افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درد های استخوانی نشانه چیست؟

دردهای استخوانی را جدی بگیرید/سن شیوع تومورهای استخوانی

دردهای استخوانی را جدی بگیرید/سن شیوع تومورهای استخوانی

یک متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی، گفت: دردهای استخوانی معمولا به درمان های رایج پاسخ نمی دهند و بیشتر در اطراف زانو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود میرکاظمی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، افزود: این نوع تومورها معمولا در مراحل اولیه علائم رادیولوژیک واضح ندارند لذا تکرار رادیوگرافی در صورت وجود درد مداوم ضروری است.

وی ادامه داد: دسته ای دیگر از این تومورها در سنین بالای ۵۰ سال بروز می کنند که شایع ترین آنها سارکوم های اولیه بافت است که معمولا این نوع تومورها درد ندارند و بیشتر بصورت توده بروز می کنند. این تومورها معمولا در اندام تحتانی بیماران مخصوصا ران دیده می شوند. از طرفی در سنین بالاتر متاستازهای استخوانی نیز شایع ترین تومورهای استخوانی هستند.

میرکاظمی افزود: درمان این بیماری در کشور در اوایل راه بوده و افراد اندکی در این مسیر فعالیت می کنند اما تمامی مراحل درمان آن در کشور امکان پذیر است. جهت این تومورها بر اساس نتیجه پاتولوژی، شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند کمک کننده باشد اما درمان اصلی آن جراحی است.

وی گفت: این بیماری معمولا دلیل مشخصی ندارد و در کودکان عوامل ژنتیکی می تواند در بروز آن موثر باشد و در بزرگسالان نیز، عواملی مانند داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی می تواند در ایجاد آن موثر باشد. مثلا رادیوتراپی استفاده شده در درمان سرطان پستان بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال و یا عفونت های مزمن و طولانی مدت، می تواند زمینه ساز ابتلا به سارکوم باشد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی، اظهار داشت: با توجه به اینکه این بدخیمی ها خیلی شایع نیست و غربالگری ندارند، توصیه می شود برای افرادی با دردهای استخوانی که به درمان های رایج (فیزیوتراپی و دارو درمانی) پاسخ نمی دهند، پیگیری مکرر توسط متخصص ارتوپدی  انجام شود.

بیست و ششمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، از ۳۰ مهر تا ۴ آبان ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *