افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دردهای حاد شکمی و لگنی از علت تا درمان

hhh1261


  • ضربه‌هایی که به ناحیه شکم و لگن وارد می شود. ممکن است جراحت به صورت باز ایجاد شود مثل ضربه چاقو و یا به صورت بسته باشد و اعضای داخلی آسیب ببیند مانند صدمات ناشی از تصادفات و … که می‌‌تواند به پارگی احشای داخلی مثل طحال و کبد منجرشود.

دکتر ملیحه میرشه پناه جراح ومتخصص زنان معتقد است ، با شناخت علل و علایم و مراجعه به موقع به مراکز درمانی می‌توان از پیشامدهای ناگوار جلوگیری کرد. وی در ادامه چنین می گوید: این دردها از نظر منشأ به موارد زیر تقسیم می‌شود:

دستگاه گوارش
شایع ترین دلیل آپاندیسیت حاد است.
پارگی معده یا روده که به طور شایع به دلیل زخم کنترل نشده درمان نشده معده یا روده است.
انسداد روده به دلیل پیچ خوردگی روده یا سرطان یا توده‌های خوش خیم دستگاه گوارش یا جسم خارجی (وجود تعداد زیاد انگل روده‌ای که بسیار نادر است(

پارگی کیست‌های دستگاه گوارش
التهاب حاد کیسه صفرا
ضربه‌هایی که به ناحیه شکم و لگن وارد می شود. ممکن است جراحت به صورت باز ایجاد شود مثل ضربه چاقو و یا به صورت بسته باشد و اعضای داخلی آسیب ببیند مانند صدمات ناشی از تصادفات و … که می‌‌تواند به پارگی احشای داخلی مثل طحال و کبد منجرشود.
از دیگر موارد شایع دردهای شکمی که به طور عمده به صورت قولنجی است مسمومیت غذایی و اسهال عفونی است.

سیستم ادراری
التهاب و عفونت حاد مجاری ادراری (کلیه – مثانه) که با علایم تکرر ادرار، سوزش و درد موقع ادرار و گاهی تب و درد ناحیه پشت (زاویه بین دنده و مهره) همراه است.
سنگ مجاری ادراری علاوه بر علایم مذکور، درد فوق العاده شدیدی ایجاد می کند، به طوری که فقط به مخدرهای قوی پاسخ می‌دهد و ممکن است در ادرار بیمار خون مشاهده شود؛ این امر عموما ناشی از دفع سنگ کلیه یا مثانه است.

رحم و لوله و تخمدان
این دردها بیشتر در ناحیه زیر ناف و لگن است.
شایع ترین علل آن مربوط به مسائل بارداری است. مثل شروع زایمان ، سقط و پارگی رحم حامله در مواردی که حاملگی قبلی با سزارین ختم شده باشد.
حاملگی خارج از رحم (به جای آن که بارداری در داخل رحم باشد، در فضای لوله یا تخمدان و یا داخل لگن خارج از رحم اتفاق می افتد و جزو موارد بسیار اورژانسی است و در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع می تواند به مرگ بیمار منجرشود.(
یکی دیگر از موارد شایع کیست های تخمدان است که ممکن است پاره شده یا دور پایه خود پیچ خورده باشد.
انفارکتوس و نکروز حاد میوم های رحمی که جزو غدد خوش خیم است و علایم آن شبیه آپاندیسیت حاد است و به جز مسکن هیچ درمانی لازم ندارد.
-PID
یا التهاب های عفونی لگنی که می تواند با یک عفونت حاد یا مزمن مجاری تناسلی(رحم – لوله تخمدان) ایجاد شود.
علاوه بر درد شدید لگنی ، ترشح فراوان و چرکی رحم و گاهی تب نیز وجود دارد.
در کلیه موارد یادشده بیمار باید فوراً به نزدیک ترین مرکز اورژانس مراجعه کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *