افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خونریزی مغز را در سریع ترین زمان تشخیص می دهد این دستگاه

خونریزی مغز را در سریع ترین زمان تشخیص می دهد این دستگاه

  • طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، سالانه حدود ۲٫۵ میلیون آمریکایی به دلیل مشکلاتی در سرشان به اورژانس مراجعه می کنند.اکثر این افراد سی تی اسکن انجام می دهند و در ۹۰ درصد موارد مشکلات ساختاری در مغز آنها یافت نمی شود.

 

دستگاه جدیدی برای تشخیص خون ریزی مغز اختراع شده است که سریع تر و با نتیجه ی بهتر از سی تی اسکن عمل می کند.

طی مطالعات آزمایشگاهی جدیدی که توسط Brain Injury Outcome Program در دانشگاه جان هاپکینز با همکاری پروفسوری در زمینه پزشکی عصب به نام .Daniel Hanley Jr. M.D. انجام شد، دستگاه جدیدی معرفی گردید که توسط وزارت غذا و داروی آمریکا نیز تایید شده است.تحقیقات در ۱۱ بیمارستان بزرگسالان انجام شد و معلوم شد این دستگاه که کوچک و به آسانی نیز قابل حمل هست، در ۹۷ درصد موارد نتیجه ی درست را نشان می دهد. محققان می گویند به آزمایشات بیشتری برای اثبات عملکرد درست این دستگاه نیاز نیست.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، سالانه حدود ۲٫۵ میلیون آمریکایی به دلیل مشکلاتی در سرشان به اورژانس مراجعه می کنند.اکثر این افراد سی تی اسکن انجام می دهند و در ۹۰ درصد موارد مشکلات ساختاری در مغز آنها یافت نمی شود. نه تنها این بیماران به صورت غیر ضروری در معرض اشعه های مضر قرار می گیرند، بلکه برای هر سی تی اسکن حدود ۱۲۰۰دلار هزینه اضافه نیز باید پرداخت کنند.دستگاه EEG قابل حمل می تواند فعالیت های مغز را از طریق تبدیل تکانه های الکتریکی نورون ها به ریتم هایی که امواج مغزی نامیده می شوند، اندازه گیری کند. دستگاه از الگوریتمی برای یافتن خون ریزی مغزی(Cerebral haemorrhage) استفاده می کند که می توان از این امکان برای تریاژ بیماران، کمک به تشخیص سریع تر و کاهش نیاز به انجام سی تی اسکن استفاده کرد.

دکتر دنیل هارلی میگوید: قبل از تحقیقات ما، دستگاهی برای اندازه گیری مقدار آسیب وارده به مغز وجود نداشت. این کار راهی برای تشخیص سریع تر و ارزان تر آسیب های وارده به مغز باز کرد. وی اضافه می کند که این دستگاه جای دستگاه سی تی اسکن راه نمی گیرد، اما امکان تشخیص سریع تر و کسب اطلاعات بیشتری را برای انجام دادن بقیه روند بیماری در اختیار پزشک قرار می دهد.

اختراع دستگاه جدید تشخیص سریع خون ریزی مغز

این تحقیقات تا کنون فقط روی بالغین انجام شده و تحقیقات بیشتری برای کنترل کارامد بودن این دستگاه روی کودکان و نوجوانان باید انجام گیرد.این دستگاه که توسط شرکت Maryland-based BrainScope Company ساخته شده است،  AHEAD300نام دارد. اکنون تعداد محدودی از دستگاه در مرکز Exellence Program  در دسترس است. از ۸ سال پیش که دستگاه نسبت به نسخه قبلی بهبود هایی داشته، برای آزمایش های مختلفی روی انسان مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه برای تشخیص سریع خون ریزی های مغزی بیش از یک میلی متر طراحی شده است.

پروژه ی مطالعه عملکرد این دستگاه از فوریه ۲۰۱۵ آغاز شد.در کل ۷۲۰ نفر بین سنین ۱۸ تا  ۸۵ سال که ۶۰ درصد آن ها مرد بودند برای این آزمایش داوطلب شدند. داوطلبان کسانی بودند که با ضربه و آسیب سر به اورژانس(Emergency) مراجعه می کردند.هنگامی که داوطلبان برای این مطالعه انتخاب می شدند، در ابتدا پزشک همه  کارهای روتین و استاندارد همیشگی مربوط به آسیب سر را برای آن ها انجام می داد. سپس یک تکنسین آموزش دیده علائم بیماران را ثبت می کرد و بعد از آن با استفاده از این دستگاه جدید EEG، فعالیت های مغز بیماران را در حالی که به مدت ۵تا۱۰ دقیقه به روی کمر دراز کشیده بودند، اندازه گیری می کرد. دستگاه دارای هدستی قابل استفاده برای یک نفر است که قادر به دریافت اطلاعات بدست امده از ۵ ناحیه مختلف پیشانی می باشد. هدست این اطلاعات را همان لحظه برای ثبت به دستگاه ارسال می کند.قبل از آزمایش، تکنسین اطلاعات آماری و کلینیکال شامل نحوه ی تشخیص درجه کما را به دستگاه می دهد تا دستگاه ازاین اطلاعات برای تعیین سطح هوشیاری و سن فرد استفاده کند.

یافته ها نشان داد از ۷۲۰ نفری که برای آزمایش داوطلب شدند، ۵۶۴ نفر آسیب مغزی نداشتند. این اطلاعات با سی تی اسکن معمولی نیز اندازه گیری و تایید شد.برای تعیین دقت دستگاه AHEAD300 محققان بعد از سی روز از اولین آزمایش،  با شرکت کنندگان تماس گرفتند و سی تی اسکن و آزمایشات جدیدی روی آنها انجام دادند. نتایج وجود لخته ی خون در سر را نشان داد و آزمایش با موفقیت روبرو شد

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *