افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره جراحی پلک ها

  • جراحی پلک در حوزه پزشکی به عنوان بلفاروپلاستی نامیده می‌شود. جراح پوست، چربی یا عضلات پلک را برش می‌دهد، جابه‌جا می‌کند یا جدا می‌کند تا لیفت چشم حاصل شود.

 

چرا پلک ها می افتند؟ 

شل شدن و از دست رفتن قوام پوست و بافت‌های نگه دارنده پلک‌ها، باعث پُف پلک‌ها و آویزان شدن پوست این ناحیه می‌شود. علاوه بر این، ظاهری نا زیبا درست می‌کند و گاهی این افراد از سنگینی پلک‌ها و کاهش میدان بینایی‌شان شاکی هستند. در این موارد جراحی زیبایی چشم و صورت یا بلفاروپلاستی انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی یعنی چه؟

جراحی پلک در حوزه پزشکی به عنوان بلفاروپلاستی نامیده می‌شود. جراح پوست، چربی یا عضلات پلک را برش می‌دهد، جابه‌جا می‌کند یا جدا می‌کند تا لیفت چشم حاصل شود. عمل زیبایی پلک یک روش جراحی است که از نظر پزشکی ضروری نمی‌باشد و صرفاً به منظور بهبود ظاهر فرد انجام می‌شود. متاسفانه پلک‌های بالا و گاهی اوقات پایین ممکن است در اثر بخشی از فرایند پیری افتاده یا پف کرده شوند. ابروها نیز ممکن است دچار افتادگی شوند. پوست پلک کش می‌آید، عضلات ضعیف می‌شوند و توده‌های چربی برآمده می‌گردند. این وضعیت ممکن است یک شرایط ارثی باشد که در بین اعضای خانواده وجود دارد. چنین شرایطی از نظر زیبایی ممکن است از جذابیت کلی چشم‌ها و صورت بکاهد و ظاهری خسته و پیرتر ایجاد کند. با اینکه جراحی پلک (بلفاروپلاستی) به دلایل زیبایی محبوب می‌باشد، اما می‌توان از آن برای درمان مشکلات دیگر نیز استفاده کرد.

از چه روشی برای جراحی پلک استفاده می شود؟ 

جراحی زیبایی پلک می تواند با استفاده از بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی انجام شود. برای انجام عمل جراحی بر روی پلک بالا، شکاف های مورد نیاز در لایه های پلک بالا ایجاد می شود و به این ترتیب امکان برداشتن پوست و هر گونه چربی ایجاد شده از آن در صورت لزوم برای رفع افتادگی پلک وجود خواهد داشت. هنگام عمل جراحی پلک پایین، چربی ایجاد شده در پلک های پایین (پف چشم) را می توان خارج کرد و گاهی اوقات برای کاهش تیرگی زیر چشم در نتیجه از دست دادن چربی زیر پوستی از تزریق چربی در این ناحیه می توان، استفاده کرد. اگر بیمار مقدار چربی مورد نیاز در این ناحیه را نداشته باشد، امکان برداشتن چربی از سایر نقاط بدن یا استفاده از ژل های پر کننده برای این کار وجود دارد.عمل پلک چشم دردناک نیست. اکثر بیماران می توانند با استفاده از داروهای مسکن موجود در داروخانه ها درد احتمالی خود را پس از درمان پف چشم مدیریت نمایند.

جراحی پلک برای درمان کدام مشکلات است؟

عمل جراحی پلک با دلایل مختلف انجام می‌شود و متخصصان باتجربه می‌توانند تأثیرات شگرفی در بهبود ظاهر فرد جهت شاداب و جوان نشان دادن چشمان بیمار داشته باشند. دلایل اصلی استفاده از عمل افتادگی پلک(بلفاروپلاستی) به شرح زیر هستند:
درمان افتادگی پلک: داشتن پوست اضافی بر روی پلک بالا می‌تواند باعث ایجاد پف در ناحیه بالای چشم شود، این مسئله می‌تواند ظاهر خسته و ناراحت برای فرد ایجاد کند. در حالت‌های شدید، پف بالای چشم می‌تواند حتی دید فرد را نیز دچار مشکل نماید.
پف زیر چشم: با افزایش سن، اغلب پف در ناحیه زیر چشم‌ها ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً به خاطر کشیدگی بیش‌ازحد لایه‌های پلک پایین ایجاد می‌شود و این مشکل را می‌توان به‌سادگی با استفاده از جراحی  رفع پف زیر چشم درمان کرد.خوشبختانه برای از بین بردن پف زیر چشم روش‌های متعددی وجود دارد.
افتادگی پوست و چین‌وچروک زیر چشم: سست شدن پوست و بافت زیر چشم‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک ظاهر مسن برای فرد شود و عمل جراحی زیبایی پلک می‌تواند برای هموار کردن این چین‌وچروک دور چشم و افتادگی ایجادشده، مفید باشد.
چشم‌های سنگین و پژمرده: پلک‌ها ممکن است حجم زیادی از چربی را به خود جذب کنند و به‌این‌ترتیب همیشه ظاهر خسته‌ای داشته باشند. به‌هرحال امکان خارج کردن این چربی با استفاده از عمل جراحی پلک‌ها وجود دارد و به‌این‌ترتیب فرد ظاهر بهتر و شاداب‌تری پیدا می‌کند.

شما به کدام نوع جراحی نیاز دارید؟

جراحی پلک پایین: اولین نوع، بلفاروپلاستی پلک پایین نامیده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، این عمل بر روی پلک پایین انجام شده و اغلب جهت اصلاح پف زیر چشم یا بهبود چین و چروک دور چشم‌ها انجام می‌شود.

جراحی پلک بالا: دومین نوع، جراحی پلک بالا است. این عمل اساساً به منظور اصلاح عملکرد بینایی انجام می‌شود. در میان بزرگسالان ممکن است پلک بالا قابلیت ارتجاعی خود را از دست دهد و دچار افتادگی و وارونگی شود. این امر می‌تواند باعث کاهش بینایی و مشکل در فعالیت‌های روزانه مانند خواندن، نوشتن یا رانندگی گردد. بنابراین، انجام جراحی پلک بالا می‌تواند موجب افزایش عملکرد بینایی فرد شود.

جراحی پف پلک: نوع سوم، جراحی پف پلک نامیده می‌شود. این جراحی تحت عنوان بلفاروپلاستی آسیایی نامیده می‌شود زیرا در میان اشخاص با نژاد آسیای شرقی و جنوب شرقی محبوب است. از طریق این نوع جراحی، یک چین در زیر پلک بالا ایجاد می‌شود که منجر به ایجاد ظاهر یک پلک دوبل می‌گردد و در میان آسیایی‌ها محبوب است.

چه کسانی میتوانند پلک خود را عمل کنند؟

بهترین افراد برای این جراحی، چه مرد و چه زن کسانی هستند که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و تصور واقع ‌بینانه‌ای از عمل خود دارند. اگر کسی تصور اشتباهی از این عمل داشته باشد، بعد از عمل به آن تصور اشتباه خود نخواهد رسید. در اکثر موارد عمل زیبایی پلک بر روی افراد دارای سن ۳۵ سال یا بیشتر انجام می‌شود. (درصورتی‌که افتادگی و ورم پلک ریشه فامیلی داشته باشد، ممکن است از عمل جراحی پلک در سنین پایین‌تر استفاده شود.)

چند نکته مهم که باید بدانید

ابتلا به مشکلات تیروئید همچون کم‌کاری تیروئید و بیماری گریوز، خشکی چشم‌ها یا نداشتن اشک به میزان کافی، فشارخون بالا و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی، همگی می‌تواند ریسک عمل جراحی بلفاروپلاستی را افزایش دهد. به علاوه در صورت ابتلا به مشکل شبکیه جدا شده یا بیماری آب سیاه، قبل از انجام عمل جراحی با متخصص چشم خود صحبت نمایید.

اتفاقات بعد از عمل 

معمولاً پس از جراحی مقداری کبودی و ورم زیر چشم بیمار مشاهده می شود که امکان کنترل آن از طریق کمپرس یخ وجود دارد. این کبودی و ورم ایجاد شده بطور تقریبی ۱ تا ۲ هفته ماندگاری دارد. در این حالت لازم است بیمار سر خود را بالا نگه دارد و به میزان کافی استراحت نماید تا به این ترتیب فرآیند بهبود تسریع گردد. بیماران معمولاً با گذشت ۱ تا ۲ هفته پس از عمل جراحی رفع پف چشم می توانند به محل کار خود مراجعه نمایند.

 

منبع : الودکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *