افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درمان ریزش مو در آقایان

دکتر آرمیتا کیافر

شایع ترین نوع ریزش مو در آقایان، ریزش موی ارثی است. تقریبا ٨٠ درصد مردان تا سن ٧٠ سالگی دچار درجاتی از این نوع ریزش مو می شوند. با وجودی كه درمان این نوع ریزش مو بیشتر جنبه ی زیبایی دارد، هزینه و وقت زیادی صرف آن می شود.

درمان های جدید، می توانند تاثیر قابل توجهی در كاهش ریزش مو و رویش موهای جدید داشته باشند.آنچه اهمیت دارد، تشخیص صحیح و درمان به موقع و به كارگیری روش های تائید شده و علمی است. متاسفانه انواع درمان های غیرعلمی كه بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند، سبب سردرگمی، اتلاف هزینه و از دست رفتن وقت مناسب برای درمان می شوند. در این مطلب، به طور اختصار روش های درمانی تائید شده كه توسط متخصصین پوست به كار میرود، معرفی می شوند.

io

درمان های دارویی:

تنها داروی خوراكی كه برای ریزش موی ارثی مردان توسط  FDA (سازمان غذا و داروی آمریكا) تائید شده، قرص فیناسترید (finasteride) است. این دارو در تقریبا ٩٠٪ آقایان باعث كاهش ریزش مو و درحدود ٦٠ ٪ آنها موجب رویش موی جدید می شود. اثرات درمانی این دارو مربوط به كم شدن دی هیدروتستوسترون است كه باعث نازک شدن موها می شود. در درصد بسیار كمی از افراد ممكن است عوارضی به دلیل كم شدن این هورمون دیده شود كه البته نادر و موقتی است. به هر حال مصرف این دارو باید با توصیه و تحت نظر متخصص پوست باشد.

مینوكسیدیل (minoxidil) هم تنها داروی موضعی تائید شده توسط FDA برای این نوع ریزش مو است. مصرف این دارو اگر در مراحل اولیه ریزش مو شروع شود، می تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد و باعث رویش موی جدید بشود. عوارض آن گاها خارش یا خشكی خفیف پوست سر می تواند باشد.

در مورد هر دو داروی فیناسترید و مینوكسیدیل باید توجه داشت كه برای شروع اثر آنها باید حداقل ٦ ماه صبر كرد و دارو باید به طور مداوم و مرتب مصرف شود. در هر دو مورد، اثر درمانی تا وقتی ادامه دارد كه دارو مصرف می شود.

از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدها، مواد گیاهی كاهش دهنده ی تولید دی هیدرو تستوسترون، شامپوهای حاوی مواد محرک رویش مو، به عنوان مكمل درمان استفاده می شود. باید توجه داشت كه این درمانها به تنهایی مؤثر نیستند و مطالعه ی علمی كه تاثیر آنها را به تنهایی تائید كرده باشد وجود ندارد، در واقع از آنها به عنوان مكمل در كنار درمان های اصلی و پایه  (فیناسترید و مینوكسیدیل)  استفاده می شود.

در مجموع هرچه زودتر اقدام به درمان كنیم، نتیجه بهتر خواهد بود، در مواردی كه ریزش مو پیشرفت زیادی داشته و قسمت های وسیعی از سر خالی شده، درمان های دارویی تاثیر زیادی نخواهند داشت.

درمان های غیر دارویی:

اخیرا دستگاه هایی به صورت شانه یا برس لیزری ساخته شده و در درمان به كار رفته اند. تاثیر آنها از طریق تحریک رویش فولیكول های مو، با استفاده از لیزرهای كم توان است و در مواردی مؤثر بوده اند ولی باید توجه داشت كه هنوز از تاثیرات طولانی مدت و عوارض احتمالی آنها اطمینان وجود ندارد.

در مورد روش هایی مثل PRP و مزوتراپی  (mesotherapy) كه اخیرا به كار گرفته می شوند، مطالعات علمی كافی برای تائید تاثیر آنها در حال حاضر وجود ندارد.

روش های كشت سلولی و استفاده از سلول های بنیادی برای رویش فولیكول های جدید، همچنان در مراحل تحقیقات هستند و ممكن است در آینده به درمان كمک كنند.

در نهایت، روش های جراحی پیوند مو (hair transplant)  كه از موهای پشت سر برای انتقال فولیكول ها به نواحی كم پشت جلو و بالای سر استفاده می شود، در صورتی كه به روش صحیح و علمی و توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام شود، می تواند نتایج خوب و قابل قبولی داشته باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *