افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه اختلالات رفتاری با سلامت دستگاه گوارش

image_13951020940153

  • ارتباط دستگاه گوارش با مغز از طریق عصب واگ یا سیستم عصبی روده برقرارمی‌شود. عصب واگ از ساقه مغز آغاز می‌شود و در طول گردن، قفسه سینه و شکم امتداد می‌یابد.

 

آیا می‌دانید سلامت دستگاه گوارش بر روحیات و رفتار شما تاثیر می‌گذارد؟ تحقیقات نشان داده، میان اختلالات رفتاری و متعادل نبودن باکتری‌های دستگاه گوارش رابطه نزدیک وجوددارد.

عوامل خاصی بر شرایط میکروبیوم و محیط دستگاه گوارش تاثیرمی‌گذارد که رژیم غذایی از مهم‌ترین آنهاست. سلامت دستگاه ایمنی نیز رابطه نزدیکی با شرایط دستگاه گوارش دارد.

مغز چگونه با دستگاه گوارش مرتبط است؟

ارتباط دستگاه گوارش با مغز از طریق عصب واگ یا سیستم عصبی روده برقرارمی‌شود. عصب واگ از ساقه مغز آغاز می‌شود و در طول گردن، قفسه سینه و شکم امتداد می‌یابد. سیستم عصبی دستگاه گوارش را به دلیل توانایی آن در عملکرد خودکار و نیز توانایی برقراری ارتباط با سیستم عصب مرکزی توسط اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک، مغز دوم می‌نامند.

نقش باکتری‌ها در افسردگی و اضطراب

شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارش می‌توانند عصب واگ را فعال کنند و نقش مهمی در تاثیرات واسطه‌ای بر مغز و رفتار انسان داشته باشند. همچنین براساس تحقیقات، میکروبیوم دستگاه گوارش بر ترکیب شیمیایی مغز و فعالیت آن تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، کسانی که از سندرم روده تحریک پذیر و عوارضی مثل دل‌درد، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست رنج می‌برند، عموما دچار افسردگی و اضطراب هستند. ارتباط میان باکتری‌های دستگاه گوارش و اضطراب و افسردگی یک رابطه دوجانبه است. باکتری‌های دستگاه گوارش بر تولید سروتونین و دوپامین ـ هورمون‌های شادی‌آور بدن ـ تاثیر می‌گذارند. بیش از ۹۰ درصد سروتونین بدن در دستگاه گوارش یافت می‌شود.

این انتقال‌دهنده عصبی، تنظیم‌کننده اصلی حرکات دستگاه گوارش است. سروتونین در عین حال به عنوان هورمون احساس خوب شناخته می‌شود و به ایجاد حس شادی و حال خوب کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ درباره خرگوش‌ها انجام شد، نشان داد مصرف پروبیوتیک‌ها به طبیعی شدن واکنش‌های ایمنی و بازگشت اختلالات رفتاری به حالت طبیعی در این حیوان منجرمی شود. با توجه به این آزمایش، مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک ـ که بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهد ـ می‌تواند تاثیرات درمانی بر علائم اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی داشته باشد.

چگونه به میکروبیوم روده کمک کنیم؟

داشتن رژیم غذایی سالم، یکی از راه‌هایی است که به تقویت سلامت دستگاه گوارش و درنتیجه، تقویت روحیات ما کمک می‌کند. پایه رژیم غذایی‌تان را میوه و سبزی قراربدهید. غذاهای تخمیری مثل کفیر، ماست طبیعی، ماست پروبیوتیک، عسل و سبزیجاتی مثل کنگرفرنگی از منابع خوب و طبیعی برای تقویت میکروبیوم دستگاه گوارش هستند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک نیز می‌تواند به ایجاد یک محیط گوارشی سالم کمک کند.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *