افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

در ماه رمضان هم سه وعده غذا بخورید

در ماه رمضان هم سه وعده غذا بخورید

  • بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام باید شامل تمام گروه‌های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار و نمک زیاد پرهیز شود.

 

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: روزه‌داران همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند.

فرناز جزءدائمی با اشاره به اینکه روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می‌تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد،گفت: از آنجا که در ایام ماه مبارک رمضان از نظر فیزیولوژیک تغییراتی ایجاد می‌شود، بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در تغذیه سالم توصیه می‌شود، داشتن نظم غذایی و مصرف وعده‌های غذایی مکرر در روز است. همچنین توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: از نظر تغذیه‌ای روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی‌های یک صبحانه کامل یا یک ناهار متوسط را داشته باشد، البته این موارد بر اساس ذائقه‌های مختلف مردم متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی شیرین به‌ویژه قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی می‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

جزءدائمی با تاکید به این موضوع که از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی خودداری کنید، خاطرنشان کرد: به جای غذاهای سرخ کردنی از غذاهای آب‌پز، بخارپز و کبابی استفاده شود. همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی بدن می‌شود. بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و میوه‌هایی مانند موز و غذاهای حاوی فیبر (میوه‌ها، سالاد و سبزیجات) و مقدار متناسب از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی (تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات) استفاده شود.

وی افزود: توصیه می‌شود که قبل از شروع سحری و ما بین هر وعده غذایی از مصرف آب خودداری شود زیرا باعث اختلال در هضم غذا می‌شود. جهت پیشگیری از تشنگی در طول روز حتما در وعده سحری از سبزیجات، کاهو، کلم، گوجه، خیار بیشتر استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه‌های گازدار، چای پررنگ، قهوه و نمک زیاد پرهیز شود.

جزءدائمی اظهار کرد: برای اینکه کمتر هنگام روزه‌داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سویس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود، پرهیز کنید.

این مسئول در مورد ویژگی‌های غذای افطاری خاطرنشان کرد: افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای آغاز کرده و پس از آن می‌توان از خرما یا کشمش استفاده کرد، زیرا این دو موجب کنترل اشتها می‌شود. همچنین بعد از طی یک روز روزه‌داری بیشترین چیزی که بدن به آن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل‌الوصول به شکل گلوکز است که همه سلول‌ها بویژه سلول‌های عصبی بدان نیاز دارند. از شروع افطار با نوشیدنی‌های خنک خودداری شود. مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح شخص روزه‌دار می‌شود. بیشتر سعی کنید از غلات سبوس‌دار که ارزش غذایی بیشتری دارند استفاده کنید مثلا در آش و سوپ به جای استفاده از رشته و آرد برنج، غلات سبوس‌داری مثل بلغور جو، بلغور گندم، آرد سبوس‌دار، جوانه گندم، آرد ذرت را به کار ببرید که ضمن ارزش غذایی بیشتر و طعم و مزه بهتر، ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین‌های گروه ب را هم دارند.

جزءدائمی افزود: به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه که فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) است از مواد غذایی نظیر خرما، کشمش و انواع میوه ها استفاده شود. برای تامین آب مورد نیاز بهتر است بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر میوه‌ها بویژه آب را برای جبران کم آبی بدن استفاده کرد.

وی در مورد خصوصیات شام افزود: بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام باید شامل تمام گروه‌های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار و نمک زیاد پرهیز شود.

این مسئول افزود: از مصرف تنقلات زیاد در فاصله شام تا سحر پرهیز شود زیرا این مواد موجب می‌شود در هنگام سحر به‌دلیل پر بودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند. به جای برنج ساده از برنج‌های مخلوط مثل سبزی پلو و رشته پلو استفاده کنید؛ چرا که باعث کامل شدن وعده غذایی، افزایش بهره‌وری و افزایش ارزش غذا می‌شود و به دیرتر تشنه یا گرسنه شدن کمک می‌کند.

وی افزود: یک برنامه غذایی کامل به معنای پرخوری و مصرف بیش از حد یک گروه خاص نیست بلکه وعده‌ای است که درصد مشخصی از هر یک از پنج گروه اصلی غذایی را داشته باشد؛ به عبارت دیگر، لازم است حداقل چهار گروه از پنج گروه غذایی در یک وعده کامل موجود باشد.

منبع : ایسنا

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *