افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درباره اولین قاعدگی

 

  •       نوار بهداشتی  خود را حداقل هر ۳ تا ۴ ساعت تعویض کنید. این کاربه جلوگیری از ابتلا به عفونت، بوی بد و آلودگی لباس کمک  میکند،  یک الگوی مناسب برای تعویض پدبهداشتی به این صورت است: صبح / زمان ناهار / پس از مدرسه / بعد از شام / هنگام خواب.

اولین قاعدگی یک زن، از آغاز قاعدگی و آغاز باروری است. میانگین ​​سن منارک در میان فرهنگ ها و کشورها در سراسر جهان متفاوت است و تا حد زیادی با تغذیه خوب ارتباط دارد.

اولین قاعدگی ” منارک” نامیده می شود. احتمالا اولین بار آن را به صورت لکه  خون روی لباس زیر خود هنگامی که به دستشویی می روید و یا زمانیکه لباس خود را تعویض می کنید، می بینید.

این لکه خون می تواند به رنگ قرمز روشن یا قهوه ای تیره باشد، نگران نباشید اگر به آن رنگی که  شما انتظاردارید نیست. هرخانمی  سیکل قاعدگی خاص خود را دارد، که معمولا بین ۲۱ و ۴۰ روز به طول می انجامد. شروع هر سیکل قاعدگی  با خونریزی مشخص می­شود که معمولا در هر فرد مدت زمان ثابتی بین ۳ تا ۷ روزدارد، مقدار و رنگ خون قاعدگی در طول مدت زمان هر پریود تغییر می کند، تقریبا حدود ۲ سال از شروع قاعدگی طول میکشد تا به سیکل منظم تبدیل شود. ممکن است در آغاز، چند سیکل قاعدگی را از دست بدهید و خونریزی ها منظم نباشد، اما نگران نباشید، این یک اتفاق طبیعی است.

اولین سیکل قاعدگی می تواند  در هر زمانی بین ۹سالگی  تا ۱۶سالگی شروع شود که به قد، وزن و نژاد بستگی دارد. منارک معمولا در حدود دو سال پس از شروع رشد سینه ها (thelarche) و بین ۴ تا ۶ ماه بعد از رشد موهای زهار و زیر بغل رخ می دهد.

تنها ۱۰٪ از زنان در سن ۱۱/۱۱ سال به سن بلوغ میرسند و در مقابل ۹۰٪ در ۱۳.۷۵ سالگی به بلوغ میرسند.

قاعدگی، همچنین تحت عنوان “پریود” شناخته می شود که  ریزش منظم و دوره­ای ضایعات خونی از رحم میباشد.

در طی ۴ یا ۵ روز اول خونریزی قاعدگی، رعایت بهداشت برای دختران نوجوان اهمیت فراوانی دارد. نکات  بهداشتی مهم در این دوران با انتخاب محصول بهداشتی مناسب  شروع و با استفاده صحیح از آن، نظافت بدن، رژیم غذایی مناسب و دفع بهداشتی زباله حاصل از خونریزی و… دنبال می شود.

دختران در زمان وارد شدن به دوران بلوغ، دچار تغییرات سریع در بدن میگردند. این زمانی است که دختران نوجوان متوجه رشد سینه ها، ظهورموی زیر بغل و اطراف بخش های خصوصی بدنشان ، چربی پوست و بوی بد بدن میگردند که  نیاز به توجه ویژه  به بهداشت شخصی را در طول این مدت می طلبد.

مواد دفع شده از رحم ” خونین “هستند زیرا پوشش داخلی رحم در تامین خون غنی است. داروها و یا بیماریهای جدی ممکن است دوره قاعدگی را تحت تاثیر قراردهند. افزایش دردهای کرامپی ممکن است طبیعی باشد و یا ممکن است به دلیل عفونت باشد.

–          در طول پریود دو بار در روز استحمام کنید این  کار در دورکردن میکروب ها ازناحیه واژن و جلوگیری از عفونت موثراست، بنابراین بر خلاف باور عمومی شستشوی ناحیه پرینه در این دوران منعی ندارد، همچنین میتوانید از یک صابون ملایم (ph خنثی) و آب گرم به منظور تمیز کردن این منطقه استفاده کنید؛ بخاطرداشته باشید هرگز از آب داغ برای استحمام در این دوران استفاده نکنید زیرا سبب افزایش میزان خونریزی بعد از حمام  میشود، لذا توصیه می گردد از آب با درجه حرارت متوسط (ولرم) برای دوش گرفتن استفاده کنید و روی زمین کف حمام هرگز نشینید.

–          به هنگام حمام گرفتن، این مهم است که توجه خاصی به چینهای پوستی داشته باشید و در شستن این مناطق دقت کنید. اگر سینه های شما بزرگ، شما باید بلند و زیر هر پستان عفونت یا راش در زیر سینه جلوگیری از پاک. این مناطق به خوبی با آب شستشو و به دقت خشک کنید.

–          شما می توانید با خرید محصولات بهداشتی در طی این زمان ازسیکل، خود را تمیز و خشک نگه دارید، مهم نیست که چه مارک محصولی را در طی دوران خونریزی قاعدگی استفاده می کنید ، بسیار مهم است که پد یا تامپون حداقل هر چهارتا شش ساعت تعویض شود و متناسب با حجم خونریزی باشد. (در ایران پد یا نواربهداشتی دردسترس تر است و از لحاظ فرهنگی نسبت به تامپون مناسب ترمی باشد).

نوار بهداشتی            تامپون

–          نوار بهداشتی  خود را حداقل هر ۳ تا ۴ ساعت تعویض کنید. این کاربه جلوگیری از ابتلا به عفونت، بوی بد و آلودگی لباس کمک  میکند،  یک الگوی مناسب برای تعویض پدبهداشتی به این صورت است: صبح / زمان ناهار / پس از مدرسه / بعد از شام / هنگام خواب.

–          همیشه لباس تمیز و روشن بپوشید.

–          استفاده از هر نوع از دئودورانتها، عطر یا پودر تالک به طور مستقیم در مهبل (واژن) و مناطق اطراف آن ممنوع است. زیرا اثر آنها در ایجاد سرطان شناخته شده است.

–          از آنجا که خونریزی پریودی  متشکل از محصولات زاید  از بدن است، بسیار مهم است که دست های خود را قبل و بعد از تعویض نواربهداشتی، تامپون یا پد بشویید؛ هر گونه باکتری بر روی دست و انگشتان، درهنگام  تعویض یک محصول بهداشتی می تواند به کانال واژن منتقل شده و موجب عفونت گردد، به همین ترتیب، هر گونه باکتری که از بدن شما بر روی انگشتان دستتان منتقل شود می تواند به سایر وسایل منتقل گردد. همچنین بسیار مهم است که ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید. شستشوی روزانه و یا مکرر ناحیه تناسلی بسیار مهم است زیرا همانطورکه گفته شد به جلوگیری از هر گونه بو یا عفونت کمک کننده است.

–          از آنجا که بدن شما در نتیجه بلوغ به سرعت در حال تغییر است ، میزان  تولید چربی  پوستتان افزایش می یابد؛ حمام کردن روزانه در جلوگیری از بوی بد بدن بسیار مهم است. همچنین ممکن است که شما نیاز به تغییر نوع شامپوی موی سرخود را بیشتر از قبل احساس کنید.

–          خونریزی قاعدگی معمولا بدون درد است، اگر چه برخی از دختران کرامپ های رحمی را تجربه می کنند. این گرفتگی عضلانی رحم طبیعی است. اگر در ۲تا ۳ روز اول قاعدگی درد کرامپی  شدید در زیر دل و پاها دارید داروهایی وجود دارد که به تسکین درد کمک خواهند کرد.

–          در طول پریود،  باید مقدار بیشتری از میوه ها و سبزیجات بخورید، همچنین شما باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز بنوشید.

برخی از دختران هنگام فعالیت و یا ورزش و در طول شب خونریزی بیشتری میکنند که در این صورت نیاز به محافظ بهداشتی بیشتری در طول این مدت دارند.

در هر ماه قبل از شروع خونریزی ممکن است با علائمی مواجه شوید که به اصطلاح “سندرم پیش از قاعدگی ” (PMS) نامیده می شود. این نام با توجه به انواع تغییرات فیزیکی و روحی که دختران به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی تجربه میکنند، می باشد. این سندرم توسط هورمونهای بدن ایجاد می شود، در روزهای منتهی به پریود آغاز می شود و هنگامی که خونریزی شروع می شود، آنها ناپدید می شوند.

ممکن است چند روز قبل از جریان منظم  خونریزی، لکه بینی خفیف داشته باشید که هنگام خشک کردن ناحیه تناسلی با کاغذ توالت متوجه وجود لکه های صورتی کم رنگ  بر روی آن خواهید شد. برخی از دختران نیز اجابت مزاج شل را درست قبل از شروع پریود تجربه می کنند، برخی از علایم دیگر سندرم پیش از قاعدگی در زیر آمده است:

–          احساس افسردگی / عدم تحمل  استدلال

–          احساس خستگی

–          احساس حساسیت بیشتری نسبت به سایرین و یا همه چیز

–          شروع گریه به آسانی / احساس غم

–          نفخ

–          آکنه (جوش پوستی بخصوص در صورت)

–          درد یا لمس حساس سینه ها

–          سردرد

–          ولع برای مواد غذایی، به ویژه شکلات!

–          کرامپ / دردهای پریودی

توجه داشته باشید اگر مساله ای راجع به قاعدگی و بلوغ شما را نگران کرده است حتما با یک فرد مطلع مشاوره کنید و از طرح سوالات خود خجالت نکشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *