افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره اجابت مزاج در زنان

6dd6ff0a06be5416b93f458cf317688b

  • اگر به نظر می‌رسد که غذای شام خیلی سریع در سیستم گوارش شما حرکت می‌کند و به روده‌تان می‌رسد، علتش کارایی بالای سیستم گوارش شما نیست. در عوض باید گفت که سیستم گوارش شما هرگز رشد نمی‌کند یا بزرگ نمی‌شود.

می‌خواهیم خیلی جدی درباره اجابت مزاج صحبت کنیم. خب، با توجه به این‌که درباره‌ این موضوع چیزهای زیادی شنیده‌اید، احتمالا می‌دانید که وقتی حرکات روده‌تان عجیب بوده و یا مدفوع‌تان بوی خاصی داشته باشد نشانه چیست. اما اطلاعاتتان درباره نحوه‌ مدفوع کردن تا چه حد است؟! این‌که اجابت مزاج‌تان چقدر طول می‌کشد، چند بار در روز به دستشویی می‌ر‌وید، چطور روی توالت می‌نشینید و غیره. در اینجا به نکاتی که چند متخصص بیماری‌های روده و معده به آن اشاره داشته‌اند می‌پردازیم تا این مسائل بیشتر برایتان روشن شود؛ نکات جالبی درباره عادت‌های مدفوع کردن شما.
۱.هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید حتما باید روزی یک‌بار دستشویی بروید
افراد به طور متوسط روزی یک یا دو بار به دستشویی می‌روند. در بعضی‌ها این تعداد دفعات بیشتر است و البته مدفوع نکردن به مدت یک یا دو یا حتی سه روز هم هیچ مشکلی نخواهد داشت. به طور خلاصه، اگر احساس خوبی داشته باشید، یعنی معده‌تان درد نداشته باشد، هیچ‌گونه جای نگرانی نخواهد بود. ممکن است این سؤال پیش بیاید که اگر فردی باشید که همیشه عادت دارد روزی یک‌بار به دستشویی برود و ناگهان این میزان به روزی سه تا چهار بار تبدیل شده، آن‌وقت داستان چه خواهد بود؟ متخصصان می‌گویند این مسئله ممکن است خیلی ساده به رژیم غذایی شما ارتباط پیدا کند (احتمالا اخیرا غذای فست‌فودی نخورده‌اید؟) و یا ممکن است خیلی پیچیده و نشان‌دهنده یک بیماری عفونی اسهالی باشد. از طرفی این حالت می‌تواند گویای یک تغییر مثبت هم باشد؛ برای مثال ممکن است شروع کرده باشید به خوردن فیبر بیشتر. نکته مهم این است که اگر وضعیت جدید مدفوع کردن شما باعث شده که دائما معده‌درد داشته باشید و یا عادت زیاد رفتن به دستشویی باعث شده که در فضای عمومی راحت نباشید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
۲.منظم بودن یک امتیاز مثبت است
اگر بتوانید ساعت و زمان‌بندی خود را با حرکات روده‌تان تنظیم کنید، بدان معنا خواهد بود که سیستم گوارش سالمی دارید. اما اگر نتوانستید خیلی منظم باشید، نگران چیزی نشوید. شما می‌توانید در هر زمان از روز که خواستید مدفوع کنید، اما متخصصان اخیرا دریافته‌اند که یکی از چیزهای عادی و طبیعی این است که اول صبح به دستشویی بروید. بیشتر افراد شب‌ها سنگین‌ترین غذاها را می‌خورند. بنابراین وقتی از خواب بیدار می‌شوند، چندین ساعت از هضم غذا گذشته و خودش را به روده رسانده است. متخصصان می‌گویند وقتی که دراز می‌کشید، دریچه روده‌تان بسته شده بنابراین فشار چندانی را برای بیدار شدن و مدفوع کردن حس نخواهید کرد. اما وقتی بلند می‌شوید، دریچه‌های روده باز شده و محتویات آن به سمت پایین جریان می‌یابد.
دومین زمان رایج برای مدفوع کردن می‌تواند هیچ ربطی به بیولوژی بدن نداشته باشد و در واقع به طبیعت خود انسان مربوط شود: بسیاری از افراد وقتی از سر کار به خانه می‌رسند، بلافاصله به دستشویی می‌روند. داستان بسیار ساده است و باید گفت این زمان، زمان آرامش و تخلیه روده است.
۳.رفتن به دستشویی بلافاصله بعد از خوردن غذا همیشه نشانه وجود مشکل نیست
اگر به نظر می‌رسد که غذای شام خیلی سریع در سیستم گوارش شما حرکت می‌کند و به روده‌تان می‌رسد، علتش کارایی بالای سیستم گوارش شما نیست. در عوض باید گفت که سیستم گوارش شما هرگز رشد نمی‌کند یا بزرگ نمی‌شود. مدفوع کردن درست بعد از خوردن غذا معمولا واکنشی است که اکثر بچه‌ها دارند. برای برخی افراد، این واکنش هرگز برطرف نمی‌شود.
هرچند ممکن است این عادت چندان مطلوب نباشد، اما نزدیک بودن به یک دستشویی بعد از خوردن غذا کاملا طبیعی بوده و اصلا جای نگرانی ندارد. مدفوعی که بعد از خوردن شام تخلیه می‌شود هیچ ربطی به غذای شام ندارد (حتی اگر غذایی که سر شام خورده باشید بسیار تحریک‌آمیز باشد)، بنابراین بدن شما زمان زیادی خواهد داشت تا مواد غذایی را جذب کند. تنها مشکل این است که اگر مدفوع‌تان حالت آبکی و روان و یا بوی بسیار بدی داشته باشد احتمالا به خاطر آن خواهد بود که چربی‌های غذا به خوبی جذب نشده‌اند. در این موارد، حتما باید به پزشک متخصص معده و روده مراجعه کنید.
۴.قهوه باعث روان شدن مواد و محتویات روده می‌شود
می‌دانید که این حرف درست است، اما بهتر است کنجکاو باشید و چرایی آن را هم بدانید. متخصصان می‌گویند علت این مسئله این است که کافئین باعث تحریک روده‌ شده، به آن فشار می‌آورد که به موجب آن، به مدفوع فشار وارد می‌شود و آن را به سمت راست‌روده‌تان هدایت می‌کند. بنابراین برای افرادی که صبح‌ها قهوه می‌خورند و بعد به دستشویی می‌روند و مدفوع می‌کنند، این موضوع اصلا غیرعادی نیست.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *