افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دلایل عقب رفتگی لثه و درمان گیاهی آن

everything-about-the-loss-backward-gums

یکی از مشکلات دهان و دندان مربوط به لثه می شود گاهی شاهد عقب رفتگی لثه ها هستیم پس از مطالعات زیادی دلایل عقب رفتگی لثه و درمان گیاهی آن را پژوهشگران بیان کرده اند که در اختیار شما می گذاریم .

عقب رفتگی لثه، بیماری است که در آن مرزِ بافتِ لثه‌ای که دندان را دربرگرفته عقب می‌رود و بخش بیشتری از دندان یا حتی قسمتی از ریشه‌ی دندان نمایان می‌شود. هنگامی که عقب رفتگی لثه ایجاد می‌شود، فاصله‌ای بین دندان و خط لثه ایجاد می‌شود که محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر است.

اگر این بیماری بدون درمان رها شود، ممکن است بافت و ساختار استخوانی دندان به شدت آسیب ببیند و در نهایت باعث از بین رفتن دندان شود. بیماری عقب‌رفتگی لثه یکی از بیماری‌های شایع دندان است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند چون بسیار به آهستگی ایجاد می‌شود.

اولین علامت عقب‌رفتگی لثه حساسیت دندان‌ها است، یا کشیده‌تر به نظر آمدن دندان‌ها است. معمولاً یک بریدگی نزدیک به خط لثه احساس می‌شود. عقب رفتگی لثه چیزی نیست که آن را نادیده بگیرید. اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید حتماً با دندان‌پزشک مشورت کنید.

دلایل ابتلا به عقب رفتگی لثه
به چند دلیل ممکن است فرد به بیماری عقب‌رفتگی دندان مبتلا شود که مهمترین آنها عبارتند از:

بیماری‌های دهان و دندان :

این بیماری‌های، عفونت‌های باکتریایی دهان هستند که بافت لثه و استخوان‌هایی که دندان‌ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند تخریب می‌کنند. این بیماری‌ها دلیل اصلی عقب رفتگی لثه هستند.

ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ :

اگر بیماری دیابت کنترل نشود ممکن است بر دندان‌ و لثه‌ها اثر بگذارد و باعث بیماری‌های دهان و دندان شود. به طور کلی بیماری دیابت احتمال پوسیدگی دندان و بیماری‌های قارچی دهان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این،در افراد مبتلا به دیابت جراحات دهانی دیرتر بهبود می‌یابند. خشکی دهان نیز یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت است که سبب ایجاد عفونت‎ها دهانی می‌شود.

عوامل ژنتیکی :

بعضی از افراد ممکن است مستعد بیماری‌های دهان و دندان باشند. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از جمعیت علیرغم مراقبت‌های دهان و دندانی، بطور ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری‌های دهانی هستند .

مسواک زدن به روش نادرست :

اگر مسواک شما خیلی درشت و خشن باشد یا به روش نادرستی مسواک بزنید، باعث از بین رفتن مینای دندان و عقب رفتن لثه‌ها خواهید شد.

مراقبت ناکافی از دهان و دندان :

مسواک زدن و نخ کردن ناکافی سبب تشکیل پلاک و رسوب در خط لثه می‌شود (رسوبات مواد سفتی هستند که فقط با وسایل حرفه‌ای دندانپزشکی قابل تمیز شدن هستند).

تغییرات هورمونی :

تغییرات هورمونی در زنان در مراحل مختلف زندگی مانند بلوغ، بارداری، و یائسگی ممکن است سبب حساسیت بیشتر در ناحیه دهان و مستعد بودن برای عقب رفتگی لثه باشد.

مواد تنباکویی و مخدر :

کسانی که از مواد تنباکویی استفاده می‌کنند با احتمال بیشتری دارای پلاک و رسوب دندانی سخت هستند، که دلیل عقب رفتگی لثه است.

سایش و فشردن دندان‌ها بر یکدیگر :

سبب فشار بیشتر بر دندان‌ها و بافت اطراف آنها می‌شود و می‌تواند سبب عقب رفتگی لثه‌ها نیز باشد.

کج بودن و جفت نشدن دندان‌ها : اگر دندان‌ها نامنظم باشند یا به خوبی بر روی هم جفت نشوند، نیروی بیشتری به لثه‌ها و استخوان‌های اطراف آنها وارد می‌شود و عقب رفتگی لثه ایجاد می‌شود.

نکاتی برای
از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.

دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.

برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌تان را از بیماری‌تان مطلع کنید.

بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان‌های گیاهی عقب رفتگی لثه
مریم گلی : برگ‌های این گیاه را به آرامی بر لثه ماساژ دهید. همچنین می‌توانید برگ‌ها را در آب بجوشانید و هنگامی که سرد شد برای شستشوی دهان استفاده کنید.

میخک : میخک دارای خواص ضدالتهابی است. می‌توانید از روغن آن برای کاهش حساسیت لثه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید میخک و دارچین را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و از محلول سرد شده برای شستشوی دهان استفاده کنید. محلول را برای مصرف یک هفته تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

روغن کنجد :  روغن کنجد از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. به این منظور می‌توانید دو یا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را چند دقیقه در دهان نگه‌دارید. این درمان را به مدت دو تا سه هفته ادامه دهید.

آلوئه ورا :  از ژل تازه‌ی آلوورا برای شستشوی دهان استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس :  روغن اسانس اکالیپتوس برای درمان عقب رفتگی لثه بکار می‌رود. خاصیت ضدمیکروبی دارد که به از بین بردن باکتری‌های عامل رسوب دندان کمک می‌کند. ۶ تا ۷ قطره از این روغن را در یک فنجان آب بریزید و لثه‌ها را با این محلول به طور روزانه ماساژ دهید.

روغن درخت چای : این روغن را با آب مخلوط کنید و برای شستشوی دهان چند بار در روز استفاده کنید. این محلول به از بین باکتری‌های عامل ایجاد رسوبات دندانی کمک می‌کند. می‌توانید چند قطره از این روغن را روی مسواک بریزید و مسواک بزنید.

 

پزشکین : دلایل عقب رفتگی لثه و درمان گیاهی آن

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *