افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خون ریزی زیاد در قاعدگی

اگر خونریزی دوران قاعدگی بیش از حد و زیاد باشد، به آن منوراژی (Menorrhagia) می گویند. خونریزی زیاد قاعدگی باعث می شود دچار کم خونی شوید و گرفتگی عضلانی در شما بوجود آید و نتوانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.

saa

علائم منوراژی
– کثیف شدن یک و یا چند نوار بهداشتی در هر ساعت
– نیاز به تعداد بیشتر نوار بهداشتی در هر بار
– طی شب، بیدار شدن به علت تعویض نوار بهداشتی
– وجود لخته های خونی بزرگ در خونریزی
– کاهش فعالیت های روزانه به علت خونریزی بیش از حد
– کم خونی
– خستگی
– تنگی نفس

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دارای علائم زیر بودید، باید به پزشک مراجعه کنید:
– خونریزی زیاد
– خونریزی نامنظم
– هر گونه خونریزی بعد از یائسگی

علل شایع منوراژی

۱- عدم تعادل هورمونی: در یک چرخه قاعدگی طبیعی، تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون موجب تنظیم ساخته شدن دیواره داخلی رحم (آندومتر) می شود. آندومتر در طی خونریزی قاعدگی ریزش پیدا می کند. اگر تعادل بین هورمون ها به هم بخورد، آندومتر به مقدار زیاد ساخته می شود و در نهایت از طریق خونریزی زیاد از بدن خارج می شود.

۲- اختلال عملکرد تخمدان ها: اگر در یک چرخه قاعدگی، تخمک گذاری انجام نشود، هورمون پروژسترون تولید نمی شود. این اختلال باعث عدم تعادل هورمونی و در نتیجه خونریزی بیش از حد می شود.

۳- فیبروئید رحمی: تومورهای خوش خیم سرطانی هستند که در طی سال های باروری خود را نشان می دهند. فیبروم های رحمی ممکن است باعث خونریزی شدید و یا طولانی مدت گردند.

۴- پولیپ ها: غده های خوش خیم و کوچک در پوشش دیواره رحم هستند که ممکن است باعث خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی گردد. در زنان، در سنین باروری و به علت بالا بودن میزان هورمون ها، پولیپ های رحمی بیشتر شایع است.

۵- آدنومیوز: هنگامی است که غده های آندومتر در عضلات رحم قرار می گیرند و اغلب باعث خونریزی زیاد و درد قاعدگی می گردد.

۶- سرطان: به ندرت، سرطان رحم، تخمدان و گردن رحم می تواند موجب خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی شود.

۷- مشکلات بارداری: خونریزی شدید ممکن است به علت سقط جنین رخ دهد. اگر خونریزی در زمان معمول رخ دهد، سقط جنین علت آن نمی باشد. حاملگی خارج رحم نیز ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شود.

۸-آی یو دی (IUD) : موجب خونریزی بیش از حد قاعدگی گردد، باید آن را بیرون بیاورید.
۹- اختلالات خونی ارثی: برخی از اختلالات انعقادی خونی مانند کمبود پلاکت خون، موجب خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی می شوند.

۱۰- داروها: برخی داروها مانند داروهای ضدالتهاب و ضدانعقاد می توانند موجب خونریزی زیاد و طولانی گردند. استفاده نادرست از داروهای هورمونی نیز می تواند موجب خونریزی زیاد گردد.
۱۱- سایر بیماری ها: بیماری التهابی لگن در زنان، مشکلات غده تیروئید، آندومتریوز، بیماری کبد و کلیه نیز ممکن است با خونریزی بیش از حد در ارتباط باشند.

sa

عوامل خطر منوراژی
منوراژی اغلب در اثر عدم تعادل هورمونی در بدن رخ می دهد و باعث می شود دوره قاعدگی، بدون تخمک گذاری طی شود.در یک چرخه طبیعی قاعدگی، در اثر تولید پروژسترون، تخمک از تخمدان آزاد می شود.به طور کلی، هورمون زنانه مسئول تنظیم عادت ماهانه می باشند.هنگامی که هیچ تخمکی آزاد نشود، پروژسترون کم می تواند باعث خونریزی بیش از حد قاعدگی شود.

چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری، در بین دو گروه از خانم ها شایع است :

الف- دختران نوجوان که به تازگی عادت ماهیانه شده اند و در یک سال و نیم بعد از عادت ماهانه شدن، مستعد چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری می باشند.
ب- زنان مسنی که نزدیک دوران یائسگی قرار دارند. زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله در معرض خطر زیاد ابتلا به تغییرات هورمونی قرار دارند و این تغییرات هورمونی منجر به ایجاد چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری می گردد.

عوارض منوراژی
کم خونی ناشی از کمبود آهن: در این نوع کم خونی، هموگلوبین خون کم می شود. ماده ای که موجب می شود که گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به بافت ها ببرند، هموگلوبین می باشد. مقدار کم هموگلوبین ممکن است در نتیجه مقدار ناکافی آهن باشد.منوراژی ممکن است میزان آهن بدن را کم کند و فرد را در معرض خطر کم خونی آهن قرار دهد. علائم این کم خونی شامل: رنگ پریدگی، ضعف و خستگی می باشد.گرچه رژیم غذایی در بهبود کم خونی آهن نقش دارد، مشکل اصلی کم خونی، قاعدگی های با خونریزی زیاد می باشد.

بیشتر موارد کم خونی، خفیف است، اما کم خونی خفیف نیز می تواند موجب ضعف و خستگی گردد.کم خونی شدید تا متوسط می تواند موجب تنگی نفس، تندی ضربان قلب، سرگیجه و سردرد گردد..
درد شدید: خونریزی شدید قاعدگی زیاد اغلب با قاعدگی دردناک (دیسمنوره) همراه می باشد. برخی مواقع، این دردها نیاز به دارو و یا عمل جراحی دارند.

تشخیص علت منوراژی
پزشک متخصص زنان و زایمان، درباره وضعیت سلامتی و نحوه قاعدگی، سئوالاتی از شما می پرسد.

همچنین ممکن است آزمایش های زیر را از شما بخواهد:

– آزمایش خون: برای بررسی کم خونی، اختلالات تیروئید و غیرطبیعی بودن لخته های خونی.
– تست پاپ اسمیر: جمع آوری سلول های گردن رحم برای بررسی التهاب، عفونت و سرطان.
-نمونه برداری از دیواره داخلی رحم
-سونوگرافی از رحم، تخمدان و لگن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *