افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره لنزهای چشمی از نوع تا نحوه استفاده

دانستنی هایی درباره لنزهای چشمی از نوع تا نحوه استفاده

kontaktlencse

جز افرادی هستید که از لنزهای تماسی استفاده می کنید؟ در علم چشم پزشکی لنز طبی راهی برای بهبود بینایی بدون عوارض زیاد است اما اگر لنز روزانه مصرف می کنید بخوانید در این مطلب دانستنی هایی درباره لنزهای چشمی از نوع تا نحوه استفاده .

گم یا پاره شدن یکی از لنزها در سفر، جرم گرفتن یا عدم دسترسی به مایع لنز می‌تواند باعث ناراحتی زیادی باشد، اما واقعا این لنزها و مشکلاتش را چقدر می‌شناسید؟ اینکه این لنزها ناگهان چرا خشک شده، از وسط نصف می‌شوند و..

وقتی لنزها خشک می‌شوند

خیلی از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند در پایان روز از خشکی لنزهای‌شان شکایت دارند اما این موضوع طبق گفته دکتر جو بنجامین، رییس جامعه بین‌المللی متخصصان لنزهای تماسی و استاد دانشکده اپتومتری در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، به این دلیل نیست که خود لنزها واقعا خشک شده‌اند. احساس خشکی در لنزها به‌دلیل ایجاد تفاوت بین فشار مایع لنز و اشک چشم است. اشک طبیعی چشم شما باعث شست‌وشوی لنز در تمام طول روز می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید اشک مقداری نمک دارد و با تبخیر تدریجی اشک از چشم مقداری از نمک اشک درون چشم شما و سطح لنز باقی می‌ماند. دکتر بنجامین می‌گوید این نمک برای سلامت چشم مفید است اما باقی ماندن بیش از حد این نمک بر سطح لنز باعث حس خشکی و اذیت چشم می‌شود.

گریه کردن نمک چشم را می‌گیرد

اشکی که به‌طور طبیعی در کره چشم‌تان وجود دارد در مقایسه با اشکی که هنگام گریه کردن تولید می‌شود، شوری کمتری دارد، بنابراین وقتی گریه می‌کنید، میزان نمک در چشم‌تان افزایش پیدا می‌کند و تعادل شوری در چشم را به‌هم می‌زنید. حالا اگر مایع لنز شما شوری کافی را نداشته باشد، ممکن است باعث ایجاد حسی عجیب در چشم‌تان شود. دکتر بنجامین می‌گوید‌: البته گریه کردن به‌طور کلی چشم را تحریک کرده  و داشتن جسم خارجی در چشم، شرایط را بدتر می‌کند، بنابراین بهتر است بار دیگری که می‌خواهید فیلم عاشقانه ببینید، به‌جای لنز از عینک طبی‌تان استفاده کنید.

لنزهای جدید سه لایه

بعد از یک دهه ‌تحقیق به‌دلیل شکایت از راحت نبودن لنزها‌، یک شرکت سازنده لنز در اوایل بهار امسال لنزی جدید با نام آلکون دیلیز یک تولید کرد. این لنز جدید اولین لنزی است که به‌جای اینکه از یک لایه ساخته شود، با سه لایه از ماده ساخته شده است؛ دو لایه سطحی از ژل هیدروفیلیک (‌آب دوست) و یک لایه میانی از سیلیکون هیدروژل. سیلیکون ژل نسبت به لنز‌های یک لایه قدیمی، قابلیت انحلال بیشتری با آب دارند. این لایه‌ها علاوه بر اینکه بسیار نازک و موثر هستند رطوبت بیشتری را به سطح کره چشم می‌رسانند. دکتر بنجامین از این لنزها روی بیمارانش استفاده کرده و گفته که به‌نظر می‌رسد آنها این لنزها را به اندازه لنزهای تخصصی دیگر دوست دارند.

لنزهای روزانه بهترند

لنزها انواع مختلفی دارند که شامل لنزهای روزانه (یکبار مصرف)، لنزهای دو هفته‌ای و لنزهای ماهانه می‌شوند. دکتر بنجامین می‌گوید بسیاری از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند لنزهایی را به کار ‌می‌برند که مدت زمان بیشتری دارند. او تلاش می‌کند مردم را متقاعد کند از لنزهای یک‌روزه استفاده کنند، زیرا این لنزها ایمن‌تر هستند.

دور انداختن این لنزها در پایان روز به این معناست که شما به ظرفی برای نگهداری آنها احتیاج نخواهید داشت و این یعنی شانسی برای تولید باکتری‌ها در ظرف لنز و عفونت چشم شما وجود نخواهد داشت. مهم نیست که چقدر شما یک لنز را تمیز نگه می‌دارید، شما هیچ‌وقت نمی‌توانید تمام میکروب‌ها را از لنزتان پاک کنید. بنجامین می‌گوید توجه داشته باشید که لنزهای روزانه عفونت‌های چشمی کمتری ایجاد می‌کنند.

لنزها را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین شکایاتی که  چشم‌پزشکان درباره لنزهای تماسی می‌شنوند این است که این لنزها نسبت به لنزهای دو هفته‌ای و ماهانه گران‌قیمت‌تر هستند. اما اگر شما هزینه خرید محلولی که باید برای پاک کردن لنزهای‌تان بخرید را در‌نظر بگیرید، لنزهای روزانه دقیقا هم‌قیمت با لنزهای بلندمدت تمام می‌شوند. این لنزها همچنین برای افرادی که به‌ندرت از لنز استفاده می‌کنند هم مناسب است، زیرا لنز نباید برای مدت طولانی در محلول قرار بگیرد.

لنزهای مخصوص خواب

این شبیه داستان‌های علمی تخیلی است.  در شب لنز به چشم‌تان بگذارید و صبح با دید عالی از خواب بلند شوید. این روند تغییر قرنیه که اورتوکراتولوژی یا ارتو-K نامیده می‌شود، در‌واقع سال‌هاست که وجود دارد. یک لنز اورتو‌کی، در طول شب انحنای قرنیه را تغییر شکل داده، نزدیک‌بینی را اصلاح کرده و این اصلاحات قرنیه، در تمام طول روز پایدار می‌ماند. این فرایند برای کودکان و نوجوانانی که با تغییر در دید روبه‌رو می‌شوند توصیه می‌شود و فقط برای نزدیک‌بینی متوسط کار‌آمد است. همچنین برای افرادی که از عینک زدن خوش‌شان نمی‌آید یا نمی‌توانند از لنز استفاده کنند (مثل شناگران که اگر از لنز استفاده کنند، می‌تواند باعث به دام انداختن باکتری‌ها در چشم‌های‌شان شود). هزینه این لنزها بسته به میزانی که بیمار به این درمان پاسخ می‌دهد، متفاوت است.

لنز بهتر است یا جراحی

قطعا خیلی از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند این رویا را دارند که صبح از خواب بیدار شوند ‌و دوباره چشم‌شان خوب ببیند، اما دکتر بنجامین می‌گوید که درباره جراحی لازیک هم ریسک‌هایی وجود دارد و همیشه راه‌حلی ایده‌آل نیست؛ عوارض جانبی مثل احساس خشکی دائمی چشم، تاری و دیدن هاله در شب و عفونت. او می‌گوید شما می‌توانید لنزها را از چشم‌تان بیرون بیاورید و در ۹۹‌درصد موارد، هر مشکلی که به‌وجود آمده باشد رفع می‌شود، اما عوارض ناشی از عمل لازیک، دائمی خواهد بود.

لنز‌ها‌یی برای چشم‌های منحرف

لنزهای سخت، اولین نوع لنزهای تماسی، هنوز هم وجود دارند و چیز خوبی هم هستند. آنها تنها مدل از لنزهای تماسی هستند که ایرادات انحرافی سطح چشم را (مانند خراش یا پارگی) اصلاح می‌کنند. یک لنز سخت به‌طور مستقیم با چشم در تماس نیست، بنابراین با گذاشتن لنز روی چشم، مایع بین چشم و لنز به دام می‌افتد. این مایع برای اصلاح هر نوع انحراف یا آستیگماتیسم کافی است. لنزهای نرم می‌توانند آستیگماتیسم را درمان کنند اما قادر به اصلاح انحراف نیستند. دکتر بنجامین می‌گوید برای افرادی که دچار سانحه‌های چشمی می‌شوند، این لنزها تنها راهی است که می‌توانند به‌خوبی ببینند.

قرن هجدم و لنزهای شیشه‌ای

در حقیقت لنزهای تماسی در اوایل شروع کارشان به‌عنوان ابزاری برای افرادی که دچار آسیب‌های جدی چشمی بودند استفاده می‌شد. لنزها با دمیده شدن در شیشه ساخته و با مقداری ژلاتین حیوانی در چشم جا  زده می‌شدند تا به افراد کمک کنند دوباره ببینند. تنها مدتی بعد بود که پزشکان متوجه شدند که همین تکنولوژی می‌تواند به افراد دوربین و نزدیک‌بین کمک کند.

چطور لنز را تمیز کنید

–  دست‌ها را خوب بشویید تا کثیفی و جرم‌های آلوده به چشمان‌تان وارد نشود.

–  دست‌ها را با پارچه نخی خشک کنید تا پرزی به دست‌تان نچسبد.

-به دست‌تان کرم چرب‌کننده یا مرطوب‌کننده نزنید چون باعث می‌شود لنزتان آلوده شود. ابتدا لنز یک چشم را بیرون بیاورید و با محلول مخصوص تمیز کنید تا مواد آرایشی شسته شود. همین کار را با چشم بعدی انجام دهید.

–  لنزها را در جا لنزی تمیز بگذارید و آن را با محلول مناسب و محلول ضدعفونی‌کننده پر کنید. هیچ‌وقت نگذارید جا لنزی شما بدون محلول بماند و خشک شود.

پزشکین : دانستنی هایی درباره لنزهای چشمی از نوع تا نحوه استفاده

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *