افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درمان خارش دوران بارداری

خارش پوست + کبد 930525

قابل توجه خانم هایی که در دوران بارداری از خارش پوست شاکی هستند در این جا درمان خارش دوران بارداری با علت آن بیان می کنیم .

وجود خارش در دوران بارداری در بعضی از نواحی بدن به خصوص دور شكم و پستان ها كه در حال بزرگ شدن هستند، کم نیست، زیرا پوست باید برای هماهنگی با رشد این نواحی كشیده شود. هورمون های دوران بارداری نیز تا حدی در این امر مؤثرند.

حدود دو سوم از خانم های باردار در طول دوران بارداری دچار قرمزی و گاهـی خارش كـف دست ها و پاها می شوند. كارشنـاسـان براین باورند كه علت این اختلالات كه بلافاصله پس از زایمان از بین می رود، افزایش سطح استروژن خون است.

خانم های سیاه پوست نسبت به سفید پوستان كمتر دچار این حالت می شوند. گاهی ممكن است بیماری های پوستی كه به طور طبیعی با خارش همراه هستند، نظیر خشكی پوست ، اگزما، یا آلرژی غذایی در دوران بارداری، با خارش شدیدی بروز كند.

چگونه می توان خارش را تسكین داد؟

*از گرفتن دوش و حمام داغ بپرهیزید، زیرا می تواند پوست را خشك تر كرده و خارش را تشدید كند.

*از صابون های ملایم استفاده كنید و دقت كنید كه آن را به خوبی آب كشی كنید و سپس به آرامی پوست را خشك كنید.

*پس از استحمام از كرم های مرطوب كننده استفاده كنید و ترجیحاً انواعی را كه معطر نیستند انتخاب كنید، زیرا بعضی از انواع عطریات می توانند پوست را تحریك كنند.

*گاهی از وان شاه بلوط استفاده كنید (فرآورده های شاه بلوط مخصوص استحمام را می توانید از داروخانه ها تهیه كنید).

*لباس های نخی و گشاد بپوشید و هنگام گرمای روز از خانه خارج نشوید، زیرا حرارت خارش را تشدید می كند.

آیا بروز بثورات برآمده و خارش دار بر روی شكم امری شایع است؟

در حدود یک درصد از خانم ها به چنین عارضه ای دچار می شوند.

این بثورات به صورت لكه های قرمز رنگ، برآمده و خارش دار شبیه به كهیر در طول ماه آخر یا دو ماه آخر سه ماهه دوم بارداری بر روی شكم ظاهر می شوند.

این بثورات كه پاپول ها یا كهیرهای خارش دار دوران بارداری (PUPPP) یا بثورات چند شكلی دوران بارداری نامیده می شوند، ابتدا در محل خطوط كشیدگی پوست شكم ظاهر می شوند و بعد به ران ها، باسن و گاهی بازوها كشیده می شوند.

این بثورات خطری برای مادر یا جنین ندارند، ولی ممكن است خارش شدیدی داشته باشند.

درمان خارش:

پزشك یا ماما پوست شما را معاینه می كند و احتمالاً یك پماد تجویز می كند تا خارش تسكین یابد. در موارد شدید باید یك دوره استروئید خوراكی به شما تجویز شود.

PUPPP در اكثر خانم ها در عرض چند روز پس از زایمان از بین می رود و ناپدید می شود و خوشبختانه به ندرت در بارداری های بعدی ظاهر می گردد.

 

پزشکین : امیدوارم این درمان برای تسکین خارش پوست شما موثر بوده باشد . در ضمن لازم است بدانید این خارش فقط در دوران بارداری است و پس از آن رفع می شود .

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *