثر در طول عمر و زندگي سالم، ارتباط يکي از اين ژن‌ه با طول عمر شناخته شد. در اين تحقيق دو گروه از آقايان که اطلاعات سلامتي آنها از سال‌هاي ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ جمع‌آوري شده بود مورد بررسي قرار گرفتند. اين تحقيق سال گذشته انجام شد و آقاياني که در اين دو گروه بوده و تا سال ۲۰۰۷ زنده بودند ‌(حداقل ۹۵ ساله) نيز به طور اختصاصي از نظر طول عمر بررسي شدند و با مرداني از گروه که فوت کرده بودند مقايسه شدند. در بررسي عوامل ژنتيکي، ژني به نام FOXO3A توجه محققان را به خود کسب کرد. آنهايي که زنده بوده و سلامت بهتري داشتند همگي داراي اين ژن بودند. محققان معتقدند بالاي ۵۰ درصد افزايش طول عمر با موارد ژنتيکي قابل توضيح و توجيه است. ژن مذکور در مسير سيگنالينگ انسولين قرار داشته و ممکن است با نحوه پاسخگويي سلول‌ها به استرس ارتباط داشته باشد.

آقايان بعد از ۱۰۰ سالگي خوب عمر مي‌کنند!

در مورد اينکه آيا بين طول عمر زنان و مردان تفاوت وجود دارد بايد گفت بله چون از نظر ساختار بدني اين دو جنس نسبت به فرآيند پيري پاسخي متفاوت مي‌دهند، ضمن اينکه پاسخ‌هاي روان‌شناختي اين دو جنس هم با هم متفاوت است و به همين دلايل پيري و طول عمر در اين دو جنس کاملا تفاوت دارد. به طور کلي در همه جاي دنيا طول عمر زنان بيشتر از مردان است. بعضي‌ها معتقدند دليل آن مواجهه آقايان با شرايط خطرناک محيطي و اجتماعي است و از نظر خطرات شغلي هم بيشتر در معرض هستند. بعضي ديگر بر اين باورند که خانم‌ها بيشتر مراقب سلامتي خود هستند و به همين دليل مشکلات سلامتي آنها زودتر تشخيص داده مي‌شود. از طرف ديگر در فرآيند پيري به دليل يائسگي تغييرات بدن خانم‌‌ها به افزايش سن، ناگهاني است اما در آقايان تدريجي صورت مي‌گيرد. هورمون‌هاي جنسي زن و مرد متفاوت است و ممکن است در تفاوت طول عمر آنها نقش داشته باشد حتي در زنان و مردان که ۱۰۰ سال به بالا عمر کرده‌اند هم تفاوت وجود دارد و ۲۴ درصد مردان بالاي صد سال به حداقل يک بيماري مربوط به پيري مبتلا هستند اما اين ميزان در زنان ۴۳ درصد است. به همين دليل اگر مرد و زن هر دو بالاي ۱۰۰ سال عمر کنند احتمال سالم بودن مردان بيشتر از زنان است. بايد در اين تفاوت‌ها به موارد دقيق‌تري هم اشاره کرد. احتمال ابتلا به بيماري عروق کرونر قلب در مردان افسرده ۳ برابر زنان است. خودکشي در مردان بيشتر از زنان است. مردها فقط وقتي به پزشک مراجعه مي‌کنند که سلامت آنها به طور جدي به خطر افتاده باشد و تازه باز هم تحت فشار زنان يا مادرانشان به پزشک مراجعه مي‌کنند! البته آقايان نبايد خود را باخته و يا ناراحت شوند چون يک خبرخوش هم برايشان وجود دارد: مسايلي که روي طول عمر آقايان تاثير مي‌گذارند بيشتر قابل کنترل و بهبود هستند.

افسانه‌ها و طول عمر

داستان‌هاي مختلف در مورد افرادي با طول عمر زياد و يا حتي جاودانه از زمان بروز اولين تمدن‌هاي بشري تاکنون مطرح شده‌اند و مذاهب و فرهنگ‌هاي مختلف باورهاي متفاوتي در اين زمينه دارند. مثلا در بعضي مذاهب اين اعتقاد وجود دارد که بعضي فلسفه‌ها و راهکارها باعث مي‌شود فرد عمري زياد و حتي جاودانه داشته باشد. آب حيات هم يکي از اين داستان‌هاست که در مکان‌هاي خاصي تعريف شده و داستان‌ها و نبردهاي مختلفي براي رسيدن به آن به وجود آمده است. سومري‌ها طبق داستان‌هايشان طول عمرهايي زياد و نزديک به حدود ۳۶۰۰ سال داشته‌اند و سه تن از پادشاهان آنها ۷۲ هزار سال عمر کرده‌اند که البته هيچ يک از اين داستان‌ها تاييد نشده است. در کتاب‌هاي مقدس عهد عتيق هم عمرهاي طولاني مطرح شده است. مثلا يکي از افراد چهار دوره عمر داشته است: ۱۰۰۰۰، ۵۰۰، ۲۵۰ و نهايتا ۱۲۰ سال! در تورات افراد متعددي از نظر طول عمر رکورد دارند مثل متولاه که پدربزرگ حضرت نوح (ع) بوده ۹۶۹ سال، حضرت نوح (ع)۹۵۰ سال، حضرت آدم (ع) ۹۳۰ سال و انوچ ۳۶۵ سال. در شاهنامه فردوسي هم طول عمر بعضي‌ها بسيار زياد ذکر شده است: ضحاک ۱۰۰۰ سال، جمشيد ۷۰۰ سال، فريدون ۵۰۰ سال، اسکاني ۲۰۰ سال، کيکاووس ۱۵۰ سال، منوچهر ۱۲۰ سال، لهراسب ۱۲۰ سال و گشتاسب ۱۲۰ سال. بعضي‌ امپراتورهاي ژاپني هم طول عمر زيادي داشته‌اند مثل جيمو و کوآن. شبيه اين موارد در امپراتوري چين و کره هم ذکر شده است. در بعضي افسانه‌ها و باورها مکان‌هايي ذکر شده که مردم ساکن آن طول عمري افسانه‌اي داشته‌اند. البته اين موضوع که در بعضي فرهنگ‌هاي معين، بعضي بيماري‌هاي مزمن در زمان پيري وجود ندارد صحت دارد ضمنا سبک غذا خوردن، فعاليت بدني و سبک زندگي در فرهنگ‌ها با هم تفاوت داشته که روي طول عمر تاثير مي‌گذارد اما بعضي افسانه‌ها همچنان در اين موارد پابرجاست مثل:

۱) باغ عدن که در آن حضرت آدم و حو (ع) زندگي جاودانه داشته‌اند و از آنجا به دليل گناه به زمين فرستاده شدند.

۲) گريل مقدس که جامي است که مسيح و حواريون در آخرين شام از آن نوشيدند و معتقدند هر کس از آن جام بنوشد عمري طولاني پيدا مي‌کند.

۳) چشمه جواني که چشمه‌اي است که هر کس از آن بنوشد دوباره جوان مي‌شود.

۴) شانگري‌لا نام مکاني افسانه‌اي است که محلي مخفي و ايده‌آل بوده و در آن سلامت،‌شادي و زندگي جاودانه است. اين مکان دره‌اي منحصر به فرد است که توسط محققان و ماجراجويان بررسي شده‌ است.

۵) دره هونز در پاکستان محلي است که مي‌گويند زندگي طولاني را به همراه مي‌آورد و بيشتر ساکنان آن ۹۰ و ۱۲۰ سال عمر داشته‌اند. مواد غذايي آنها غلات، ميوه وسبزيجات است.

۶) دره ويلکابام در اکووادور، دره‌اي است که ساکنان آن تا ۱۰۰ سالگي به سلامت زندگي مي‌کنند و اين عمر را مديون آب معدني طبيعي آن مي‌دانند.

۷) آبخازيا مردمي هستند در کوهستان‌هاي قزاقستان در جنوب روسيه که از نظر طول عمر معروف‌اند و ۱۱۰ و ۱۵۰ و ۱۳۶ سال در آنها ثبت شده است. فردي به نام شيرعلي مسلم اف در آن ۱۶۸ سال عمر کرده است.

۸) افسانه‌هاي يوناني که در آن جاودانگي وابسته به خدايان بسيار زياد وجود دارد.

پيرترين‌هاي جهان

در سوم آوريل ۲۰۰۹، خانم ساخان دوسووا به عنوان پيرترين فرد زنده در دنيا شناخته شد که طبق بررسي‌ها او ۱۳۰ ساله است. او ۱۵ سال از خانم گرترود بانيس خانم آمريکايي که اکنون ۱۱۵ سال دارد بزرگ‌تر است. تاکنون خانم جين کالمنت با ۱۲۲ سال در فرانسه پيرترين فرد شناخته شده بود که درگذشت. در ۲۷ مهر ماه امسال نيز اعلام شد پيرترين فرد جهان در سن ۱۱۶ سالگي در اوکراين از دنيا رفته است. آقاي ربهورتي نستور، ۱۱۶ ساله در حالي که خواب بود در منزل‌اش در روسيه از دنيا رفت. خانواده‌اش مي‌گويند او بسيار فعال بوده و تنها در اواخر عمر از سردرد شاکي بوده است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *