افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دارو کدئین و این عوارض جبران ناپذیر در سالمندان

medicine1

  • سرکوب سیستم عصبی مغز به دو صورت کاهش هوشیاری به خصوص در سالمندان و سرکوب سیستم تنفسی مغز که از خاصیت ضد سرفه بودن کدئین ها ناشی می شود را می توان از عوارض این داروها دانست.

 

سید بهادر میررحیمی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  گفت: کدئین نوعی از مشتقات مورفین است که میزان اعتیاد به آن از سایر مشتقات مورفین کمتر می باشد و از آن به صورت خوراکی استفاده می شود.
میر رحیمی با اشاره به این نکته که از کدئین برای کاهش دردهای مزمن و درمان سرفه استفاده می شود، ادامه داد: کدئین در بزرگسالان تنها در صورت بروز دردهای مزمن در بیماری هایی نظیر سرطان توصیه می شود و از آنجایی که داروهای بهتر و کم خطری برای کاهش درد وجود دارد، باید از مصرف این دارو برای درد های متوسط و میگرن در طولانی مدت پرهیز شود.
وی عنوان کرد: در صورتی که درد بیمار با مصرف داروهای گروه استروئید مانند استامینوفن و بروفن کاهش پیدا نکرد، مصرف کدئین در کوتاه مدت و کمتر از سه ماه توصیه می شود.
این داروساز بالینی اظهار داشت: سرکوب سیستم عصبی مغز به دو صورت کاهش هوشیاری به خصوص در سالمندان و سرکوب سیستم تنفسی مغز که از خاصیت ضد سرفه بودن کدئین ها ناشی می شود را می توان از عوارض این داروها دانست.
وی بیان کرد: کند شدن حرکات روده و بروز یبوست به خصوص در سالمندان، کاهش فشار خون و امکان بروز سکته قلبی در مبتلایان به مشکلات قلبی زمینه ای و بروز مشکلات تنفسی به خصوص در کودکان و بیماران قلبی نیز از عوارض کدئین ها هستند.
میر رحیمی اذعان داشت: بروز مشکلات صفراوی و اعتیاد بیمار به کدئین در صورت مصرف طولانی مدت آن را هم می توان از مضرات کدئین ها به شمار آورد.
وی در خصوص مصرف کدئین در کودکان بیان کرد: به طور کلی مصرف داروهای ضد سرفه از هیچ نوعی برای کودکان توصیه نمی شود، چرا که مصرف این داروها باعث سرکوب سیستم تنفسی و احتمال مرگ در کودکان زیر ۲ سال می شود و افراد زیر ۶ سال نیز باید در مصرف کدئین و داروهای ضد سرفه احتیاط کنند.
این متخصص داروسازی بالینی کاهش سطح هوشیاری و بروز خواب آلودگی را از دیگر عوارض مصرف کدئین در کودکان دانست و افزود: مصرف کدئین در کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا منجر به ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با دیگران و کاهش سطح هوش آنها می شود.
وی با تاکید بر اینکه سالمندان بالای ۶۵ سال باید از مصرف کدئین پرهیز کنند، گفت: مصرف این داروها در سالمندان مشکلاتی نظیر کاهش سطح هوشیاری و به دنبال آن زمین خوردن و شکستگی استخوان به خصوص در مبتلایان به پوکی استخوان، کند شدن حرکات روده و بروز یبوست، تشدید مشکل پروستات در مردان سالمند و بروز عوارض تنفسی در این افراد به وجود می آورد.
میررحیمی تاکید کرد: مصرف کدئین در سالمندان به دلیل کاهش کارکرد کلیه و دفع آن می تواند به تجمع آن در بدن و بروز مسمومیت در آنها انجامد.
این داروساز بالینیی افزود: زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف کدئین خود داری کنند، زیرا مصرف این دارو توسط آنها کودک را در معرض کدئین و بروز خط مرگ قرار می دهد.
وی تصریح کرد: بهتر است بیماران درصورتی که مجبور به مصرف کدئین شدند، تحت نظر پزشک این دارو را مصرف کنند و سطح هوشیاری آنها در هنگام استفاده از کدئین سنجیده شود.
میررحیمی یادآور شد: مصرف استامینوفن همراه با کدئین می تواند باعث بروز مشکلات کبدی در بیماران شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *