جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



دانستنی هایی واقعی در مورد قرص های لاغری

  • بسیاری از قرص ها و محصولات لاغری وعده لاغری بدون ورزش را می دهند. به همان اندازه که تغییر در برنامه غذایی برای کاهش وزن اهمیت دارد ورزش نیز برای دستیابی به نتیجه مورد اهمیت است. کاهش وزن بدون برنامه غذایی و ورزش غیر ممکن است و هرگونه ادعایی مبنی بر عدم نیاز به آنها غیر منطقی است و از نظر علمی اشتباه است.

 

تبلیغات گمراه کننده برای محصولات لاغری ادامه دارد و درست نا امیدی مصرف کنندگان برای دریافت نتیجه را هدف گرفته اند. یک روز تبلیغی را دیدم که ادعا می کرد غذاهای هضم نشده ای را که باعث چربی های نا خواسته شکمی می شوند را از بین می برد، با خودم گفتم چی؟! از این نمونه تبلیغات بسیار زیاد است و همگی از سادگی کار صحبت می کنند.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۷ از هر چهار فرد سه نفر چربی اضافی دارند. برخی از کسانی که درگیر مشکلات وزنی هستند رو به قرص ها و مکمل هایی می آورند که ادعا می کنند کاهش وزن به سادگی خوردن یک قرص است. معمولا چنین محصولاتی ادعا می کنند که باعث افزایش متابولیزم می شوند، ترکیب بندی بدن را بهبود می دهند، احساس سیری را بالا می برند و یا جلوی اشتها را می گیرند.

هیچگونه مدرک علمی ادعاهای این محصولات را ثابت نمی کند. برای اینکه آگاهی تان را افزایش دهیم می خواهیم در ادامه درباره مواردی که نباید در مورد این محصولات باور کنید صحبت کنیم.

کاهش وزن بدون رژیم!

سازندگان این داروها و مکمل ها دوست دارند شما باور کنید می توان به سادگی خوردن یک قرص، دمنوش و یا حتی مالیدن یک لوسیون چربی های خود را آب کنید. متاسفانه نتیجه گرفتن در این مورد نیازمند تلاش است. این تلاش یعنی در آشپزخانه انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشید نه در انتخاب داروها. هیچ متخصص تغذیه ای تا به حال مراجعی نداشته که بدون ایجاد تغییر در انتخاب های غذایی اش توانسته باشد وزن کم کند. هیچ قرص، دمنوش و یا کرمی نمی تواند تاثیر غذایی که می خورید را داشته باشد.

ورزش لازم نیست

بسیاری از قرص ها و محصولات لاغری وعده لاغری بدون ورزش را می دهند. به همان اندازه که تغییر در برنامه غذایی برای کاهش وزن اهمیت دارد ورزش نیز برای دستیابی به نتیجه مورد اهمیت است. کاهش وزن بدون برنامه غذایی و ورزش غیر ممکن است و هرگونه ادعایی مبنی بر عدم نیاز به آنها غیر منطقی است و از نظر علمی اشتباه است.

افزایش سرعت متابولیزم

این ادعا زمانی مطرح شد که تولید کنندگان محصولات لاغری به مکمل های خود اپدرا اضافه کردند. FDA در سال ۲۰۰۴ اپدرا را به دلیل مشکلاتی که برای سلامت به وجود می آورد ممنوع کرد. از آن زمان دیگر مواد از چای سبز و سینافین گرفته تا کافئین سعی کردند جای اپدرا را بگیرند. در تحقیقات بلند مدت هیچکدام از این ترکیبات نتوانست موجب کاهش وزن چشم گیری شود.

احساس سیری

پروتئین، فیبر و چربی می توانند باعث ایجاد احساس سیری شوند نه مکمل ها. مهم این است که هر کدام از این مواد غذایی را چگونه به وعده های غذایی و میان وعده های خود اضافه کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. چند مثال: به جای نان و پنیر خامه ای صبح تخم مرغ ( چربی و پروتئین ) و میوه ( فیبر ) را جایگزین کنید. به جای میان وعده های ناسالم آجیل ( پروتئین، فیبر و چربی ) میل کنید. سالمون ( پروتئین ) سبزیجات ( فیبر ) و سیب زمینی پخته ( فیبر ) را برای شام امتحان کنید.

تغییر ترکیب بندی بدن

برخی مکمل ها معمولا با تغییر کاربرد مواد مغذی و یا سرکوب انواع خاصی از هورمون ها وعده تغییر در ترکیب بندی بدن را می دهند. با اینکه این کار شاید در تئوری عملی باشد و تحقیقات کوچکی نیز آن را ثابت کرده اند اما تحقیقات بزرگتر نشان داد تاثیر کاهش وزن اسید لینولئیک کانژوگه تنها روی جوندگان است.

مسدود کردن جذب کربوهیدرات

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، هدف قرار دادن غذاهایی که کربوهیدرات خالی هستند و جایگزین کردنشان با غذاهای مغذی استراتژی مناسب و هوشمندانه است. استفاده از مکملی که جذب کربوهیدرات را مسدود می کند استراتژی اشتباهی است چون تحقیقاتی مبنی بر اینکه چنین چیزی عملی است یا خیر انجام نشده. برخی بررسی ها نشان داده اند بیشتر مسدود کننده های کربوهیدرات روی بدن انسان تاثیری ندارند و حتی ممکن است مشکلاتی برای سوخت و ساز به وجود بیاورند.

بله شنیدن اینکه بدون هیچ زحمتی می توان وزن کم کرد و خوش اندام شد خیلی خوشایند است اما باید قبول کنیم که داروها و مکمل های کاهش وزن نمی توانند تاثیر رژیم و ورزش را داشته باشند.

به مرور در انتخاب های غذایی خود تغییرات سالم ایجاد کنید و برای انجام فعالیت های ورزشی چه در خانه چه بیرون خانه زمان باز کنید قرار نیست یک شبه تبدیل به فردی ورزشکار شوید که همه وعده های غذایی اش از روی اصول است پاورچین پاورچین خود را بسازید و عادات و انتخاب های سالم را در خود نهادینه کنید.

منبع : سلامت نیوز

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)