افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دوره قاعدگی زنان و رابطه آن با سلامت جسم زنان

%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%da%af%db%8c

  • بسیاری از زنان مقادیر متفاوتی از درد را در طول دوره مخصوصا روزهای اول سیکل تجربه می کنند. این مساله امری طبیعی ولی اگر دردها بسیار شدید و طولانی مدت بود باید فرد به پزشک مراجعه کند.

 

هر زنی بعد از دوره بلوغ دوره های قاعدگی را تجربه می کند. بسیاری تجربیات همراه با درد و دیگر علائم مربوط به این دوره را دارند. علائم در هر دوره و از زنی با زن دیگر متفاوت است.

آن چه که اهمیت دارد میزان اطلاع زنان به خصوص دختران در این زمینه است. چرا که متاسفانه این امر بسیار طبیعی و پر فایده در کشور ما به شکل یک تابو است و بسیاری از خانم ها تمایلی به حرف زدن در مورد دوره های قاعدگی شان حتی با متخصصین زنان ندارند و ترجیح می دهند در این باره و مشکلات شان سکوت کنند. خیلی از خانم ها نیز حتی به جای به کار بردن کلمه دوره و یا قاعدگی از عناوین مستعار مانند مریضی و … استفاده می کنند.

اما باید بدانیم که کیفیت قاعدگی های یک زن از زمان بلوغ نشانگر سلامتی اوست. به خصوص دختران جوان باید درباره مشکلات شان با مادر و یا فرد آگاهی صحبت کنند تا در آینده با مشکلات جدی تر رو به رو نشوند. خیلی از بی توجهی ها در این زمینه می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگ تر در آینده شود. بنابراین همواره علائم و کیفیت سیکل های قاعدگی تان را بررسی کنید و در صورتی که احتمال وجود مشکلی هر چند کوچک را می دهید حتما با یک متخصص آن را در میان بگذارید. همچنین این علائم به متخصص امکان تشخیص درست تری را می دهد.

رنگ و مقدار خونریزی

 

به گفته دکتر Alisa Vitti متخصص و مشاور تغذیه ای و بهداشت زنان رنگ خون دوره های قاعدگی زنان را معمولا به این ۳ گونه تشبیه می توان کرد: زغال اخته منجمد له شده، مربای توت فرنگی و آب آلبالو؛ این تشبیه برای این است که رنگ خون بیانگر میزان سلامتی هورمون های یک زن است.

اگر رنگ و بافت خون سیکل قاعدگی مانند زغال اخته له شده باشد بیانگر بالا بودن هورمون استروژن و سنگین بودن قاعدگی است. چرا که زمانی که سطح استروژن در خون بالا باشد دیواره رحم ضخیم تر و خونریزی در زمان پریود بیشتر خواهد بود.

اگر رنگ خون مانند مربای توت فرنگی باشد دقیقا برعکس بالا است. در این زمان یعنی سطح استروژن خون پایین است و این یعنی دیواره رحم نازک تر و خونریزی کمتر. اغلب افرادی که سطح استروژن خون آن ها پایین است مشکل عقب افتادن قاعدگی را نیز تجربه می کنند. البته باید توجه داشت که روش های هورمونی پیشگیری از بارداری نیز سطح استروژن را کاهش می دهند.

رنگ مناسب برای خون دوره قاعدگی رنگی مشابه آب آلبالو است. در این موارد دوره ها منظم و خونریزی ها نرمال می باشد.

لکه بینی

اگر در بین دوره های پریودتان خونریزی های کمی را تجربه می کنید این خونریزی ها لکه بینی هستند و در اغلب موارد بیانگر مشکلی می باشند و باید در این موارد به پزشک مراجعه کنید. لکه بینی علل مختلفی دارد، برخی از این دلایل عبارتند از:

عدم تعادل هورمونی: عدم تعادل میان سطح استروژن و پروژسترون می تواند منجر به لکه بینی شود. مشکلات تیرویئد، عدم کارکرد درست تخمدان ها (کم کاری تخمدان) و روش های پیشگیری از بارداری هورمونی این تعادل را بر هم می زند.

عفونت: هر گونه عفونتی می تواند منجر به لکه بینی شود.

سرطان: در موارد نادر سرطان های دهانه رحم، تخمدان، واژن و رحم می تواند علت لکه بینی بین دوره باشد.

استرس شدید: استرس شدید در یک دوره می تواند منجر به تجربه لکه بینی در زن بشود.

دردهای قاعد

بسیاری از زنان مقادیر متفاوتی از درد را در طول دوره مخصوصا روزهای اول سیکل تجربه می کنند. این مساله امری طبیعی ولی اگر دردها بسیار شدید و طولانی مدت بود باید فرد به پزشک مراجعه کند.

اصطلاحی که برای دردهای دوره قاعدگی به کار برده می شود دیسمنوره است که نیمی از زنان آن را تجربه می کنند. هورمونی که مسبب این انقباضات شدید است پروستاگلاندین نام دارد. گرفتگی های شدید و دردناک زمانی غیر معمول است که بیش از دو روز طول بکشد. این امر می تواند به علت اندومتریوز باشد. آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. لگن شایعترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. بنابراین همزمان با ماهانگی خانم‌ها این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین آنها درد موقع پریود ماهانه یا نازایی و دردهای مزمن لگنی می‌باشد.

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *